Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bristol 401 a 402 (1948 až 1953): Britské auto s německým motorem a italskou karoserií

Karel Haas
Diskuze (2)

Anglická automobilka Bristol začala po válce s výrobou automobilů typem 400, využívajícím v rámci válečných reparací techniku BMW. Vylepšené kupé Bristol 401 a kabriolet 402 vycházely z prototypů vyrobených italskou karosárnou Touring.

Po skončení druhé světové války měla letecká továrna Bristol Aeroplane Company (BAC) řadu kvalitních a zkušených pracovníků a hledala pro ně další uplatnění. S výrobou osobních automobilů neměla zkušenosti, a proto se spojila s dovozcem automobilů BMW do Velké Británie a výrobcem sportovních vozů Frazer-Nash. V červenci 1945 vznikla automobilová divize Bristol Cars a v rámci válečných reparací využívala techniku BMW. Výrobu automobilů zahájila v roce 1947 typem Bristol 400. První Bristol poháněl dvoulitrový řadový šestiválec z typu BMW 328. Jeho tvůrce Fritz Fiedler se stal zaměstnancem Bristolu a pomohl svými zkušenostmi s přípravou výroby prvního automobilu značky Bristol.

Podvozek Bristolu 400 vycházel z předválečného BMW 326 a vzhledem se podobal kupé BMW 327, včetně masky chladiče ve tvaru dvojitých ledvinek. Od roku 1948 pokračovala výroba modernizovaným modelem kupé Bristol 401 a od roku 1949 kabrioletem Bristol 402. Jejich karoserie vycházely z prototypů, postavených milánskou karosárnou Touring, používající patentovanou lehkou konstrukci Superleggera.

Kupé Bristol 401

Dvoudveřové kupé Bristol 401 (foto) mělo proti typu Bristol 400 prostornější pětimístnou dvoudveřovou karoserii s rozvorem 2896 mm a vnějšími rozměry 4826 x 1702 x 1524 mm (délka x šířka x výška). Dveře měly závěsy vpředu a otevíraly se tlačítkem místo kliky. Velké hlavní světlomety byly spolu s menšími pomocnými světlomety umístěny v předních blatnících po stranách „ledvinkové“ přední masky. Zkušenosti z letecké výroby se projevily na dobré aerodynamice (koeficient odporu vzduchu 0,36), testované ve větrném tunelu. Kupé mělo šípovité dělené přední okno a malé zadní okno ve splývavé zádi. Nárazníky v barvě karoserie s chromovanými doplňky a připevněné k podvozku pomocí pryžových bloků předběhly dobu o řadu let.

Velké hlavní světlomety byly spolu s menšími pomocnými světlomety umístěny v předních blatnících po stranách „ledvinkové“ přední masky. Velké hlavní světlomety byly spolu s menšími pomocnými světlomety umístěny v předních blatnících po stranách „ledvinkové“ přední masky.

Zadní kola kupé poháněl zážehový, kapalinou chlazený řadový šestiválec (foto) s rozvodem OHV a objemem válců 1971 cm3 (vrtání x zdvih: 66 x 96 mm). Se třemi karburátory Solex a kompresním poměrem 7,5:1 měl motor nejvyšší výkon 86 k (63 kW) při 4500 otáčkách a točivý moment 145 Nm při 3500 otáčkách. Kupé mělo čtyřstupňovou manuální převodovku s řadicí pákou na středovém tunelu. S pohotovostní hmotností 1250 kg dosahovalo maximální rychlost 155 km/h a z 0 na stovku zrychlilo za 16 s. Spotřeba paliva se pohybovala kolem 14 litrů na 100 km.

Vozy Bristol 401 a 402 poháněl zážehový řadový šestiválec s rozvodem OHV a objemem válců 2 litry. Se třemi karburátory Solex měl motor nejvyšší výkon 86 k (63 kW). Vozy Bristol 401 a 402 poháněl zážehový řadový šestiválec s rozvodem OHV a objemem válců 2 litry. Se třemi karburátory Solex měl motor nejvyšší výkon 86 k (63 kW).

