Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 540d xDrive Touring – Modernizovaný etalon opět zazářil

Ondřej Mára Ondřej Mára 27. 2. 2021 • 01:20
42
90
Zobrazit náhledy (42)
BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring

Mnichovská automobilka ohlásila v květnu minulého roku modernizaci své pětkové řady, kterou jsme si mohli poprvé vyzkoušet za volantem modelu s označením 540d xDrive Touring. A opět to byla parádní jízda.

Již sedmá generace pětkového BMW se v našich redakčních testech objevila několikrát, včetně nejostřejších verzí s označením M5 a M5 Competition, a prakticky pokaždé sklízela chválu. Pětku v různých podobách a motorizacích jsme si přitom v redakci vyzkoušeli téměř všichni a tak by bylo zbytečné hledat v tom nějakou podjatost. Pětkové BMW současné generace se prostě neskutečně povedlo.

Na trhu už se však model pohybuje pěkných pár let, takže muselo dojít k nevyhnutelnému – faceliftu. Ten přidává pětce výraznější design a další nálož moderních technologií, včetně mild-hybridní elektrifikace, hned z kraje si ale rovnou můžeme říct, že i po modernizaci zůstává pětka jízdně jedním z nejlepší dostupných vozů ve svém segmentu. Pojďme si to ale probrat postupně.

Maska a světla 

Jednou z nejvýraznějších novinek omlazeného BMW řady M je nová maska chladiče ve tvaru tradičních ledvinek, která byla opticky rozšířena, zvýšena a dostala osmiúhelníkové tvary. Maska nově více zasahuje do předního nárazníku a současně je celá lemována jednodílným rámečkem. Uvnitř pak najdeme jednoduché vertikální lamely, jejichž horní hrana více vyčnívá vpřed, a aktivní klapky chladiče.

Výraznější rozměry ledvinek by přitom měly působit v kontrastu s novými světlomety, které jsou pro změnu nižší. Již ve standardu jsou však vybaveny LED technologií, dvojicí světel denního svícení ve tvaru písmene U a blinkry ve speciálních světelných modulech na vnějších okrajích světlometu. Dva typy volitelných LED světlometů pak nabízejí zcela nový vzhled s dvojicí světelných trubic ve tvaru písmene L, uspořádaných vedle sebe.

Nové adaptivní LED světlomety navíc nabízí asistenta BMW Selective Beam, schopného zabránit oslnění okolních řidičů, díky matrix technologii. Ta upravuje zdroj dálkových světel na čtyři LED segmenty, které mohou být nezávisle vypínány podle pozice okolních řidičů. Největší peckou v oblasti osvětlení je ale přítomnost světlometů BMW LaserLight, které jsou nově dostupné jako volitelná výbava pro všechny modely pětkové řady.

BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring

Systém Laserlight, kterým byl vybaven i testovaný vůz (snadno rozpoznatelné například díky modrému proužku v horní části světlometu), doplňuje Adaptivní LED světlomety a při rychlosti nad 60 km/h zesiluje neoslňující paprsek dálkových světel. Jejich maximální dosah by se přitom měl pohybovat na úrovni až 650 metrů. Z vlastní zkušenosti pak mohu jen potvrdit, že světlomety podávají úžasný výkon, systém plynule reaguje na okolní provoz a navzdory pravidelným nočním cestám mě nikdo neproblikal. Výhled před vůz byl přitom vždy ukázkový.

Změny se ovšem nevyhnuly ani zadním svítilnám, které dostaly tvar písmene L a díky černému rámečku by měly vypadat štíhlejší. BMW navíc dodává, že díky novým zadním světlům získává omlazená pětka jasnou vlastní identitu.

Milimetry & M Paket

Maska a světlomety však nejsou jediná místa, kde se designéři rozhodli provést pár změn. Proměnou prošly například nárazníky, díky kterým narostl Touring o 21 milimetrů a Sedan o 27 milimetrů. Výška ani šířka se neměnila, nově však pětka v obou karosářských provedeních měří na délku 4.963 milimetrů. U všech modelů s dvojitou koncovkou výfuku má navíc koncovka lichoběžníkové tvary.

Testovaný vůz ale zdobí příplatkový M Sportovní paket, který také prošel modernizací, jež by měla zdůraznit sportovnost modelu. Pětka v M paketu tak dostala například zcela nový přední nárazník, jehož plochu vyplňuje k silnici nasměrovaný otvor ve tvaru písmene U. Výplně bočních nasávacích otvorů dostaly moderní mřížkovanou strukturu, lamely mřížky chladiče mají hliníkovou barvu čelních ploch a v zadním nárazníku se objevuje nový difuzor pro optimalizaci proudění vzduchu. Kdo si ale připlatí za leskle černé okenní lišty, dostane i černé lamely mřížky chladiče a černě chromované koncovky výfuku.

Podtrženo a sečteno – nová pětka by měla nabídnout ještě výraznější vzhled exteriéru, vyznačující se sportovním půvabem a čistými plochami. Úpravy však nebyly pouze estetické, ale i funkční. Designérům se totiž podařilo srazit koeficient odporu vzduchu u testovaného Touringu na hodnotu C x = 0,26.

Modernější interiér

Zřejmě nejvýraznější novinkou v interiéru je volně stojící displej systému iDrive, který má nově standardní úhlopříčku 10,25 palce a využívá moderní operační systém BMW OS 7.0. Testovaný vůz ale dostal volitelný BMW Live Cockpit Professional, který nabízí 12,3 palcovou obrazovku infotainmentu s vysokým rozlišením a dotykovým ovládáním v kombinaci s novým digitálním přístrojovým štítem, jehož obrazovka byla rovněž zvětšena na 12,3 palce.

Nový operační systém BMW OS 7.0 patří svou přehledností, plynulostí i grafikou stále k naprosté špičce, nově však nabídne ještě bohatší možnosti individualizace (včetně možnosti pozdravu řidiče jménem) nebo konektivitu se systémem Android Auto. Skvěle také funguje bezdrátové Apple Car Play. Větší digitální přístrojový štít pak nabízí modernější grafiku a více informací, včetně mapy navigace a informací od asistenčních systémů. Osobně mám ale stále nejraději přehlední průhledový displej, který promítá všechny důležité informace přímo do zorného pole řidiče.

Testovaná pětka jako obvykle dorazila s pořádnou náloží (nejen M) doplňků, včetně sportovních sedadel, volantu s vyhříváním, černě čalouněnou stropnicí, audio-systémem Harman Kardon, atd. Zkrátka parádní přehlídka příslušenství, které pořádně navyšuje cenu za příplatkovou výbavu.  Pobyt na palubě je ale jedním slovem skvělý.

BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring

Ať už sedíte vpředu nebo vzadu, vždy máte dostatek prostoru a maximální dostupný komfort. Z pětky je přitom na každém kroku cítit, že dostáváte hodnotu, za kterou jste si zaplatili. Opět musím zmínit prvotřídní ergonomii, intuitivní menu infotainmentu i jemnou a svižnou grafiku všech systémů. Třešničkou na dortu je pak velký zavazadlový prostor, který nabízí objem od 560 po 1700 litrů, kolejnicový systém, jednoduché tvary i možnost sklápění sedadel v poměru 40:20:40. Zkrátka ideální rodinný kombík, který ale dokáže nadchnout i svými jízdními vlastnostmi.

Mild-hybrid s vyšším výkonem

Motorizace s označením M540d xDrive je totiž tím nejsilnějším, co si mohou zájemci o obyčejné (nikoliv M či M Performance) BMW řady 5 přát. A to nejen z nabídky vznětových motorů. Pod dlouhou kapotou je uložen 3,0litrový řadový šestiválec s dvoustupňovým přeplňováním dvojicí turbodmychadel a přímým vstřikováním paliva common-rail, který před faceliftem nabízel nejvyšší výkon 235 kW (320 k) a 680 N.m točivého momentu. Modernizace však přinesla několik novinek.

Tou nejdůležitější je 48V mild-hybridní technologie, která se stala pevnou součástí všech čtyřválcových i šestiválcových motorizací. Systém pracuje s 48V startér-generátorem, který při uvolnění plynového pedálu mění kinetickou energii na elektřinu a následně ji ukládá do 48V baterie. Modernizované BMW kvůli tomu dostalo i speciálně upravený brzdový systém, dříve používaný pouze pro plug-in hybridy, který umožňuje podle potřeby účinně kombinovat mechanické a elektrické brzdění.

Rekuperovaná energie z 48V baterie je schopna zásobovat 12V palubní elektrický systém a používá se například k napájení osvětlení, ventilace, elektricky ovládaných oken, vyhřívaných sedadel, atd. Podstatnější je ale využití 48V baterie při opětovném napájení startér-generátoru, který ulehčuje práci spalovacímu motoru, umožňuje mu pracovat delší dobu v ideálních otáčkách a šetří palivo. Například při akceleraci je tak systém schopen nabídnout řidiči dodatečný elektrický výkon až 8 kW (11 k).

Díky kombinaci mild-hybridního systému, variabilních lopatek vysokotlakého i nízkotlakého turbodmychadla a optimalizaci vedení nasávaného vzduchu tak model 540d nabízí po modernizaci výkon zvýšený na 250 kW (340 k), točivý moment až 700 N.m v rozmezí 1750 až 2250 otáček a lepší odezvu i akustický projev. Všechny verze nového BMW řady 5 jsou přitom nabízeny výhradně s upravenou osmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic, která se chlubí nižší hmotností, nově navrženým řadicím systémem a širším rozpětím převodových poměrů. Nově navržen byl také integrovaný dvouhmotový tlumič vibrací, který zvyšuje celkovou kulturu projevu soustavy.

