Bentley Continental GT slaví 80.000 vyrobených kusů. Jak se za tu dobu změnil?
Luxusní gran turismo Continental GT se vyrábí už 18 let. Za tu dobu se změnilo mnohé, a přestože už dvanáctiválec není jedinou volbou, pořídit ho lze pořád.
Automobilka Bentley je součástí koncernu VW Group už od roku 1998. Prvním vozem vzniklým kompletně za vedení nového majitele se však stalo až kupé Continental GT, jehož sériová výroba odstartovala v roce 2003. Takto nazvaný model je v nabídce stále, přičemž názorně ukazuje, jak se britský výrobce luxusních aut za tu dobu proměnil.
Continental GT byl vlastně první velkosériový automobil značky, díky čemuž už za 18 let produkce překonal hranici 80.000 vyrobených exemplářů. Jubilejní kousek má oranžový lak Orange Flame a volant napravo, přičemž na jeho montáži se podíleli i mnozí pracovníci, kteří tvořili již vůbec první kousek Continentalu GT v roce 2003.
Luxusní gran turismo tehdy zahajovalo moderní éru značky. Převzalo jméno kupé R-Type Continental z roku 1952, které karosoval Mulliner a které ve své době bylo s maximální rychlostí bezmála 193 km/h nejrychlejším čtyřmístným automobilem na světě.
Na obdobný charakter vsadil právě i novodobý Continental GT, jehož první generace využila šestilitrový dvanáctiválec do W s dvěma turbodmychadly o výkonu 412 kW (560 koní). Právě tento agregát se v nabídce objevuje i dnes, v druhé generaci z roku 2011 jej však doplnil i slabší čtyřlitrový vidlicový osmiválec twin-turbo. U třetí generace nabízené od roku 2018 se navíc do budoucna očekává také rozšíření nabídky o plug-in hybridy.
Právě třetí generace se proti svým předchůdcům výrazně změnila. Vsadila na novou koncernovou architekturu MSB, která snížila její hmotnost a klasický automat nahradila dvouspojkovou převodovkou. Spolu s tím se změnil i vnější styl, který se stal atletičtějším než kdy dříve.
„Při uvedení na trh v roce 2003 společnost Bentley předefinovala moderní grand tourer revolučním modelem Continental GT. Nyní, v roce 2021, je GT nadále dokonalým luxusním grand tourerem, který zahrnuje nejnovější technologie, výkon a styl,“ říká generální ředitel Bentley Adrian Hallmark.
S překonáním historického milníku navíc automobilka připomíná nejvýznamnější exempláře historie Continentalu GT. Prvním je samozřejmě vůbec první sériový kousek s VIN 0001, který sloužil v testovací flotile značky. Následuje Continental Supersports, který je považován za vrchol první generace. Nabídku doplnil v roce 2009, jakožto limitovaná edice s výkonem navýšeným na 463 kW (630 k), která uměla jezdit i na etanol.
Druhou generaci pak zastupuje kupé Continental GT V8 S, zatímco tu současnou Continental GT Convertible z aktuální flotily značky novinářských automobilů.
Bentley ale Continentalem GT oživilo také svůj charakter výrobce nejen luxusních, ale také hodně rychlých automobilů. Automobilka tak připomíná také exemplář, s nímž slavný Juha Kankkunen překonal rychlostní rekord v jízdě na ledu. V roce 2007 s ním ve Finsku překonal rychlost 321,65 km/h. V roce 2019 zase Bentley získalo titul nejrychlejšího sériového auta na slavném Pikes Peaku, když trojnásobný šampion závod Rhys Millen překonal 156 zatáček za pouhých 10 minut a 18,4 sekundy.
V případě druhé generace se zase značka vrátila do světa motorsportu, když v sezoně 2014 uvedla na okruhovou scénu závodní Continental GT3. Stala se úspěšnou, když nejnovější Continental GT3 třeba loni zvítězil ve dvanáctihodinovém závodu Bathurst v Austrálii.