Celkem vyrobil Bristol v letech 1948 až 1953 611 dvoudveřových kupé typu 401. Jejich cena se pohybovala kolem 3500 liber šterlinků. Až do roku 1950 pokračovala souběžně výroba kupé Bristol 400. Těch bylo vyrobeno 487 kusů.

Kabriolet Bristol 402

Dvoudveřový 2+2místný kabriolet Bristol 402 (foto) se vyráběl jen v letech 1949 a 1950 a celkem jich bylo vyrobeno jen 23 kusů. Od kupé (nebo chcete-li dvoudveřového sedanu) Bristol 401 se kabriolet lišil jen předním oknem, nárazníky a plochou zádí. Rámový podvozek měl stejně jako 401 nezávislé zavěšení předních kol s příčnými závěsy a odpružením příčným listovým perem, zadní tuhá náprava měla pérování zkrutnými tyčemi. Na všech kolech byly hydraulicky ovládané bubnové brzdy Lockheed.

Kabriolet Bristol 402 si koupilo několik hollywoodských hvězd. Kabriolet Bristol 402 si koupilo několik hollywoodských hvězd.

Vzácné a těžko dostupné kabriolety Bristol 402 zaujaly řadu hollywoodských hvězd. Jedny z prvních dovezených vozů si koupili například Stewart Granger a Jean Simmons.

Farina a Beutler

V roce 1948 navrhla a postavila italská karosárna Farina (později Pinifarina) na podvozcích Bristolu 401 čtyři kusy elegantního dvoudveřového kabrioletu Bristol 401 Farina Drophead (foto). Kabriolet se nápadně podobal kabrioletu Alfa Romeo 6C 2500 SS z roku 1947, rovněž s karoserií od „Pinin“ Fariny.

Na podvozku Bristolu 401 postavila italská karosárna Farina (později Pinifarina) čtyři kusy elegantního dvoudveřového kabrioletu. Na podvozku Bristolu 401 postavila italská karosárna Farina (později Pinifarina) čtyři kusy elegantního dvoudveřového kabrioletu.

Unikátní kupé na podvozku Bristolu 401 postavila v roce 1951 švýcarská karosárna Beutler. Hlavní rysy karoserie zůstaly zachovány, včetně „ledvinek“ na přídi. Hlavní i mlhové světlomety však byly umístěny v předních blatnících svisle pod sebou a změnil se i tvar nárazníků. Přední blatníky byly protažené až nad částečně zakrytá zadní kola.  

Vozy Bristol 401 a 402 byly drahé luxusní automobily, jejichž cena se na konci čtyřicátých let blížila prestižním značkám Bentley, Rolls-Royce a Lagonda. Tuhý podvozek, výkonný motor a lehká hliníková karoserie z nich činily sportovně orientované sofistikované vozy, překonávající hranici rychlosti 100 mil za hodinu.

V roce 1953 nahradil kupé model Bristol 403, vyrobený v počtu 287 kusů. Poháněl jej silnější řadový šestiválec s výkonem 100 koní (74 kW). Karoserie se lišila od Bristolu 401 jen neznatelně.

Video se připravuje ...

Karel Haas
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
7. 7. 2024 20:38
Bohužel
jak z firmy odešel Tony Crook, vzalo to rychlý konec. Bristolu je škoda, Fighter bylo fenomenální auto a Bleneheimy taky měly své kouzlo.
Avatar - lyon667
6. 7. 2024 18:37
Frazer
Nevím, nakolik byly poválečné Bristoly výsledkem reparací, ale Bristol odkoupil majoritní podíl mateřské firmy vlastníci Frazer, který měl na motory BMW a snad i na chassis výrobní licenci.

Jinak díky za pěkný článek, pane Haasi.