Čínský trh v dubnu: Téměř 50 % aut spoléhá na elektřinu
Největší automobilové odbytiště světa letos v dubnu zaznamenalo vysoký počet prodaných aut z tzv. kategorie NEV, tedy čistých elektromobilů a plug-in hybridů. Ne všechny ale skončily v Číně.
Čína je největším trhem nejen z celkového pohledu, ale také z hlediska prodejů elektrických aut a plug-in hybridů. Ostatně na obě tyto technologie se tamní výrobci v uplynulých letech silně zaměřili, díky čemuž se v některých aspektech dostali i před renomované automobilky ze zahraničí. V Číně je navíc v některých případech dokonce prakticky nemožné zaregistrovat nový vůz pouze se spalovacím motorem. Úřady k tomuto kroku přistoupily i kvůli stále horšímu ovzduší ve velkoměstech, která se musejí potýkat s raketovým růstem obyvatelstva, průmyslu i dopravy.
Druhá nejlidnatější země i díky tomu míří mezi trhy s nejvyšším procentuálním podílem elektrifikovaných pohonů na světě. Například v dubnu bylo prodáno 1,226 milionu nových aut z kategorie NEV (New Energy Vehicles), jež zahrnuje tradiční elektromobily a plug-in hybridy. To je sice s předchozím měsícem o 11 tisíc kusů méně, v meziročním srovnání se ovšem jedná o nárůst o 44 %, respektive 376.000 exemplářů. Tyto vozy si připsaly podíl ve výši 47,3 % na celkových prodejích, v březnu to přitom bylo „pouze“ 42,4 procent. A za celý rok 2024 pak 40,9 %.
Zhruba 822 tisíc vozidel za duben spoléhalo čistě na elektřinu, což představuje meziroční nárůst o 58 procent. Plug-in hybridů bylo 403 tisíc (+22 %). Sluší se ovšem dodat, že se jedná o celkové statistiky prodejů, které nezahrnují pouze Čínu, ale i další trhy, kam tamní značky vyvážejí. V tomhle případě se jedná o zhruba 200 tisíc aut, přímo na čínský trh proto připadá asi 1,025 milionu elektrifikovaných aut.

Podíl kategorie NEV se razantně zvyšuje poslední čtyři roky. V roce 2021 dosahoval necelé pětiny, koncem roku 2022 se měsíční čísla pohybovala okolo 30 procent a od poloviny loňska zůstávala nad 40 %.
Největším hráčem na poli NEV zůstává automobilka BYD s 380.089 prodanými vozy (meziročně +21 procent), přičemž 195.740 z nich mělo pouze elektromotor. BYD zároveň v dubnu exportoval 79.086 vozů do zahraničí, což je o významných 93 % více než loni ve stejném období.
Tesla v dubnu zaznamenala 58.459 prodaných aut včetně exportů, což je o šest procent méně než loni a o 26 % méně než letos v dubnu. Od začátku roku americká automobilka v Číně prodala nebo z ní vyvezla 231 tisíc aut (meziročně o 18 procent méně), na záda jí proto začínají dýchat značky Leapmotor (41.039) a Xpeng s 35.045 vozy.
Společnost Li Auto v dubnu zaznamenala 33.939 celkově prodaných aut kategorie NEV, Xiaomi si připsalo přes 28 tisíc vozů. Následuje Great Wall Motor (28.813) a Nio s 23.900 elektromobily (plug-iny ani nenabízí). Zeekr, prémiový brand koncernu Geely, udal 13.727 elektrických aut, to je o 15 % méně než loni touto dobou.
Zdroj: Electrive.com, video: auto.cz