Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Beutler (1943–1987): Příběh dvou bratrů ze švýcarského Thunu

Karel Haas
Diskuze (0)

Bratři Ernst a Fritz Beutlerovi založili v roce 1943 ve švýcarském Thunu akciovou společnost Gebr. Beutler & Cie, zabývající se po válce kusovou výrobou karoserií na podvozcích známých značek.

Akciovou společnost Gebr. Beutler & Cie (v logu se uvádí & Co) založili v roce 1943 bratři Ernst a Fritz Beutlerovi ve švýcarském Thunu (kanton Bern), který leží u ústí řeky Aare do jezera Thunsee. Bratři se od začátku zaměřili na kusovou nebo malosériovou výrobu karoserií automobilů, využívajících podvozky sériově vyráběných aut. Karosárna bratří Beutlerů stála poněkud ve stínu nejznámější švýcarské karosárny Graber, získala si ale jméno svými elegantními vozy a jejich bezchybným provedením. 

Specialitou karosárny Beutler byly sportovní karoserie na podvozcích lehkých evropských automobilů. Na začátku 60. let se dalo předvídat, že v důsledku zavádění samonosných konstrukcí a zmenšujícího se počtu výrobců, kteří mohli poskytovat podvozky, klesne poptávka po specializovaných nástavbách. V roce 1966 byl změněn název firmy na Carrosserie Beutler a od roku 1981 byl název společnosti Carrosserie + Spritzwerk Beutler AG (karosárna a lakovna). Dne 8. září 1987 byl na firmu vyhlášen konkurz, a to byl konec této švýcarské značky.

Prvním zákazníkem bylo Porsche

Karosárna Beutler „oblékala“ podvozky mnoha výrobců automobilů, převážně evropských. K prvním zákazníkům patřila automobilka Porsche. V letech 1948 a 1949 stavěl Beutler, pravděpodobně na objednávku švýcarského dovozce automobilů AMAG, malou sérii šesti roadsterů na podvozku nového typu 356. Tehdy sídlilo Porsche v rakouském Gmündu a název města byl uváděn v názvu vozu. Jeden z vozů této série existuje dodnes ve Švýcarsku. Od sériového Porsche 356-2 se lišil hlavně zadními blatníky, vystupujícími z boků vozu, více skloněnými světlomety a odlišnými koncovými svítilnami. 

V letech 1948 a 1949 postavil Beutler malou sérii šesti roadsterů na podvozku nového typu Porsche 356. V letech 1948 a 1949 postavil Beutler malou sérii šesti roadsterů na podvozku nového typu Porsche 356.

V roce 1957 dostali bratři Beutlerovi další zakázku na karoserie pro kupé Porsche 356 B. Dva prototypy byly hotové v listopadu 1959 a jejich design byl odvozený od kupé Beutler z let 1956/1957, postavených pro Volkswagen. Kupé mělo karoserii z hliníkového plechu, nárazníky a zadní světla byly převzaty z tovární verze. Ferry Porsche návrh schválil, ale postaveno bylo jen pět kupé Beutler 356 B. Pravděpodobně došlo k rozporu ohledně zpracování objednávek v kontaktu se zákazníkem, v důsledku čehož Porsche již nedodalo komponenty pro další vozy. 

Britské vozy s karoserií Beutler

V roce 1949 postavil Beutler na podvozcích Healey 2.4 Litre (motor Riley) dvě karoserie pro kupé a kabriolet. Oba vozy byly vystaveny na ženevském autosalonu 1949. V Ženevě se v roce 1950 představil kabriolet Beutler, postavený na podvozku Austin A90. Austin ale pravděpodobně neměl zájem o další spolupráci, protože již měl ve své nabídce vlastní kabriolet Austin A90 Atlantic. Na podvozku Bentley Mark VI z roku 1947 vznikl na zakázku kabriolet, který o dva roky později dostal modernější karoserii, rovněž od Beutleru.

Podvozek sportovního Jaguaru XK120 posloužil bratrům Beutlerovým ke stavbě jediného exempláře dvoumístného roadsteru Jaguar XK120 Supersport Roadster (foto), vystaveného na ženevském autosalonu v roce 1952. Elegantní roadster měl jen lehce naznačený přechod mezi předními a zadními blatníky, šípovité přední okno s tenkým chromovaným rámem a světlomety zapuštěné do předních blatníků. Maska chladiče a nárazníky byly ponechány z továrního provedení.

Jaguar XK120 Supersport Roadster s karoserií Beutler, vystavený na ženevském autosalonu v roce 1952. Jaguar XK120 Supersport Roadster s karoserií Beutler, vystavený na ženevském autosalonu v roce 1952.

V roce 1953 postavil Beutler luxusní čtyřmístný kabriolet na bázi Jaguaru Mark VII. Dvoudveřový kabriolet měl zvýrazněné zadní blatníky a zachoval si tradiční masku chladiče.

Když Beutler na autosalonu v Ženevě vystavil v roce 1951 kupé a kabriolet vycházející z anglického Bristolu 401, musel se utkat s mezinárodní konkurencí. Na stejném podvozku totiž představili své kreace také italské karosárny Touring Superleggera a Pininfarina. Oba Beutlerovy Bristoly 401 zůstaly zachovány a jsou restaurovány. Původně mělo kupé slonovinovou barvu s černou střechou, nyní je nalakováno tmavě zelenou barvou se světle zelenou střechou. 

Spolupráce s Bristolem pokračovala i v roce 1957, kdy pověřila Beutler návrhem karoserie pro prototyp modelu Bristol 406 (foto). Beutler navrhl elegantní dvoumístné kupé s tenkými střešními sloupky. Zadní blatníky byly mírně vyboulené z boků a zakončené náznakem malých ploutví. Beutler vystavil kupé poprvé v říjnu 1957 na londýnské výstavě v Earls Court. Bristol se však rozhodl pro konzervativnější karoserii navrženou Jonesem Brosem.

V roce 1957 postavil Beutler prototyp dvoumístného kupé na podvozku Bristol 406. V roce 1957 postavil Beutler prototyp dvoumístného kupé na podvozku Bristol 406.

Z dalších britských zákazníků karosárny Beutler jmenujme například luxusní značku Rolls-Royce, pro kterou navrhl na podvozku Phantom II prodlouženou verzi sloužící jako hotelový autobus. Na podvozku sedanu Jowett Jupiter postavil Beutler v roce 1951 kabriolet se dvěma nouzovými sedadly vzadu a volantem na pravé straně. Na soutěži elegance v Luzernu získal druhou cenu. 

Video se připravuje ...

Elegantní brouci

Když bratři Fritz a Ernst Beutlerovi prezentovali na ženevském autosalonu v roce 1954 svoje sportovní kupé a kabriolet na podvozku Volkswagenu Brouk (foto), to se ještě kupé VW Karmann Ghia nevyrábělo. Návštěvníci autosalonu obdivovali na stánku karosárny Beutler elegantní sportovní linie hliníkové karoserie a netušili, že vzadu se skrývá 1,2litrový čtyřválec VW s výkonem pouhých 31 koní.

Přední maska byla jen atrapou. Vzduchem chlazený čtyřválec byl umístěn vzadu. Přední maska byla jen atrapou. Vzduchem chlazený čtyřválec byl umístěn vzadu.

Kromě uvedeného kupé a kabrioletu postavil Beutler několik užitkových vozidel na podvozku VW Brouka. Vedle pickupů vyrobil také pár kombíků a malých dodávek s užitečným zatížením do 250 kg. V roce 1957 se Beutler vrátil k výrobě omezeného počtu kupé na bázi VW Brouka s širokou maskou chladiče a křidélky na zadních blatnících (foto). Volkswagen však o další spolupráci neměl zájem, neboť by Beutlery konkurovaly jeho vlastnímu VW Karmann Ghia. Později se proto kupé Beutler nabídly automobilce Porsche a prezentovaly se pod značkou Volkswagen-Porsche. Kupé 2+2 poháněl 1,6litrový čtyřválec s výkonem 75 koní, rozvorem 2300 mm a rozměry 4500 x 1680 x 1350 mm.

VW-Porsche s karoserií Beutler mělo křidélka na zadních blatnících a velká, svisle umístěná koncová světla. VW-Porsche s karoserií Beutler mělo křidélka na zadních blatnících a velká, svisle umístěná koncová světla.

Z dalších německých značek používal Beutler podvozky BMW a Maico. Na podvozku BMW 502 postavil Beutler v roce 1961 kupé s náznakem „ledvinek“ na přídi. Pro továrnu Maico, výrobce malých lidových vozítek, postavil Beutler v letech 1957 a 1958 karoserie pro čtveřici kabrioletů Maico 500 Sport. Prototyp kupé vystavil Beutler v roce 1958 v New Yorku, ale k sériové výrobě nedošlo kvůli finančním problémům zákazníka.

Mnoho dalších karosářských kreací bratrů Beutlerových na podvozcích známých značek se nám už do článku nevejde. Připomeňme si proto aspoň stručně další aktivity obou Švýcarů. V roce 1947 postavil Beutler na podvozku Bugatti Type 49 čtyřmístný kabriolet poháněný 3,2litrovým řadovým osmiválcem a o rok později kabriolet na podvozku MG Y. V roce 1959 postavil Beutler jediný exemplář kabrioletu na podvozku Citroën DS19. Podobal se dvoudveřovému továrnímu kabrioletu s karoserií Chapron, měl ale méně chromovaných ozdob. Francouzské luxusní vozy Delahaye podléhaly doma vysoké dani z luxusu, a proto se lépe prodávaly v cizině se zakázkovými karoseriemi. Ke karosárnám Motta, Graber, Chapron a dalším se přidal i Beutler a postavil v roce 1953 na podvozku typu Delahaye 235 dvoudveřové kupé.

Pro méně majetné zákazníky postavil Beutler v roce 1956 na základu Fiat 600 karoserii s prodlouženou přídí a zádí. Vůz se nabízel za 4000 švýcarských franků. Podvozek sedanu Lancia Aurelia B21, vyráběného od roku 1952 posloužil Pininfarinovi ke stavbě roadsteru a kupé a Beutler se přidal konvenčně tvarovaným kupé. Raritou byla zakázková karoserie kabrioletu na podvozku amerického Packardu, kterou Beutler vyrobil v roce 1951. Zvláštností byla předválečná maska chladiče. V roce 1958 postavil Beutler na bázi modelu Simca Aronde 1300 dvoudveřové kupé s širokou oválnou přední maskou a ploutvemi na zadních blatnících. Od roku 1970 nabízel Beutler repliky vozu Bugatti Typ 57 v podobě kabrioletu. 

Poslední roky před vyhlášením úpadku se Beutler věnoval tuningu sportovních vozů a výrobě doplňků. Pod označením Beutler California prodával spoilery a rozšíření blatníků pro vozy Porsche 911. V letech 1981 a 1982 prodával model Twin-Top, založený na Mazdě RX-7 první generace se střechou targa (T-top).

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme