BMW 8 Gran Coupé oficiálně: Tohle je nejhezčí verze osmičky
Osmičkové kupé vypadá z některých úhlů poněkud baculatě, což se u kabria povedlo napravit. Stejně si ale myslíme, že nejhezčí verzí osmičky je právě představené Gran Coupé.
Jestliže originální BMW řady 8 bylo nabízeno výhradně ve formě kupé, v dnešní generaci se automobilka rozhodla tuto řadu značně rozšířit. Loni v létě to začalo 8 kupé, v listopadu následovalo 8 Cabrio a nyní konečně přichází třetí karosářská varianta, 8 Gran Coupé, která je primárně určena pro asijské zákazníky. Prodávat se ale bude samozřejmě i v Evropě, a to počínaje zářím.
Taková auta jsou obvykle nazývána jako čtyřdveřová kupé, když si to ale řekneme na rovinu, je to zkrátka sedan se sníženou siluetou. A nutno říct, že nástupce BMW 6 Gran Coupé je podobně jako předchůdce opravdu krásným kusem auta. Dokonce neváhám tvrdit, že je vůbec nejhezčí karosářskou variantou osmičky.
Druhý pár dveří se do celku povedlo krásně zakomponovat, stejně jako záď, která není tak těžkopádná jako u kupé. Opravdu se mně líbí víko zavazadelníku se zakomponovanou výraznou odtokovou hranou, díky níž má Gran Coupé opravdu šmrnc. Příď je shodná s kupé, a to až po A-sloupky, což znamená tu správnou míru agresivity i elegance. Zachována byla též bezrámová okna.
Automobil jsme si ještě před premiérou mohli prohlédnout ve specifikaci M850i xDrive, což znamená několik sportovních doplňků, ať už větší kola, agresivnější nárazník nebo výrazné koncovky výfuku, s difusorem mezi nimi. Za příplatek pak bude možné si objednat karbonovou střechu.
S délkou 5.082 mm je Gran Coupé logicky nejdelší variantou osmičky, oproti kupé je díky druhému páru dveří o 231 mm delší. Rozvor se natáhl o 200 mm. Auto je též o 61 mm vyšší a 30 mm širší.
BMW řady 8 – srovnání rozměrů nabízených karosářských variant | |||
Model | 8 Gran Coupé | 8 kupé | 8 Cabrio |
Délka (mm) | 5082 | 4851 | 4851 |
Šířka (mm) | 1932 | 1902 | 1902 |
Výška (mm) | 1407 | 1346 | 1345 |
Rozvor (mm) | 3023 | 2822 | 2822 |
Objem zavazadelníku (l) | 440 | 420 | 350 |
Palubní deska je členěna stejně jako v kupé a kabrioletu, což znamená širokou obrazovku multimediálního systému s úhlopříčkou 10,25“ na vrchu středového panelu a digitální přístrojový štít s 12,3“ displejem, s poněkud nepřehlednou grafikou. Materiály jsou ale výtečné.
Konfiguraci kabiny sama automobilka nazývá 4+1, což dokazuje, že prostřední zadní sedadlo je spíše nouzová záležitost. Prostoru pro nohy je ale vzadu hodně, nad hlavou je místa tak akorát, musíte ale počítat s níže uloženou lavicí, znamenající posaz s poněkud pokrčenými nohami. Líbí se nám ale zadní sedačky s integrovanou opěrkou hlavy.
Zavazadelník pak poskytuje objem 450 litrů, což podle BMW stačí na tři golfové bagy. Přístup každopádně omezuje malý vstupní otvor, u takové stylovky se to ale dá pochopit, stejně jako vyšší nakládací hrana.
Také nabídka motorů bude sdílena s kupé a kabrioletem, počítá se rovněž s ostrým provedením BMW M8 Gran Coupé, které však dorazí až později. Základem bude benzinový šestiválec 840i o výkonu 250 kW, který bude stejně jako u kupé a kabria dostupný ve formě zadokolky i čtyřkolky, nad nímž bude stát osmiválcové M850i xDrive s výkonem 390 kW. Turbodiesely zastoupí šestiválec 840d xDrive s 235 kW.
BMW 8 Gran Coupé – technická data nabízených verzí | ||||
Verze | 840i | 840i xDrive | M850i xDrive | 840d xDrive |
Zdvihový objem [cm3] | 2998 | 2998 | 4395 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 250/5000-6500 | 250/5000-6500 | 390/5500-6000 | 235/4400 |
Točivý moment [N.m/min] | 500/1600-4500 | 500/1600-4500 | 750/1800-4600 | 680/1750-2250 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,2 | 4,9 | 3,9 | 5,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 7,5 | 9,9 | 5,9 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1800 | 1855 | 1995 | 1925 |
Stejně jako dveře a vnější plášť střechy, kapota motoru, pomocný rám motoru, přepážka mezi motorovým prostorem a kabinou, přední blatníky a podpěra zadního nárazníku jsou vyrobeny z hliníku. Také plastové víko zavazadlového prostoru, hořčíkový příčný nosník palubní desky a použití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny ve středovém tunelu pomáhají snižovat hmotnost. Výsledkem je, že hmotnostní nárůst čtyřdveřového provedení BMW řady 8 je ve srovnání s kupé přibližně 70 kg.
Na jízdní zážitky si ještě musíme počkat, automobilka nicméně slibuje, že Gran Coupé vyvíjela tak, aby jezdilo stejně jako kupé. Tak se nechme překvapit, jak se to povedlo!