V praxi je pak motor neskutečně příjemným společníkem, který si vás během prvních pár kilometrů získá svým charakterem. Auto nemá potřebu zběsile vystřelit kupředu s každým lehkým našlápnutím pedálu, místo toho neuvěřitelně lehce, s nadhledem a zcela nenuceně zrychluje – a to docela svižným tempem. Dostat se na hranici rychlostních limitů je otázku chvíle, na palubě si toho však mnohdy ani nemusíte všimnout. Pětka zkrátka podává výkon s nonšalancí a elegancí, jaká se moc často nevídá. 

Pocit prémiového cestování navíc ještě umocňuje skvělé odhlučnění kabiny a opomenout nemohu ani příplatkový podvozek s elektronickým nastavením tuhosti tlumičů. Dokonce i na 19“ kolech s pneumatikami 245/40 si vůz dokázal uchovat ukázkový komfort i na horších silnicích. Naopak ve sportovním režimu je krásně cítit, jak celé auto ztuhne. A i když pětka působí především jako dálniční křižník, dá se s ní užít zábava prakticky kdekoliv.

Stačí zvolit sportovní režim, přitisknout plynový pedál k podlaze a jen si užívat zvuk motoru letícího do otáček. Díky standardnímu pohonu všech kol xDrive přitom pětka nemá nejmenší problém přenést všechen výkon na silnici i ve špatném počasí. Ostatně auto se mi dostalo do rukou ve chvíli, kdy si celé Česko užívalo parádní sněhové nadílky. Pětka ale zůstávala stabilní i při agresivnější a méně plynulé jízdě po téměř neudržovaných silnicích. A i když už se mi jí povedlo utrhnout, stabilizační systém ji velice rychle pomohl dostat pod kontrolu. Naopak při vypnutém stabilizačním systému se s pětkou dá užít i krásná zábava. Díky dlouhému rozvoru je krásně cítit nástup přetáčivosti a kontrola auta na sněhu je vyloženě radost.

BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring

Řadový šestiválec přitom navzdory svému působivému výkonu a charakteru není ani příliš náročný co se spotřeby týče. Automobilkou slibovaného průměru 5,3/100 km se mi sice dosáhnout nepovedlo, dlouhodobý průměr okolo 8l/100 km však vzhledem k zimním podmínkám a časté zábavě za volantem považuji za víc než uspokojivý výsledek. Při troše snahy přitom není problém ani pohybovat se o cca 1 litr níž, naopak vyloženě sportovní styl může přiblížit ukazatel spotřeby desítce. Přes tuto hodnotu jsem se však nedostal.

Ostatně s omezením spotřeby pomáhá modernizované pětce i nový systém Auto Start Stop s funkcí jízdy setrvačností, který je schopen vypnout motor při brzdění před křižovatkou nebo stojícím vozidlem pokud rychlost vozidla klesne pod 15 km/h. Funkce jízdy setrvačností, která se může automaticky aktivovat v režimech Eco Pro a Comfort při rychlostech 25 až 160 km/h, je nově schopna zcela vypnout motor, zatímco původně ho pouze odpojila od převodovky. Celý proces vypnutí a opětovného nastartování motoru je sice takřka nepostřehnutelný, přesto mě trochu mrzí, že už se funkce Start-Stop nedá jednoduše vypnout.

Závěr

První setkání s pětkou po modernizaci dopadlo přesně tak, jak se dalo očekávat. Tohle auto totiž stále zůstává skvělé a mě opravdu moc nenapadá, na co bych si měl stěžovat. Motor má neustále ohromné charisma, nechybí mu výkon a dokáže jezdit překvapivě úsporně. Převodovka řadí plynule, logicky a ničím vás neštve. A pohon všech kol xDrive, upřednostňující zadní nápravu, je skvělým pomocníkem na silnicích s horší adhezí. Kdo si ale troufne vypnout kontrolu trakce, může se s autem i náramně pobavit.

Design přitom navzdory zvětšení ledvinek a zmenšení světlometů zůstává stále elegantní. Upravený M paket podtrhuje sportovnost modelu, jednoduché tvary a linie Touringu však zachovávají i jeho prémiový charakter. Na palubě pak posádku přivítá známá kombinace dostatku prostoru, skvělých sedadel a především vynikající ergonomie ovládacích prvků s promyšlenou logikou, svižnými reakcemi a líbivou grafikou. Pětka zkrátka zůstává etalonem, za jehož volantem člověk jednoduše cítí tu přidanou hodnotu prémiového vozu.

