Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 1 (F20): Technické údaje, nové fotografie, české ceny

David Bureš
Diskuze (18)
První cena nové generace BMW řady 1 (F20) je v Česku 630.000,- Kč. Vůz bude na český trh uveden 17. září 2011.

BMW řady 1 (F20) navazuje na první generaci (E80), které se od uvedení na trh v roce 2004 prodalo více než milion exemplářů. Prozatím nejmenší model značky si nadále uchovává pohon zadních kol, který je v kategorii kompaktních aut unikátem.

Jako první přichází pětidveřový hatchback, třídveřová verze přijde později. Počítáno je také s vyšším hatchbackem 1 GT s pohonem předních kol, uvažuje se nad kompaktním kombi 1 Touring.

Dvoudveřové kupé a kabriolet mají v aktuální (nedávno faceliftované) podobě vydržet do roku 2013. Tehdy přijdou na trh jejich nástupci, nadále s poháněnou zadní nápravou. Podle neoficiálních informací by se měly varianty kupé (F22) a kabriolet (F23) v příští generaci přejmenovat na řadu 2.

Doplňme, že také první generace mnichovské jedničky byla nejdříve představena jako pětidveřový hatchback, třídveřový hatchback, kabriolet a kupé následovaly v roce 2007.

Design bez výraznějších změn

Základní premisy, ani uspořádání pohonu se nemění, takže bez výraznějších změn zůstává designová strategie nejmenšího BMW.

Dvouprostorová karoserie s nezvykle dlouhou přídí a ostře zakončenou zádí má velmi podobnou siluetu jako předchůdce. Odlišností při pohledu zboku je jen minimum. Nová ostrá linka zde začíná nad předním podběhem a pokračuje přes kliky dveří až ke koncovým světlometům. Větší zadní podběhy mají upozornit na pohon zadních kol.

To zepředu změny na první pohled patrné jsou! Kolem ledvinek přibylo více plechu, sdružené světlomety sice mají stále charakteristické kroužky, ty vnitřní jsou však výrazně menší než ty vnější a celkový dojem z tváře nové jedničky určuje nový trojúhelníkový tvar světlometů.

bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni

Samotný tvar ledvinek se nezměnil, jsou však větší a v jejich horní části nyní prochází jedna z nenápadných hran, jejichž smysl vynikne teprve při živém setkání s vozidlem.

Přední nárazník dostal uprostřed zatmavenou, resp. chromovanou část (podle verze) s novými vstupními otvory pro chladicí vzduch.

Designéři zvolili novou barevnost i pro vnější zpětná zrcátka, která mohou být nově provedena v několika barevných variantách. Do zpětných zrcátek se přesunuly směrová světla, vůbec poprvé v historii BMW.

Zadní partie jsou evolucí původního řešení. Nový tvar čtyřúhelníkový koncových svítilen s výraznými trubicovými diodami ve tvaru písmene L vůz opticky rozšiřuje a vizuálně přibližuje k vozovce. Zadní nárazník přišel o otěrovou lištu, má ale jednodušší tvary.

Rozměry

Karoserie nejmenšího BMW povyrostla, ale ve většině rozměrů šlo pouze o decentní přídavky.

Délka nové generace 4.324 mm nevybočuje ani přes nárůst o 85 mm z mezí obvyklých v nižší střední třídě.

Od jedničky se čekal nárůst rozvoru, ale asi jsme nebyli sami, kdo čekal více než +30 mm. Cestující na zadních sedadlech mají mít podle BMW více prostoru pro nohy než v předchozí generaci. Uvidíme po prvním setkání na živo.

Výška 1.421 mm se nezměnila ani o milimetr. Šířka i rozchody kol vpředu a vzadu jsou nyní o několik milimetrů větší.

Desetiprocentní nárůst zaznamenal základní objem zavazadelníku, který má nyní 360 l. Po sklopení zadních sedadel v poměru 60:40 vznikne rovná plocha o objemu až 1.200 l. Za příplatek je možné si pořídit zadní sedadla dělitelná v poměru 40:20:40.

