Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zkontrolujeme stav kotoučů, destiček a celého vedení. Pokud je brzdová kapalina staršího data, vyměníme za novou.
Provozní kapaliny: Doplníme letní směs do ostřikovače a zkontrolujeme hladinu chladicí kapaliny.
Podvozek: Spolu s brzdami necháme v ideálním případě zkontrolovat v servisu v rámci jarní prohlídky. Po letech se mohou objevit nejen vůle, ale také úniky některých kapalin v čele s motorovým olejem.
Světlomety: Den se sice prodlužuje, přesto správná funkčnost světel patří k naprostému základu, proto je necháme zkontrolovat, případně seřídit.
51 Fotogalerie

Příprava auta před hlavní sezonou: Velké výsledky za málo peněz. A co elektromobily?

Ondřej Šámal

Máme za sebou již třetinu jara, léto tudíž pomalu klepe na dveře. A s ním i dlouhé dovolené stovky a tisíce kilometrů od domova. Jak nejen na ně přepravit své auto?

Většina z nás už má přezutí ze zimních na letní pneumatiky za sebou, byť letošní dubnové počasí bylo kolikrát opravdu aprílové. V rámci příprav na novou hlavní motoristickou sezony bychom vedle správného obutí s výškou dezénu minimálně 1,6, ideálně alespoň 4 milimetry měli zkontrolovat i další části, které po zimě obvykle dostávající zabrat. I po té uplynulé, která patřila mezi ty mírnější.

A na co konkrétně se zaměřit? Tady je stručný seznam:

  • Brzdová soustava: Zkontrolujeme stav kotoučů, destiček a celého vedení. Pokud je brzdová kapalina staršího data, vyměníme za novou.
  • Provozní kapaliny: Doplníme letní směs do ostřikovače a zkontrolujeme hladinu chladicí kapaliny.
  • Podvozek: Spolu s brzdami necháme v ideálním případě zkontrolovat v servisu v rámci jarní prohlídky. Po letech se mohou objevit nejen vůle, ale také úniky některých kapalin v čele s motorovým olejem.
  • Světlomety: Den se sice prodlužuje, přesto správná funkčnost světel patří k naprostému základu, proto je necháme zkontrolovat, případně seřídit.
  • Stěrače: Když správně nevidíte na silnici, nemůžete jezdit bezpečně. Po zimě proto prohlédněte stěrače. Pokud nevyhovují, vyměňte gumičky, případně celé stěrače. Jedná se o investici v řádu stokorun až jednotek tisíc.
  • Klimatizace: Dezinfekci klimatizačního okruhu byste měli provádět minimálně jednou ročně. Můžete to zvládnout i vlastními silami, stačí speciální sprej. Ještě lepší je čistění ozonem. To už ale musíte vyrazit za profesionály. Spolu s tím pravidelně měňte kabinový/pylový filtr. Ideální jsou ty s aktivním uhlím. Opět se jedná o záležitost, která vás finančně nezruinuje, přitom výrazně přispívá bezpečnosti a komfortu jízdy.

Jarní očista

Prosolená břečka se umí dostat i do těch nejvíce skrytých záhybů auta. Po zimě proto pořádně opláchněte podvozek. I samotné zimní gumy si zaslouží opláchnout. Totéž platí i pro disky, pokud používáte dvě kompletní sady. Po usušení je dejte na suché, temné a spíše chladnější místo.

Video placeholder
Jak na výměnu stěračů • Zdroj: Auto.cz

Nezapomeňte ani na důkladnou očistu interiéru. Například textilní koberečky mohou být po vlhké zimě doslova rejdištěm plísní. Stačí je ovšem pořádně vysát, vyčistit a vyvětrat, případně si na pomoc můžete vzít parní čistič, který pomůže i při čistění čalounění a dalších částí interiéru, ale i disků kol a různých záhybů.

Můžete si také koupit speciální přípravky na okna, po jejichž aplikaci na nich nebudou tolik ulpívat kapky. Určitě se vyplatí vyčistit vnitřní stranu oken. Po zimě se na nich může tvořit povlak, který snižuje jejich transparentnost. 

Olej jako krev

Základem spokojeného užívání automobilu je vedle pravidelné údržby, pečlivého zahřívání a dochlazování motoru a tankování kvalitního paliva též výměna motorového oleje. Ačkoliv automobilky pod vlivem leasingových společností, které chtějí na provozu pronajímaných vozů ušetřit, prodlužují intervaly výměny motorového oleje klidně na dva roky či 30.000 kilometrů, vyplatí se tuhle životně důležitou kapalinu měnit ideálně nejpozději každých 15 tisíc kilometrů, respektive jednou ročně. Jaro je přitom na výměnu úplně ideální.

Motorový olej je totiž po zimě se studenými starty plný kovových pilin a vlivem stále častějších teplotních výkyvů může rychleji ztrácet své přirozené vlastnosti.

Elektrická specifika

Většinu výše uvedených rad můžeme aplikovat i na elektromobily, které jsou ovšem obecně o několik set kilogramů těžší než auta s konvenčním pohonem. Podvozek sice bývá na vyšší hmotnost dimenzován, přesto se vyplatí hlídat jeho stav častěji.

Díky rekuperaci zde přicházejí klasické brzdy ke slovu méně často, kotouče a brzdové destičky proto mívají delší životnost. I kvůli tomu, že k otěru povrchu kotouče dochází méně často, respektive s menší intenzitou, může na první pohled vykazovat horší kondici než ve skutečnosti. Zkuste proto jednou za několik dní brzdový pedál zmáčknout silněji, aby se případné nečistoty z kotouče a destiček dostaly pryč.

U některých modelů v čele s těmi z koncernu Volkswagen nezapomeňte na kontrolu zadních brzdových bubnů a čelistí. Jejich stav bohužel bez demontáže nemáte šanci zcela poznat, proto tento úkon raději nechte na servisu.

Nezapomeňte ani na nabíjecí port, který bývá vystaven vnějším vlivům. Stačí ovšem jeho okolí utřít vlhkým hadříkem.

Ačkoliv klasický 12V akumulátor dostává zabrat primárně u aut se spalovacími motory, jeho kondici nepodceňujte ani u elektromobilu. V jeho případě totiž může poměrně snadno dojít k vybití baterie. Stačí nechat několik hodin zapnuté spalování (třeba při pomalém dobíjení, když sedíte v autě a posloucháte hudbu či pracujete). Pokud doma nemáte zátěžový měřič, raději jeďte do servisu.

Obecně platí, že akumulátor má životnost okolo šesti let, přičemž pokud vůz parkuje na ulici nebo jezdí krátké trasy, může vydržet i kratší dobu.

Zdroj: Autorský článek, video: auto.cz