Jenže prémiovou pozici samozřejmě připomíná i cenovka. Zatímco základní vznětová pětka s motorizací 518d startuje od 1.372.800 Kč, testovaná vrcholná motorizace 540d xDrive začíná od 1.826.500 Kč. Oproti benzínovému ekvivalentu 540i xDrive je to rozdíl 97.500 Kč, za což majitelé naftové pětky dostanou jen o 5 koní vyšší výkon a papírově o 1,7 l/100 km nižší spotřebu.

Testovaný kousek ale samozřejmě nezůstal v základu. Díky doplňkům, jako je například elektricky ovládané tažné zařízení (+32.500 Kč), panoramatické střešní okno (46.072 Kč), nezávislému topení (44.720 Kč), paket Driving Assist Proffessional (73.164 Kč), výbavě M Sport Edition (323.830 Kč), laserové světlomety (54.184 Kč), Paket Innovation (105.456 Kč) a mnohým dalším vzrostla cena na 2.759.176 Kč. Poloviční Mko, tedy motorizace M550i xDrive o výkonu 390 kW (530 k), přitom začíná od 2.382.900 Kč. Jen škoda, že se také nenabízí ve verzi Touring.

BMW 540d xDrive Touring BMW 540d xDrive Touring
Nejlevnější verze modelu 1.372.800 Kč (BMW 518d)
Základ s testovaným motorem 1.826.500 Kč (BMW 540d xDrive)
Testovaný vůz bez příplatků 1.826.500 Kč (BMW 540d xDrive)
Testovaný vůz s výbavou 2.759.176 Kč (BMW 540d xDrive)

Plusy

  • Design
  • Komfort
  • Ergonomie
  • Prostornost
  • Skvělý motor
  • Výkon/spotřeba
  • Ovladatelnost a jízdní vlastnosti

Minusy

  • Stop Start nelze vypnout
  • Vysoká cena testovaného vozu

Související články

Témata
BMW 540d xDrive Touring
Cena základní sestavy 1 826 500 Kč
Výbava základní sestavy Mild-hybridní technologie, alarm, velurové koberečky, paket zrcátek, automatická klimatizace, DAB tuner, BMW Emergency Cal, Teleservices, ConnectedDrive Services, Paket Connected Professional Kč
Cena testované sestavy 2 759 176 Kč
Výbava testované sestavy Elektricky ovládané tažné zařízení (+32.500 Kč), panoramatické střešní okno (+46.072 Kč), nezávislé topení (+44.720 Kč), paket Driving Assist Proffessional (+73.164 Kč), M Sport Edition (+323.830 Kč), laserové světlomety (+54.184 Kč), Paket Innovation (+105.456 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.6 / 5.4
Emise CO2: 142
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 570 / 1700
Objem nádrže (l): 660
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2000 / 690
Rozměr pneu: 245/40 R19
BMW 540d xDrive Touring
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4963
b) šířka (mm): 2126
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2975
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1135
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 835
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1475
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 515
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
5. 3. 2021 08:05
Re: bago a spotreba
To by asi platilo, kdyby ten "zbytečný hybrid" neumožňoval rekuperaci ne?
Pokud člověk jezdí ve městě, kde hodně brzdí a rozjíždí se, tak to vliv na spotřebu určitě mít bude. Na dálnici asi moc ne...
4. 3. 2021 07:54
Re: Vypínání motoru :-(
Picovina. To si myslis, ze ti konstruktéři východili zvláštní školu jako ty?
3. 3. 2021 08:52
Re: Prostornost
Tak já mám pěkných 190/105 :) Manželka má 180 a děti jsou zatím malé, nicméně není problém jet ve 4 dospělých. Uvnitř problém není. Ono se zdá, že není moc místa mezi koncem zadního sedáku a opěradla předního sedadla, ale ten zadní sedák je opravdu hodně dlouhý, takže to dost zkresluje. Uznávám, v superbu je uvnitř více místa, ale na 99% času je to zbytečné
2. 3. 2021 18:45
Re: 5er
Mně se v této generaci kombi líbí více, sedan mánhlavně před fl ten zadek jakoby ošizený, zkrácený, nesebevědomý. Generické světla. Můj názor, 3 a 7 na to netrpí, tam je v mých očích vše v pořádku.
2. 3. 2021 18:35
Re: Ani extrémně...
Ona v reálu ta barva s black paketem a M paketem bude vypadat dobře, ty kola jsou asi zimáky, nějaké antracity by to hodně zvedly.
40i je raketa, jak musí jet 50i...
Btw., třeba jak se nedávno kuchaly filtry, tak se budou kuchat mild hybridy..:-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku