Český trh v únoru 2020: Propad se zrychluje, bodovaly Hyundai a Toyota
Jestliže v lednu registrace nových aut meziročně klesly o 0,8 %, v únoru se trh propadl o bezmála osm procent.
Rok 2020 na českém trhu s novými automobily nezačíná zrovna šťastně. V únoru bylo na českém trhu registrováno 17.377 aut, o 7,8 % méně než před rokem. Zrychlil se tak meziroční propad, v lednu registrace meziročně poklesly o bezvýznamných 0,8 %. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Slabší únor to přitom byl již loni. V únoru 2019 bylo na českém trhu registrováno 18.847 vozů, o 6,7 % méně než o rok dříve. Tehdy však situace byla důsledkem dříve uvedených nových emisních norem, kdy automobilky pořád neměly dostatek vozů homologovaných podle nových pravidel. Letos pokles souvisí zřejmě se zpomalující se ekonomikou, případně s rostoucími cenami aut. V následujících týdnech pak může začít hrát roli epidemie koronaviru, která už omezuje výrobu automobilů kvůli nedostatku komponentů.
Propad přitom pocítila i domácí Škoda, tradiční jednička na trhu. Jejích 6.387 registrovaných aut je o 2,7 % méně než před rokem. Jelikož však její pokles byl nižší než u celkového trhu, její tržní podíl dále vzrostl, a to na 36,76 %. V lednu však činil dokonce 43,3 %.
Na druhou příčku se tentokrát posunul Hyundai, jehož 1.611 registrovaných aut bylo o nebývalých 33,7 % více než před rokem. Korejská značka ale loni bojovala nejen s novými emisními pravidly, vliv měla i výměna managementu jejího českého zastoupení. Volkswagen s 1.585 vozy následuje třetí, meziročně se propadl o 13,3 %.
Jen nejlepší trojka se v únoru dostala přes 1.000 registrovaných vozů. Čtvrtá následuje Dacia, jejíchž 811 registrovaných je však nebývale slabý výsledek – o bezmála 41 % méně než před rokem. Rumunskou značku každopádně letos čeká mezigenerační proměna klíčového modelu Sandero, navíc se v zákulisí hovoří také o omezení dodávek modelu Dokker.
To pro Toyotu to byl úspěšný měsíc, 807 registrací je nárůst o 34,1 %. Vyššího meziročního růstu žádná jiná značka v top 20 nedosáhla. V tabulce nejlepších dvaceti značek na trhu totiž vidíme spíše propady – u Seatu (-33,5 %), Opelu (-34,3 %), Suzuki (-40,2 %) nebo Mazdy (-55,4 %). Takový Nissan s pouhými 56 registracemi pak už není ani v top 20.
Český trh – registrace nových aut v únoru 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 2/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6387 | -2,7 | 36,76 |
2. | Hyundai | 1611 | +33,7 | 9,27 |
3. | Volkswagen | 1585 | -13,3 | 9,12 |
4. | Dacia | 811 | -40,9 | 4,67 |
5. | Toyota | 807 | +34,1 | 4,64 |
6. | Peugeot | 745 | -19,5 | 4,29 |
7. | Kia | 729 | +14,3 | 4,2 |
8. | Mercedes-Benz | 606 | +28,4 | 3,49 |
9. | Renault | 528 | -28,8 | 3,04 |
10. | Ford | 484 | -28,3 | 2,79 |
11. | Citroën | 437 | -18,0 | 2,51 |
12. | Seat | 388 | -33,5 | 2,23 |
13. | BMW | 367 | +13,3 | 2,11 |
14. | Opel | 240 | -34,3 | 1,38 |
15. | Suzuki | 216 | -40,2 | 1,24 |
16. | Mitsubishi | 199 | +3,7 | 1,15 |
17. | Audi | 186 | +13,4 | 1,07 |
18. | Volvo | 141 | -21,8 | 0,81 |
19. | Mazda | 128 | -55,4 | 0,74 |
20. | Fiat | 126 | -11,9 | 0,73 |
- | CELKEM | 17.377 | -7,8 | - |
V pořadí nejprodávanějších modelů ale propad trhu až tak znatelný není. Vždyť Škoda Octavia si meziročně pomohla o šest procent, pátý Hyundai i30 pak dokonce o 74 %, podobný růst hlásí i devátý Hyundai Tucson (+74,2 %)! Třetí Škoda Scala a šestá Škoda Kamiq jsou pak novinkami na trhu. Náramně se pak dařilo Toyotám Corolla a Yaris, které se dělí o třináctou příčku – první díky nové generaci a opětovnému rozšíření karosářských variant meziročně vyskočila o 178 %, druhá pak o 98,3 %.
Pravdou ale je, že druhá Škoda Fabia si pohoršila o 24,7 %. Silný propad hlásí i desátý Volkswagen Tiguan (-22,9 %), který však letos čeká na modernizaci.
Český trh – registrace nových aut v únoru 2020 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 1/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 1703 | +6,0 | 9,8 |
2. | Škoda Fabia | 1357 | -24,7 | 7,81 |
3. | Škoda Scala | 795 | - | 4,58 |
4. | Škoda Karoq | 750 | -4,6 | 4,32 |
5. | Hyundai i30 | 663 | +74,0 | 3,82 |
6. | Škoda Kamiq | 588 | - | 3,38 |
7. | Škoda Kodiaq | 520 | +45,3 | 2,99 |
8. | Škoda Superb | 452 | -7,0 | 2,6 |
9. | Hyundai Tucson | 432 | +74,2 | 2,49 |
10. | VW Tiguan | 373 | -22,9 | 2,15 |
11. | Kia Ceed | 347 | +41,6 | 2,00 |
12. | Dacia Duster | 284 | -49,6 | 1,63 |
13.-14. | Toyota Corolla | 228 | +178,1 | 1,31 |
13.-14. | Toyota Yaris | 228 | +98,3 | 1,31 |
15. | Hyundai i20 | 221 | +78,2 | 1,27 |
16. | VW Passat | 213 | +46,9 | 1,23 |
17. | Renault Clio | 205 | -23,5 | 1,18 |
18. | Citroën Berlingo | 184 | -2,7 | 1,06 |
19. | Seat Leon | 168 | -44,2 | 0,97 |
20.-21. | Dacia Logan | 167 | +30,5 | 0,96 |
20.-21. | Peugeot Rifter | 167 | +49,1 | 0,96 |