Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW končí s dvanáctiválci. Rozloučí se s ním 12 speciálních limuzín

David Bureš
Diskuze (19)

Mnichovská automobilka sice nadále počítá se spalovacími motory, V12 však už v nabídce mít nebude.

Pravověrní fanoušci BMW smutní, mnichovská automobilka oznamuje, že končí s produkcí vidlicových dvanáctiválců pro své vozy. To znamená, že příští BMW řady 7 už dvanáctiválcovou verzi nedostane. Jako hold V12 vznikne speciální edice dnešní sedmičky, jednoduše nazvaná Final 12.

Final 12 přitom bude opravdovou specialitou. Vznikne jen 12 kousků, které budou nabídnuty pouze zákazníkům vlastnícím dlouhá léta nějaký dvanáctiválcový bavorák. Všechny jsou přitom určeny pro americký trh. Třeba v Česku podle aktuálního konfigurátoru už dvanáctiválcovou řadu 7 neobjednáte.

Základem rozlučkové edice je provedení M760i xDrive, pod jehož kapotou pracuje 6,6litrový vidlicový dvanáctiválec s dvěma turbodmychadly, který v americké specifikaci dosahuje výkonu 449 kW.

Automobil dostane speciální loga V12, stejně jako specifická 20″ kola v šedé, nebo černé barvě podle objednávky, případně modré nebo černé brzdové třmeny systému M Sport. Emblémy V12 najdeme také uvnitř, stejně jako obložení v pianové černé.

Výbava pak nabídne vlastně všechno, co je pro řadu 7 dostupné. Její součástí jsou laserové světlomety, panoramatická střecha, funkce dálkového zaparkování a další asistenční systémy nebo hudební systém Bowers & Wilkins. Každý z nastávajících vlastníků navíc dostane dárek na památku nákupu takové speciality, personifikovaný podle objednaného automobilu.

BMW ohlásilo, že poslední dvanáctiválcový vůz postaví v červnu 2022. Uzavírá se tím historie, která odstartovala v roce 1987. Od té doby však mnichovský dvanáctiválec prošel významnou proměnou. Dnes má V12 objem 6,6 litru a dvě turbodmychadla typu twin-scroll, původně šlo o atmosférický pětilitr s dvěma ventily na válec a elektronickou škrticí klapkou.

S dvanáctiválcovým motorem se loučil už Mercedes, v roce 2019 edicí Mercedes-AMG S 65 Final Edition na bázi minulé generace třídy S. Nakonec však dvanáctiválcový motor do nabídky vrátil, avšak už výhradně pro model Mercedes-Maybach S 680 4Matic, respektive obrněný Guard. To ve vozech BMW má V12 definitivně skončit. Pro Rolls-Royce však mnichovská automobilka takové agregáty bude vyrábět i nadále. Bude tomu zhruba do konce dekády, v roce 2030 totiž Rolls-Royce hodlá přejít na elektrický pohon.

David Bureš
Diskuze (19)

Doporučujeme

Avatar - MS-sport
21. 1. 2022 06:56
Re: Atmosferický dvanáctiválec
souhlasím.....na ten atmosferickej 12ti válec, aby byl zvuk jak se patří....to bys musel v motoru udělat zásadní změny. Mně se mimo jiné právě strašně líbí na těch atmosferických motorech ta široká škála možností modifikace, předělávek....ta proměna pak. Ta možnost seberealizace a pak hned vidíš kdo je dobrej, kdo tomu rozumí :-) u turba si kde jakej vocas bez řidičáku sedne s laptopem a zvedne tlak turba a hotovo/konec..."tuning" jako prase.
Avatar - MS-sport
21. 1. 2022 06:50
Re: Atmosferický dvanáctiválec
já prostě to turbo u benzínového motoru nemám rád.....a to úplně stejně jako dieselový motor bez turba to je taky šílenost.
Avatar - Dinar
20. 1. 2022 07:52
Čistě pragmaticky,
ano, kdo dnes potřebuje dvanáctiválec, zejména v tom smyslu, aby díky dvanáctiválci dostal výkon. Asi už nikdo, jenže stačí si poslechnout dvanáct válců při práci, to je prostě motorářský vrchol, v tom zvuku je síla i noblesa a nebo naopak čirá zběsilost, to když se podaří svézt s něčím takovým jako je aventador nebo slyšet na vlastí uši mcl f1 v kalupu. Pak prostě nemůže žádný petrolhead přestat křičet, nechte V12 žít! Škoda, no... :'-(
20. 1. 2022 04:07
Re: Atmosferický dvanáctiválec
Jo, měl jsem ho dvacet let. Zcela bezporuchovej. Potřeboval otáčky a pak jel jako hrom. Zvuk jemně bzučel. Zvuk osmiválců se mi líbí víc.
Avatar - twistedTSD
19. 1. 2022 23:31
Re: je to škoda
V12 je V12.