Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M4 Coupé: Jízdní dojmy

Ondřej Šámal
Diskuze (69)

Nový název, šest místo osmi válců a přeplňování. Aktuální generace mnichovského sporťáku prošla radikální přeměnou. Zavděčí se ortodoxním fanouškům?

BMW M3 patří mezi modely, k nimž se musí přistupovat velmi jemně, jakákoliv změna se totiž potýká s nevůlí zarytých konzervativců. Stejně tomu bylo u minulého provedení s osmiválcem a nejinak u současné generace, jež poprvé v historii dostala přeplňování. Ještě před oficiálním představením jsme si nemohli nevšimnout „zasvěcených“ komentářů na téma „tahle generace kvůli turbu nebude tou pravou M3“. V mnichovské divizi Motorsport ovšem pracují kouzelníci, kteří dokážou namíchat ten správný lektvar takřka s jakýmikoliv ingrediencemi.

Tolik diskutovaný motor S55B30 vychází z již známého třílitrového šestiválce (N55), s nímž má totožný například objem nebo vrtání a zdvih. Úprav nicméně bylo tolik (např. instalace druhého turbodmychadla), že jednotku můžeme považovat za samostatný „emkový“ výtvor.

Po nastartování se zpod kapoty M4 Coupé ozývá hutný zvuk, který dává alespoň na chvíli zapomenout na výtečný atmosférický osmiválec předchůdce. Po prvních kilometrech jsme si ani neuvědomili, že řídíme 431 koní, v nastavení Comfort a Efficient se totiž podvozek a motor chovaly jako ve velmi příjemném GT se spotřebou okolo osmi litrů na 100 km. Přepněte ovšem do módu Sport Plus a rázem je z auta náčiní na zdolávání alpských okresek. Poštěstilo se nám, že jsme nejnovější kreaci BMW Motorsport vyzkoušeli také v okolí Salcburku, kde o ně není nouze.

Mokrý povrch trochu zkrotil naše choutky, nicméně přilnavost byla i tak vynikající. Po lehkém sžití s autem jsme zvolili režim MDM, který omezuje zásahy stabilizace. Společnost nám dělala příplatková dvouspojková převodovka M DCT, díky které jsme se mohli plně soustředit na řízení. Našli jsme téměř dokonalý kus silnice, který kombinoval utaženější a rychlejší zatáčky s větším stoupáním. První úsek jsme jeli převážně na trojku, v pomalejších pasážích jsme pádly přeřadili na dvojku a nechali pracovat 550 N.m. Ty je ovšem nutné pouštět ze řetězu opatrně, zejména pokud není silnice úplně suchá. Občas jsme se nechali trochu unést a poslali záď auta bokem. Navzdory výkonu je BMW na řidiče „hodné“ a i ty méně zkušené nechá užít si zábavu. Díky nízkému posazu navíc hned cítíte začínající smyk a můžete na něj hbitě reagovat. U sedanu M3 sedíte jako v běžném autě, tedy výše a více vpředu, což tuto výhodu částečně eliminuje. Měli jsme však pocit, že čtyřdveřová karoserie byla o něco tužší a vůz byl celkově stabilnější. Kde M4 Coupé rozverně smýklo zádí, M3 se ani nehnulo.

Na rovinkách pak oba vozy ukázaly neskutečnou dynamiku. Výhoda dvojitého přeplňování s vysokým točivým momentem dostupným od nízkých otáček (v tomto případě od 1850/min) je pravděpodobně největším rozdílem mezi aktuálním provedením a předchůdci, kde jste si pro to nejlepší museli dojít až k omezovači. Abychom ovšem šestiválci nekřivdili, radost točit jej k červenému poli mu stále nechybí, jen nyní nabídne více než dostatek síly i v nižších otáčkách.



















Technické údaje
Motor Dvakrát přeplňovaný zážehový šestiválec DOHC
Objem 2979 cm3
Výkon 317 kW při 5500-7300/min
Točivý moment 550 N.m při 1850-5500/min
Převodovka Samočinná dvouspojková sedmistupňová
Pohon Zadních kol
Pneumatiky 255/35 R 19 vpředu, 275/35 R 19 vzadu
Nádrž 60 l
Rozvor 2812 mm
Vnější rozměry 4671 x 1870 x 1383 mm
Zavazadlový prostor 445 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1572/468 kg
Největší rychlost 250 km/h
Zrychleni 0-100 km/h 4,1 s
Normovaná spotřeba 8,3 l na 100 km
Testovaný vůz s příplatky 2 708 056 Kč

Plusy

  • Výkonný motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Pohodlný podvozek
  • Rychlá dvouspojková převodovka

Minusy

  • Cena příplatkové výbavy
  • Ztráta výjimečnosti motoru
Ondřej Šámal
Diskuze (69)
23. 5. 2021 22:10
Re: Manuál
Bmw byla vždy o třídu lepší než mercedes. To se ukazuje dodnes.
AUTO DELOVI BEOGRAD
Avatar - white label
30. 8. 2014 13:16
Re: kouzelníci
Jo, v té konfiguraci mu to sekne...
30. 8. 2014 11:19
Re: kouzelníci
V té stříbrné je na fotce až nečekaně přitažlivé.
30. 8. 2014 11:17
Re: kouzelníci
Ano, měl jsem napsat typicky.
Avatar - _Karel_
29. 8. 2014 20:43
Re: kouzelníci
Máš potřebu někoho na.sírat? Reagovals na mě, já rozhodně nejsem žádnej bmw fanda, z mých víc než 20 aut mělo vrtuli jen jedno 728i z r.1980. "fanatické reakce" nejčastěji kritizují fanatici.