BMW 1 - Srovnání generací
Rozměr F20 (2011) E87 (2004)
Délka [mm] 4324 4239
Šířka [mm] 1765 1748
Výška [mm] 1421 1421
Rozvor [mm] 2690 2660
Objem zavazadelníku [l] 360/1200 330/1150
Pohot. hmotnost 116i [kg] 1290 1255

Vzrostla ovšem také hmotnost. U základního provedení BMW 116i, které mělo dříve atmosférickou šestnáctistovku a nyní má šestnáctistovku přeplňovanou, ukáže nově váha nejméně 1290 kg. BMW to vysvětluje tím, že byly použity pevnější a tužší materiály. Vyšší hmotnost je kompenzována silnějšími motory.

Interiér

Interiér je evolucí původní jedničky a variantou novějších větších modelů BMW. Přístrojový štít se i teď skládá ze dvou kruhových ciferníků, zespodu do nich ale zasahují výseče palivoměru a multifunkčního displeje, který může ukazovat například údaje z klasického ekonoměru.

Mezi kruhy je nenápadný multifunkční displej s ukazatelem údajů palubního počítače, adaptivního tempomatu nebo navigačních pokynů.

Přístrojová deska je mírně natočena k řidiči a tvoří ji několik různých povrchů včetně rozsáhlých ploch vyhrazených pro kontrastní dekory.

bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni

Za příplatek je možné mít uprostřed širokoúhlý 6,5palcový nebo 8,8palcový displej navigačního systému. Ve spojení s ním se do jedničky poprvé dostává iDrive. Klimatizace i rádio však mají nadále své ovládací panely na středové konzole. Svojí šířkou vnitřek opticky rozšiřují.

Uvnitř přibyly odkládací prostory. Na středové konzole jsou dva držáky na nápoje, dveřní kapsy jsou tak velké, že pojmou i litrové lahve, větší je i uzavíratelná schránka před spolujezdcem. Za příplatek jsou držáky v zadních dveřích a síťky na zadní straně předních sedadel.

Individualizace vzhledu

Vzhled automobilu bude možné uzpůsobit dvěma nabízeným designovými pakety, Sport Line a Urban Line, které jsou v Německu za příplatek 1.900 euro.

Sport Line nabízí 16palcová pětipaprsková kola z lehkých slitin, mřížky na přídi v lesklé černé, černou chromovanou koncovku výfuku a na přání dodávaná černá vnější zpětná zrcátka. Nezbytné jsou také nápisy sport.

Uvnitř se nachází sportovní sedadla, hliníkové prahy dveří s logem sport, sportovní volant s červeným prošíváním a lesklý černý dekor. Ambientní osvětlení s přídavnými zdroji světla na středové konzole je možné přepínat mezi bílou a oranžovou barvou. Kožené čalounění s červenými detaily je za příplatek.

Urban Line zahrnuje 16palcová osmipaprsková kola z lehkých slitin, chromované ledvinky chladiče, bílou lištu v předním nárazníku a bílá zrcátka. V interiéru se objevují sedadla kombinující kůži a látku, sportovní kožený volant či dodatečné osvětlení zevnitř B-sloupku.

Barvu karoserie bude možné zvolit ze tří standardních a osmi metalických laků.

Nové zážehové a modernizované vznětové motory

S novou generací přešlo BMW 1 na přeplňované zážehové motory. Zcela nové čtyřválce v modelech 116i a 118i používají techniku přeplňování BMW TwinPower Turbo s dvoukomorovým turbodmychadlem twin-scroll, přímé vstřikování benzinu, variabilní ventilový rozvod VALVETRONIC s variabilním časováním Double-VANOS.

Technicky tyto motory vycházejí z řadového třílitrového šestiválce, známého pod označením 135i z předchozí generace, kde dosahoval výkonu 225 kW.

Model 116i poskytuje 100 kW v 4400 min-1, vrchol točivého momentu 220 Nm leží mezi 1350 a 4300 min-1. Při sepnutí funkce overboost může krouticí moment krátkodobě vzrůst na 240 Nm mezi 1500-3500 min-1.

Silnější 118i má výkon 125 kW v 4000 min-1, vrchol točivého momentu 250 Nm leží mezi 1500 a 4500 min-1.

Výrazně přepracované dvoulitrové čtyřválce obslouží poptávku po naftových motorech.

V modelech 116d a 118d pracuje systém common-rail s tlakem 1600 bar, u 120d je k dispozici 1800 bar.

Všechny verze mají hliníkový blok motoru, elektromagneticky ovládané vstřikovače, variabilní geometrii rozváděcích lopatek turbodmychadla a snížené ztráty vnitřním třením.

Všechny motorizace jsou také standardně doplněny o systém rekuperace brzdné energie a funkci start-stop.

Vedle modelu 116d bude brzy v nabídce BMW figurovat ještě model 116d EfficientDynamics Edition. Ten poskytne stejný výkon jako výchozí 116d, tedy 85 kW, bude mít však kombinovanou spotřebou sníženou na 3,8 l/100 km.

Osmistupňová převodovka poprvé v nižší střední

Standardem pro všechny modely BMW 1 (F20) je šestistupňová manuální převodovka.

Pro dosud nabízenou pětici motorizací bude za příplatek dodávaná nová osmistupňová automatická převodovka, známá z větších modelů značky BMW.

Jde tedy o premiéru automatu s osmi stupni v automobilu nižší střední třídy.

Sportovní verze této převodovky bude k dispozici i s páčkami pro řazení pod volantem.

bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni

Motor vpředu, pohon zadních kol

BMW zůstává věrné klasickému uspořádání pohonu s motorem vpředu za nápravou a pohonem zadních kol. Přední náprava využívá modifikované uspořádání se vzpěrami McPherson a spodními rameny, vzadu je pětiprvkový závěs.

Obě nápravy mají uchycení ve dvojitých elastických lůžkách a velkých ložiskách pro zajištění jízdního pohodlí a agility.

Rozchod kol je mezigeneračně větší o 51 mm vpředu a o 72 mm vzadu. Rozložení hmotnosti mezi nápravy se blíží ideálnímu poměru 50:50.

Řízení je standardně elektromechanické, za příplatek je dodáván Servotronic s účinkem závislým na rychlosti jízdy. Za příplatek je také nižší adaptivní odpružení, snižující vůz o 10 mm, a systém Variable Sport Steering, který snižuje počet otáček volantu nutný pro otočení vozu v prudkých zatáčkách.

bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni

Ke standardu BMW 1 má patřit "zážitkové" tlačítko na středové konzole, které má umět změnit charakteristiku odezvy na pohyb plynového pedálu, způsob řazení automatické převodovky a mírů zásahů stabilizačního systému DSC.

Režimy COMFORT, SPORT a ECO PRO jsou ve všech autech. Vozy se sportovním automatem, variabilním odpružením a ty v provedení BMW Sport Line navíc dostanou režim SPORT+.

Pokud si navíc objednáte navigaci Professional, budete moci na monitoru sledovat aktuální motorem odváděný výkon a točivý moment, který máte zrovna k dispozici.

Standardem jsou 16palcová plechová kola, alternativně jsou z továrny dodávána kola s průměrem 16, 17 nebo 18 palců. Pneumatiky mají rozměry 195/55 R16 až 245/35 R18.

Výbava a české ceny

První cena na českém trhu je 630.000,- Kč za benzinovou 116i. Nejlevnější turbodiesel 116d přijde na 652.250,- Kč. Ceny jsou vyšší než v Německu, kde 116i stojí 23.850 euro (v přepočtu asi 586 tisíc korun), což je podle dovozce dáno tím, že vozy určené pro český trh se budou lišit výbavou.

Automobil bude na český trh uveden 17. září 2011. Krátce předtím bude zveřejněn i soupis základní výbavy a český ceník příplatkových položek.

BMW 1 (F20) - ceny zážehových motorů na českém trhu
Motor 116i 118i
Převodovka 6M (8A) 6M (8A)
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 100/4400 125/4800
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 220/1350-4300 250/1500-4500
Max. rychlost [km/h] 210 225 (222)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,5 (9,1) 7,4 (7,5)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 (5,6) 5,8 (5,6)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1290 1295
Cena [Kč] 630.000,- 686.250,-

BMW řady 1 (F20) bude standardně vybaveno šesti airbagy, dálkově ovládaným centrálním zamykáním, výškovým nastavením obou předních sedadel, kontrolou tlaku v pneumatikách, kompletní elektrickou výbavu (zrcátka a všechna okna), rádiem BMW Business s šesti reproduktory a manuálně ovládanou klimatizaci.

Prvky příplatkové výbavy jsou známé z větších modelů. Poprvé bude možné jedničku vybavit monitorováním jízdy v pruzích, doplněným o varování před kolizí. Systém používá kameru umístěnou ve zpětném zrcátku, která sleduje pohyb ostatních vozidel a řidiče upozorní v případě, že s nimi hrozí srážka. Nejprve světelným signálem na přístrojové desce, pokud šofér nereaguje, pak i zvukovým signálem.

Upravený Speed Limit Info systém hlídající aktuální povolenou rychlost nově zobrazuje i značky zákazu předjíždění.

RTTI (Real-Time Traffic Information) je dostupný ve spojení s příplatkovými navigacemi. Tento systém sleduje okolní silniční provoz a vyhledává alternativní trasu s malým provozem.

BMW řady 1 bude i nadále jediným kompaktním automobilem nabízejícím příplatkové připojení k internetu.

Připlatit si bude dále možné za dvouzónovou automatickou klimatizaci, adaptivní xenonová světla, parkovací senzory či rovnou parkovací asistent, vyhřívané sedačky nebo elektricky ovládané střešní okno.

BMW 1 (F20) - ceny vznětových motorů na českém trhu
Motor 116d 118d 120d
Převodovka 6M (8A) 6M (8A) 6M (8A)
Zdvihový objem [cm3] 1995 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 85/4000 105/4000 135/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 260/1750-2500 320/1750-2500 380/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 200 212 228
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,3 (10,7) 8,9 7,2 (7,3)
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3 (4,4) 4,4 4,5 (4,4)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1310 1320 1345
Cena [Kč] 652.250,- 698.750,- 748.750,-

Výroba opět v Regensburgu

BMW řady 1 (F20) se bude po boku řady 3 včetně její vrcholné varianty M3 a roadsteru Z4 nadále vyrábět v bavorské továrně v Regensburgu (Řeznu). Zde se vyráběla i předchozí generace jedničky. Automobil bude stavěn na stejné montážní lince s větší řadou 3.

Letos byla v Regensburgu otevřena druhá lisovna, která dodává výrobní díly i pro další montážní závody BMW. Sdílení některých výrobních dílů mezi jednotlivými modely snižuje jejich cenu a zvyšuje flexibilitu továrny.

Mnichovská automobilka do této továrny od roku 2009 investovala 300 milionů euro, aby ji modernizovala. Během letošního a příštího roku to má být dalších 370 milionů euro, které budou určeny na zvýšení výrobní kapacity.

Továrna BMW v Regensburgu funguje od listopadu 1976, v současnosti zaměstnává asi 8.000 pracovníku. Loni odtud vyjelo 243.982 vozů, denní kapacita je zhruba 1.100 aut. Za 25 let tu bylo vyrobeno více než čtyři miliony BMW.

bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni bmw ceniky ceskytrh novemodely nizsistredni

David Bureš
Diskuze (18)
Avatar - Guttalax
20. 7. 2011 12:11
pět apůl
;-) Jízda s touto deklarovanou spotřebou musí být adrenalín. Pro běžné ježdění v benzínu tipuji tak 8-9 >:-[] >:-[] >:-[] >:-[]
Avatar - Ham.
20. 7. 2011 11:10
Re: Ty parametry benzínových motorů ...
Dalo by se také napsat, že BMW prozřetelně odstranilo výkonové díry...
20. 7. 2011 11:02
Re: Ty parametry benzínových motorů ...
Výkonovou "špičku" máte u benzínových motorů v širokém rozsahu. :-)
20. 7. 2011 09:03
Re: Design
Mně přijde, že to designoval stejný člověk jako Mini. Na Mini jsou ty infantilní detaily jako zadní světla na místě, ale tady mi to přijde uhozený...
Avatar - Hammunasakra
20. 7. 2011 03:11
NEchybí tu motor ..
23d s 204 PS? Myslela jsem že už je (do nové 1čky) "potvrzen"? ;-)