Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ceny aut letí vzhůru: Ojetiny zdražují. A bude ještě o dost hůř!

David Šprincl
Diskuze (56)

Ceny aut v Česku rostou pekelným tempem. Nových i ojetých. Na slevy letos rozhodně zapomeňte. Kde hledat? A jak dlouho se na vozy čeká?

Spotřebitelské ceny v Česku letí nahoru, v červnu vzrostly o 3 %. Největší vliv na zdražování mají ceny benzinu s naftou – a samotných aut. „Automobily byly v červnu meziročně dražší o šest procent,“ hlásí vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen Českého statistického úřadu Pavla Šedivá.

Průměrná ojetina = 245.000 Kč

Rostoucí ceny platí pro nové i ojeté vozy. Průměrná cena bazarových aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o šestnáct procent na 245.000 Kč. Zatímco loni poskytovali prodejci někdy i výrazné slevy, letos naopak stále zdražují. „Ve druhém čtvrtletí cena proti začátku roku stoupla o pět procent. Nárůst letos zrychlil zejména v červnu a během července nadále pokračoval. Pravděpodobnost, že by šly ceny dolů, je prakticky nulová, neboť zhruba od června začaly růst také výkupní ceny vozidel,“ vysvětluje Barbora Minksová z Cebie.

Passat: +26.500 Kč

„Pokud se podíváme na pětku nejžádanějších modelů v bazarech, suverénně nejvyšší nárůst ceny za poslední půlrok zaznamenal Volkswagen Passat, kde medián ceny pět let starého vozu od ledna doteď vzrostl o 26.500 korun na 346.500 Kč. Takto rapidní nárůst ceny nepamatuji,“ odkrývá provozní ředitel center AAA Auto Petr Vaněček. Obrovská poptávka pochopitelně nutí prodejce i ke zvýšení výkupních cen. „Zákazníkům, kteří v současné době přemýšlejí o obměně vozového parku, se vyplatí koupit novější vůz teď. Ceny v nejbližších měsících porostou v řádu jednotek procent,“ doplňuje Vaněček.

Svět motorů 31/2021 Svět motorů 31/2021

 

Rapid: +9 %

V procentech je nejvyšší nárůst u Škody Rapid, jejíž průměrná cena letos stoupla o 9 % na 218.000 korun. Ještě v lednu se přitom tento model nejčastěji prodával o 18.000 Kč levněji.

Podobně je na tom i Volkswagen Golf, který je nejčastěji nabízen za 288.000 korun, na začátku roku to bylo 269.900 Kč.

Chybí 30.000 aut

Zvýšení cen pětiletých, ale i dalších ojetin je důsledkem dlouho zavřených hranic se státy západní Evropy, odkud se v posledních letech běžně dováželo okolo 14.500 aut měsíčně. V loňském roce však do Česka dorazilo o třicet tisíc ojetin méně, v průměru tedy jen okolo 12.500 vozů měsíčně. „Třicet tisíc aut tak v současné době v Česku chybí a jsme závislí zejména na obchodu s tuzemskými ojetinami. Ty jsou pro zákazníky na druhou stranu bezpečnější variantou, protože je u nich výrazně jednodušší dohledat historii daného vozu, ale vzhledem k vysoké poptávce zkrátka letí jejich ceny nahoru,“ vidí Petr Vaněček.

Auta nečekají ani sto dní

Zatímco na nová auta se čeká dlouho, neb nejsou nebo stojí bez chybějících čipů na plochách továren, průměrná doba prodeje ojetého vozu se meziročně snížila ze 106 na 96 dní. „Ještě letos v zimě přitom stoupla na 118 dní, což ale bylo dáno tím, že po celou dobu směly autobazary nabízet vozy jen v režimu online. Po otevření se prodeje výrazně urychlily a díky extrémní poptávce se doba od června dále výrazně zkracuje, u některých obchodníků se pohybuje už jen okolo pětasedmdesáti dní. Zájem je obří. A ochota poskytnout slevu tedy prakticky nulová,“ odkrývá Barbora Minksová.

Průměrná cena nejžádanějších ojetin
Model 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Škoda Octavia 190 068 193 089 197 181 205 598 207 243 218 532
Průměrné stáří v letech 8,4 8,6 8,4 8,2 8,2 8,5
Škoda Fabia 126 003 136 117 131 292 139 310 155 325 160 416
  8,8 8,7 9,1 9 8,6 8,9
Volkswagen Passat 221 292 234 221 253 988 250 988 270 056 277 319
  8,4 8 7,4 7,2 6,7 7,6
Škoda Superb 303 986 327 905 336 932 311 804 326 494 351 081
  6,4 6,3 5,9 6,5 6,4 6,4
Škoda Rapid 295 000 277 948 277 983 272 039 241 737 235 885
  1,8 2,4 2,4 2,7 3, 4,6
Volkswagen Golf 191 632 198 458 211 068 207 490 199 124 217 230
  8,5 8,6 8,3 8,3 8,6 8,7
Hyundai i30 252 994 252 405 249 683 235 956 224 979 245 490
  3,5 3,8 4 4,6 5,5 5,5
Ford Focus 133 665 122 023 140 495 137 528 118 630 145 290
  9,1 9,7 9 9,6 10,6 10,3
Kia Ceed 205 249 221 018 205 538 202 465 219 378 226 950
  5,2 4,9 5,7 6 5,7 6,1
Škoda Karoq 732 499 636 515 640 253 607 056 602 161
  0 0,6 0,8 1,2 1,3
Ford Mondeo 173 258 168 396 167 922 176 192 174 677 203 324
  8,8 9,1 9,2 8,9 9,3 8,9
Dacia Duster 293 125 302 987 290 270 288 302 286 008 315 287
  2,6 2,6 2,9 3,6 4,1 3,6
Kia Sportage 360 093 359 913 348 208 345 883 342 078 383 360
  4,4 4,9 5,3 5,1 5,5 5,2
Volkswagen Touran 228 252 240 115 228 130 231 062 250 182 253 812
  7,6 7,4 8,2 8,2 7,7 8,7
Škoda Yeti 356 894 337 755 312 309 274 316 248 641 247 022
  3,5 4 4,7 6,1 7,1 8
Opel Astra 145 278 159 448 166 579 151 451 132 079 161 034
  9 8,8 8,1 8,7 9,7 8,8
Hyundai Tucson 245 181 322 811 371 604 412 284 437 482 465 238
  7,8 6,7 5,6 4,7 4 4,2
Volkswagen Tiguan 443 778 381 671 366 545 374 308 350 818 397 658
  4,6 6,2 6,4 6,5 7,3 7
Renault Mégane 122 525 158 006 134 931 152 049 141 706 147 956
  9,1 8,1 8,9 8,8 9,1 9,6
Škoda Kodiaq 838 107 810 251 807 573 786 298 804 536
  0,4 0,7 0,9 1,6 2

Cena = 80 % rozhodování

Podle průzkumu společnosti Cofidis zůstávají Češi při koupi auta obezřetní. Do jednoho měsíce si vybere vůz polovina z nich, více než desetina Čechů vůz hledá déle než půl roku. Nejdůležitější roli hraje při výběru ojetiny cena, podle níž ji vybírají čtyři lidé z pěti.

Se startem léta výrazně ožil také trh zánovních ojetin. Podle statistik AAA Auto, které rozebíráme podrobně model po modelu v tabulce nahoře, bylo na českém trhu inzerováno ve druhém čtvrtletí přes 29.000 zánovních ojetin se stářím do tří let, což je skoro o dva tisíce víc než v prvním čtvrtletí.

„Je vidět, že hlad lidí po novějších autech je po pandemickém roce plném restrikcí a zákazů opravdu velký. Obchodníci tak musí stále reagovat na zvýšenou poptávku a vykrývat i výpadky ve výrobě, kde se velmi prodloužily dodací lhůty. Zákazníci, kteří s obměnou vozového parku nechtějí čekat třeba rok na to, než jim automobilka nový vůz vyrobí, proto často sahají po zánovních ojetinách, které jsou k dispozici hned a levněji než nové vozy,“ podotýká Petr Vaněček, s nímž jsme si o českém trhu na přelomu července a srpna povídali.

Nejlepší mizí za hranice

Z výzkumu NMS Market Research ve spolupráci se Sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA, který rozebíráme samostatně také na další dvoustraně, vyplývá, že polovina Čechů kupuje nyní ojeté auto v bazaru a dalších 35 % na inzerát.

Průměrně mají nyní ojeté vozy prodávané v Česku najeto 158.000 kilometrů, což je o pět procent méně než před rokem, kdy to bylo 166.000 km. Jedním z vysvětlení může být častější či razantnější stáčení tachometrů, ale také vývoz mladých ojetin za hranice Česka. Průměrné stáří vozů se totiž prakticky nemění a zůstává na devíti letech.

Analytici dumají, zda se zvedne dovoz opačným směrem: z ciziny do Česka. A varují. V případě Německa, hlavního zdroje ojetých aut, to totiž po nedávných záplavách u našich západních sousedů nemusí být zrovna příjemná vyhlídka.

Čísla z trhu

  • 22 %: Bazarovému trhu stále jasně vládnou auta s manuální převodovkou (78 %). Na automaty, jejichž poptávka výrazně roste u nových aut, připadá u ojetin jen 22 %.
  • 30 %: V Česku kombíky v loňském roce vytlačily z prvního místa u ojetin hatchbacky. Kombi chtějí tři z deseti Čechů, hatchbacků se prodává 29 % a stále roste kategorie SUV (18 %).
  • 83 %: Většinu ojetých aut si Češi kupují s pohonem předních kol. Na čtyřkolky připadá 14 %, zadní pohon mají tři procenta ojetin.
  • 29.171: Tolik inzerátů zánovních ojetin jsme našli v Česku ve druhém čtvrtletí roku 2021. To je o 1740 víc než v prvním čtvrtletí.
  • 245:000 Kč: Taková je nyní průměrná cena ojetých aut na českém trhu.

Analýza: 5 příčin, proč budou ojetiny zdražovat

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí roku 2021 stoupla meziročně o 16 % na 245.000 Kč. Rapidní zdražování ojetin nekončí, i když částečně jsou jeho důvodem přechodné faktory. Proč bude citelné zdražování ojetin pokračovat? „Příčin je víc. Já jich vidím pět,“ říká Lukáš Kovanda, ekonom Trinity Bank. Takhle je vysvětluje:

  1. Natěšení řidiči po pandemii: „Během uzavírek bylo dost obtížné pořídit ojetinu. Autobazary je směly prodávat pouze v režimu online, takže řada zájemců si raději počkala na ukončení všech omezení. Když letos na jaře nastalo, vzali bazary útokem.“
  2. Lidé mají víc peněz: „Během pandemie Češi naspořili průměrně čtyřikrát více peněz než za stejné období před ní. Od poloviny května tak některé bazary prodaly tolik ojetin co běžně za celý rok.“
  3. Čipový hladomor: „Důsledkem kovidu není jen to, že Češi mají kvůli odkládané spotřebě, opatrnostnímu spoření a masivním vládním záchranným programům hodně úspor. Ve světě i u nás také stále panuje dramatický nedostatek čipů do aut. Jejich výrobci totiž během pandemie dali přednost produkci pro domácí elektroniku a herní konzole, neboť nepočítali s tak rychlým zotavením autoprůmyslu. Zadrhávání výroby nových aut kvůli nedostatku čipů vede ke zhoršení jejich dostupnosti, což mnozí motoristé řeší tak, že se raději poohlédnou po ojetině.“
  4. Zelené regulace: „Zatímco první tři body jsou důsledkem pandemie a dříve, či později pominou, neznamená to, že se tím citelný růst cen ojetin zastaví. Na zdražování působí i faktory, které nejsou jen přechodného rázu. Evropská unie zesiluje svůj tlak na přechod k elektromobilitě a současně na útlum výroby vozů se spalovacím motorem. V červenci Evropská komise zveřejnila záměr, aby trh s novými vozy se spalovacími motory v EU skončil s rokem 2035. Už nyní ale musí automobilky vyrábět vozy tak, aby docílily přísné průměrně úrovně emisí svých vozů. Jinak čelí obřím pokutám. Rády by tak prodávaly papírově bezemisní elektromobily, o něž však kvůli vyšší ceně a horší uživatelské přívětivosti, jako je nutnost častého dobíjení, není valný zájem. Aby tedy splňovaly přísné regulace, nemohou prodávat zase tolik vozů se spalovacím motorem. To znamená, že cena benzinových nebo dieselových aut stoupá a stoupat bude. Je to kvůli jejich omezené nabídce na trhu a kvůli tomu, že je pro automobilky objektivně stále nákladnější vyrobit auto se spalovacím motorem tak, aby dostálo stále přísnější regulaci. Elektromobily zůstávají drahé a nová auta se spalovacím motorem zdražují. Tento vývoj pochopitelně zatraktivňuje ojetiny – a současně je ovšem také zdražuje. A zdražovat bude. Na dražší nové auto prostě dosáhne stále méně lidí, pozornost se obrací na vůz ojetý.“
  5. Víc podvodů: „Situace, kdy se kvalitní ojetina stává kvůli pandemii i zeleným regulacím až luxusem, představuje živnou půdu pro podvody. S růstem cen kvalitnějších ojetin je pro vykuky s nimi ještě lákavější než dříve uměle je zatraktivnit. Podvodům částečně nahrál i nákup aut z domova. Nekalí prodejci tak zdokonalují své praktiky v oblasti falšování původu vozidla, stáčení tachometru, padělání servisní knížky, maskování vážných poruch, havárií, a zejména legalizace kradeného vozu. Růst cen ojetin znamená, že podvodníci mohou „investovat“ více do své nekalé snahy učinit z nevalné ojetiny auto vcelku atraktivní, přičemž na tom stále vydělají. Zdražování ojetin tak znamená, že zájemce musí být ještě obezřetnější než dříve, aby se při jejich koupi nespálil. Ne vždy se to ovšem podaří.“

Ach, to papírování

Čekací lhůty na nová auta byly v posledních měsících ovlivněné komplikacemi při výrobě. „Tam, kde si zákazník nechává vůz konfigurovat na míru, se mohla prodloužit čekací lhůta až o měsíce,” vysvětluje Jaroslav Kumbera, který má na starosti financování aut ve společnosti Raiffeisen Leasing. Podle jeho průzkumu čtvrtina Čechů čeká nyní na své auto víc než měsíc. A dlouhodobě u nich roste tlak na zjednodušení procesu při nákupu vozu. „Lidé jednoduše řečeno chtějí omezit papírování,” shrnuje Kumbera. Samotnou výrobu považuje za hlavní příčinu dlouhého čekání jen třetina respondentů. Zákazníci, kteří si vybrali už vyrobený vůz, často musí počkat z administrativních důvodů. Čtvrtina respondentů v průzkumu uvedla, že nejvíc času jim při pořizování posledního vozu zabrala komunikace s úřady kvůli přepisu majitele. Dalších téměř 16 % pak nejvíc času strávilo řešením kupní smlouvy.

Pozor na naplaveniny

Německo, Belgie a Holandsko, těžce postižené povodněmi z minulého měsíce, patří mezi země, z nichž se do Česka dováží nejvíce ojetin. Po katastrofálních záplavách se dá čekat, že se naši západní sousedé budou v masové míře snažit zbavit vozů prolitých vodou. „Vzhledem k bleskovému charakteru těch v Německu, které je nejoblíbenější zemí pro dovoz ojetin, čekám, že aut bylo zaplaveno velké množství. Vždyť stovku vozů postihla rychlá povodeň dokonce přímo na dálnici v Severním Porýní - Vestfálsku. O to větší počet pokusů je prodat směrem na východ lze čekat,“ říká Petr Vaněček z AAA Auto. Podle údajů Svazu dovozců automobilů se nyní měsíčně doveze z ciziny na dvacet tisíc vozů. Stejný objem lze čekat i v následujících měsících, tedy až dalších 120.000 do konce roku. Většina importů pochází právě z Německa. Jak se ochránit? V kupní smlouvě požadujte ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen. V rámci reklamace pak můžete žádat finanční kompenzaci.

Češi a auta 2021: Ojetiny ano, prohlídky ne

Koupě auta je pro devět z deseti Čechů významnou událostí a pro řadu z nich hned po pořizování bydlení druhý největší výdaj v rodinném rozpočtu. Proto se na koupi auta 68 % zájemců pečlivě připravuje. Vyplývá to z výzkumu společnosti NMS Market Research „Češi a auta 2021“. Anketa se zaměřila na problematiku koupě a prodeje vozů. „Shrneme-li situaci, zákazníci hodnotí jako nejméně problematický nákup auta od rodiny, rizika zde vidí pouze 11 % z nich. Proti tomu až 53 % respondentů pozoruje nejvyšší rizika u nákupu auta na inzerát,“ uvádí Kamil Kunc z NMS. Nejvíce se na českém trhu prodávají ojeté vozy, které stojí za plnými třemi čtvrtinami odbytu. Že ojetinu kupovali na inzerát, přitom uvádí více než třetina kupujících (35 %). Jakkoliv je jejich příprava na nákup vozu důkladná, většina z nich se soustředí na funkčnost auta v okamžiku prohlídky. „Lidé si málo uvědomují dvě věci. Zaprvé vady auta mohou být skryté a projeví se nejčastěji až s odstupem času. A zadruhé i prodávající je nejčastěji opět laik, který nemusí rizika ani závažnost opotřebení vlastního vozu znát,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA, které se na výzkumu podílelo. Technická prohlídka podle něj chybí při soukromém nákupu v plné polovině případů. Druhou nejčastěji opomíjenou náležitostí je řádná kupní smlouva. „Lidem v zarážejícím množství případů stačí stáhnout nějaký papír z internetu a ihned podepisují,“ dodává Veselý. Z jeho zkušeností vyplývá, že nejčastějšími vadami kupovaných ojetin jsou stočené kilometry, padělaný rok výroby a oprava po závažné havárii či totální škodě.

Rozhovor: Lidé mají strach, zmizí auta na benzin. I to žene ceny výš

„Nedostatek ojetin je momentálně celosvětovým fenoménem,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě AAA Auto.

Jak letos Češi přecházejí k ojetinám, když ceny nových aut viditelně rostou?

Velmi rychle! Po skočení lockdownu desátého května prodeje zamířily k historickým rekordům. U nás jsme v květnu a červnu dvakrát po sobě prodali nejvíce vozů za měsíc v naší téměř třicetileté historii – přes osm tisíc. Je to logický vývoj.

V čem logický?

Mezi Čechy byla po ojetinách odložená poptávka, kterou nedokázal prodej on-line v době lockdownů plně uspokojit. Podíl na tom mají kromě zhoršené ekonomické situace lidí vinou pandemie růst cen nových vozů a jejich nižší dostupnost kvůli výpadkům ve výrobě. V době koronaviru také stoupla poptávka po individuální automobilové dopravě, která je za mě z hlediska rizika nákazy bezpečnější alternativou než letadlo, vlak nebo autobus. A pak jsou tu mladí s čerstvým řidičákem.

Těch po uvolnění přibývá. Jsou velkým tématem?

Ano. Setkáváme se mnoha případy prvořidičů, kteří si pořizují první vůz až ve vyšším věku, protože až do začátku pandemie měli pocit, že se bez auta obejdou – zároveň ale buď nemají prostředky na nové, nebo za ně nechtějí tolik utratit.

Letos Češi tráví víc léta doma, nelétají tolik. Je i tohle vidět?

Je. Lidé viditelně využívají vozy mnohem více k cestám na dovolené, když je letecké cestování do zahraničí kvůli řadě přetrvávajících restrikcí obtížnější. V neposlední řadě koronavirus omezil i dovozy ojetin ze zahraničí, které se zatím ani letos v celkovém objemu stále nedostaly na předpandemickou úroveň. Z uvedeného je vidět, že důvodů k vysoké poptávce po ojetinách je mnohem více než třeba na začátku minulého roku.

Jak kvůli tomu stoupají ceny v bazarech? Jak nákupní, tak výkupní?

Ceny mnoha modelů ojetin rostou víc než rok. Loni se zvýšily o deset až patnáct procent, podobný vývoj lze čekat i letos, spíš ještě razantnější. Začínáme pociťovat, že k růstu hodnoty ojetých aut přispívají i obavy lidí z překotného přechodu k elektromobilitě. V populaci existuje velká skupina zastánců či milovníků vozů s klasickými spalovacími motory, kteří začínají mít strach z toho, že za chvíli nebude možné si auto na benzin či naftu vůbec pořídit. To může v blízké budoucnosti hnát ceny ojetin ještě výše.

Zvedne nedostatek aut zase dovozy z ciziny?

Těžká otázka. Nedostatek ojetin je totiž momentálně v podstatě celosvětovým fenoménem, takže dovoz nebude z cenového hlediska moc atraktivní. Navíc v západní Evropě vzniká řada on-line prodejců, kteří potřebují auta zdrojovat, takže jich na trhu moc nebude. Možná jen těch nejstarších. To by ale bylo pro tuzemský autopark devastující.

V čem?

Protože jsou tato auta morálně, technicky a ekologicky zastaralá a velmi často také předmětem kriminálního jednání od stáčení tachometrů přes falšování data výroby po odcizená či po závažných haváriích.

A opačně: výkup aut z Česka?

Pokud jde naopak o cizince ze Západu, my v dnešní době prodáváme na export stovky aut měsíčně obchodníkům z Německa či Francie. Takže spíše půjde o tento způsob prodeje, než že by přímo jezdili jednotlivci k nám.

David Šprincl
Diskuze (56)

Doporučujeme

21. 12. 2021 14:11
ojetiny
A já se tomu vůbec nedivím :-) Vzhledem k tomu, jak třeba zrovna konkrétně v Praze rostou náklady na bydlení, si myslím, že v budoucnu bude automobil luxus pro "pár vyvolených". My se snažíme po městě s manželkou dopravovat na zakoupených elektrických koloběžkách, které díky slevovému kuponu ze stránek http://kuponozdroj.cz/ vyšly za docela dobrou cenu. Velkým bonusem je navíc to, že nemusíte stát desítky minut v kolonách, které jsou tu na denním pořádku ;-)
9. 8. 2021 09:24
Re: Re: Re: Re: To jsou jenom maličkosti
Takže vzniknou samostatně značky pro neeuro 6 trhy a nebo ty trhy zaplní Čína která v EU neprodává. Vyřeší to něco?
Avatar - xxc
9. 8. 2021 06:08
Re: Re: Re: Re: To jsou jenom maličkosti
Ostatné automobilky budú na tých trhoch predávať rovnako euro 6, keďže budú chcieť predávať svoje autá aj v Európe a možno ďalších krajinách.
8. 8. 2021 16:16
Re: Re: Re: To jsou jenom maličkosti
To ale není odpověď na můj dotaz a ani vysvětlení tvé původní myšlenky.

Když budou evropské automobilky chtít všude prodávat s normou euro 6 tak budou na neeuro 6 trzích nekonkurenceschopne.
Jak si to tedy a představuješ?
Avatar - xxc
8. 8. 2021 15:08
Re: Re: Re: To jsou jenom maličkosti
europske automobilky uz mali byt davno znicene a zatial maju rekordne zisky :-)