Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Z4 vs. Mercedes-Benz SLK: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (16)
Léto vybízí ke konfrontaci vozidel, která umožňují svým uživatelům jízdu se sluncem nad hlavou. Mezi takové modely patří BMW Z4 a Mercedes-Benz SLK.

Z hlediska délky přerůstá BMW konkurenční Mercedes-Benz o celých 105 mm, zatímco po stránce šířky je bavorský model o 20 mm menší. SLK pak Z4 nepatrně přerůstá na výšku (+ 10 mm).

Začněme abecedně prvním vozidlem, kterým je BMW Z4. Podíváme-li se na změny, které se na karosérii tohoto roadsteru odehrály po příchodu současné generace (2008), zjistíme, že došlo ke znatelnému navýšení kultivovanosti exteriérového designu oproti minulé generaci.

Zatímco předchůdce hrdě reprezentoval bohaté prolínání ploch a avantgardní záď, aktuální vydání modelu preferuje klasičtější vzezření a apel na tradiční sportovní tvary.


Přímý pohled na příď doprovází zcela přirozeně maska chladiče v provedení dvou oblých výdechů, které se opticky rozšiřují. Toto řešení umocňuje sportovní charakter designu, neboť vůz opticky rozšiřuje. Kapotu zdobí několik prolisů, dodávajících karosérii na optické propracovanosti. Nárazník disponuje vysokou mírou členitosti, což koresponduje se světlomety dravého střihu a výrazně dynamického tvarování.

Patrně nejvíce sportovním dojmem působí vůz ve své boční části, která se opírá o několik základních linek, které tvoří stěžejní tvarové rysy. Nejvýraznější z nich je dynamický tah, protínající vnější kliku dveří. Tato linka, v oblasti svého náběhu do ztracena, sousedí s další linií, jež plyne z oblasti zadní lampy. Nutno zmínit také linku v úrovni prahů karosérie, díky které karosérie (vizuálně vzato) lépe doléhá na zem.

Zatímco zadní partie minulého generačního vydání představovaly nevšední souhrn dynamicky tvarovaných ploch (po čemž následovalo vyústění v nekonvenční tvar víka zavazadlového prostoru), současné provedení vsadilo na univerzálnější směřování designu. Nicméně i nyní záď BMW Z4 vykazuje jistý náznak konkávního klenutí. Opticky čistý zadní nárazník je zpestřen linkou, která kopíruje prostor pro registrační značku.

Atmosféra interiéru kombinuje sportovní rysy s jistou dávkou komfortu. Nutno říci, že ačkoli je přístrojová deska členitá a bohatá na díly a drobné prvky, vizuálním základem celku je jednoduchost. V oblasti středového panelu je vidět jistá orientace na řidiče. Tento prvek, jenž je typický pro interiéry vozidel BMW, se pozvolna opět vrací na scénu, což ocení zejména lidé, odkazující na tradici.

Sokem pro BMW je dnes Mercedes-Benz SLK. Jde o novou generaci sportovního vozu, jejíž design odkazuje na etalon mezi sportovními vozy značky, tedy SLS. Oproti BMW reprezentuje jiný tvarový styl, vycházející z odlišného designového základu.

Dominantní rys, udávající tón přídě jako celku, představuje maska chladiče, která je prostřednictvím chromové linky horizontálně dělena na dvě části. Ty jsou propojeny rozměrným logem výrobce. Tomuto řešení sekundují světlomety, přiměřeně velké, aby zmíněné stěžejní prvky nepřebíjely. Lze říci, že oproti BMW je příď SLK uhlazenější a nepracuje s tolika linkami. Společným bodem obou vozidel jsou pak dva prolisy na kapotě, které se, směrem k logu automobilky, k sobě přibližují.

I přes to, že se to na první pohled nezdá, má boční část SLK s BMW podobných hned několik řešení. Prvním je důkladná orientace na tradiční vizuální sportovnost, která je založena na delší přídi (která má u obou exemplářů poměrně kolmý průběh) a kratší zádi. Ta je ale u modelu Mercedes-Benz vyšší a více kolmá, než u BMW. Směrová orientace linek boční části karosérie skýtá jisté nuance mezi oběma vozy. Zatímco profil Z4 je více členitý, SLK se při pohledu zboku mírně svažuje směrem dopředu.

Na zadní části SLK, konkrétně v horních partiích víka zavazadlového prostoru, lze vypozorovat výběžek v podobě zabudovaného spoileru. Díky tomuto zásahu do karosérie se zde nachází konkávní prohnutí, které se ve specifické podobě objevuje i u BMW. Jde však o jednu z mála paralel mezi oběma vozidly, bereme-li v úvahu záď modelu. Mercedes-Benz zde zvolil většinou přímo vedené linky, více ostrých hran, registrační značku integroval do víka zavazadlového prostoru (namísto na nárazník, jak je tomu u BMW) a použil tvarově méně avantgardní svítilny.

Styl exteriéru SLK se odráží do ztvárnění kabiny vozu. I zde dochází k inspiraci ikonickým modelem SLS, což je dáno nejen kruhovými výdechy ventilační soustavy, ale také stavbou přístrojové desky a jejím horizontálním členěním. Vůz představuje odlišné pojetí interiéru, než jeho oponent značky BMW. Hlavním tématem jsou zde přímo vedené linky a důraz na čistotu, včetně odkazu na výše uvedené ultimativní retro.

BMW Z4 a Mercedes-Benz SLK - srovnání rozměrů
ModelBMW Z4Mercedes-Benz SLKrozdíl
Délka [mm]42394134-105
Šířka [mm]17901810+20
Výška [mm]12911301+10



Jakub Sochor
Diskuze (16)
11. 7. 2011 01:57
Mám rád BMW,
mám bmw a fandim BMW kdy to jde. Ať se ale snažim jak se snažim, vidim tady jako lépe designované auto SLK. Rád u aut rozděluji 2 kategorie vzhledu - styl a krása. Krásná jsou auta obě, ale jen Mercedes má styl. To BMW vypadá jako auto majitele posilovny - hlavně hrrr, ať to vypadá zle a nabouchaně. Naproti tomu Mercedes má třídu, úroveň. Vypadá daleko dospěleji a vyspěleji. Ale to je jen můj názor.
Avatar - CHerokee
10. 7. 2011 12:42
Re: SLK ...
Mercedes oslavil 125 let řadou nádherných modelů s velmi povedeným designem.
Avatar - CHerokee
10. 7. 2011 12:41
Re: u mna je to jasne medak
Dvě nejhezčí auta v této třídě na trhu. TT je mimo hru. SLK má výhodu pevné střechy, a proto u mě vyhrálo.
Avatar - Johny.Rico
10. 7. 2011 01:33
Re: SLK ...
Souhlas s designem u MB. U BMW to fakt kur*ví...
Avatar - Biest
10. 7. 2011 00:03
??
nuz tazky, velmi tazky duel.... ale o kusok u mna vyhrava z4