TEST Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP – Klobouk dolů
Cabrio si zachovává rozměry svého vzoru, oproti klasickým autům bez střechy však přibralo zanedbatelných 25 kilogramů. Modrou oblohu nad hlavou si můžete užívat díky elektricky posuvné plátěné střeše a zadnímu dílu s vyhřívaným sklem, sloupky a oblouky zůstávají stále na svém místě. Nejde tak o opravdový kabriolet, ale možná spíše tak trochu landaulet či prostě hatchback s plátěnou střechou.
Mechanismus funguje relativně rychle (střecha se kompletně shrne za nějakých 16 s) a spolehlivě, střecha se navíc dá v libovolné poloze zastavit a ovládání funguje do rychlosti 120 km/h.
citroen testy malevozy kabriolet
Na zadní sedadla se posadil průměrně vzrostlý muž a udělal mi „větrného“ figuranta. Jízda do zhruba osmdesáti kilometrů za hodinu byla díky textilnímu výklopnému štítku (podobný jako před střešním oknem, jenom větší) bezproblémová, nad 100 km/h už ale do kabiny občas nepříjemně fouklo a pohodu na palubě znepříjemňoval hučící vítr. Stahovací střecha má ještě i druhou polohu, ve které se stáhne až za hlavy zadních pasažérů, přičemž řidič pak přestává mít dobrý přehled o situaci za vozem a musí se spolehnout jenom na vnější zpětná zrcátka. V této konfiguraci již delší jízda vysokými rychlostmi není pro zadní pasažéry nic příjemného, jako kratší „adrenalinový“ zážitek to ale funguje skvěle.
Zavazadlový prostor není ani u klasické DS3 žádná sláva, jeho 285 l je však alespoň dobře přístupných. Kabriolet nabídne o 40 litrů méně, což je pro (teoreticky) pětimístný automobil už opravdu na hraně. Hlavně se k nim ale dostanete přes malinký, jenom 290 mm vysoký otvůrek, který použití zavazadelníku u stylového auta velmi komplikuje. Chcete do něj dát golfové hole? Bohužel, bag neprotlačíte, budete muset na badminton. Vyrazit na piknik? Ano, ale košík nechte doma, snad bude po cestě nějaký fast food. A dát do tmavého kufru pejska? Raději opravdu ne.
Jistě, všechno potřebné můžete převážet na zadních sedadlech (pokud vám není líto příplatkové kůže), ale když vás pojede více? I proto jste si ostatně koupili DS3 a ne třeba roadster MX-5, takže argument se sklopitelnými zadními sedadly moc neobstojí.
citroen testy malevozy kabriolet
Jízdně je DS3 Cabrio trochu schizofrenní: chce být sporťákem i pohodlnou víkendovkou, přičemž se mu nedaří být pořádně ani jedním. Na hladkém asfaltu to vůbec není zlé, testované DS3 Cabrio se díky přeplňované zážehové šestnáctistovce o výkonu 115 kW nechá bez odmlouvání přesvědčit ke svižnému tempu, a co je důležitější, bez problémů jej zvládá. Tady se chová jako klasická DS3, tedy jako dobře fungující automobil, ovšem pouze pokud se vyhnete nerovnostem na silnici.
V českých podmínkách tak bohužel okusíte spíše druhou tvář vozu: tu odskakující a mlátící. Sedmnáctipalcová kola mají své místo na hot-hatchi, u kabrioletu s tuhým podvozkem si tím už rozhodně jisti nejsme. Jistě, "šestnáctky" by vypadaly méně zajímavě, nicméně v tomto ohledu je méně rozhodně více. Ačkoliv Citroën prohlašuje, že auto je stejně tuhé jako běžné DS3, nevěříme mu. Nechme stranou absenci střechy (to by nějaký vliv mít mohlo, že?), na kostkách se Cabrio prostě trochu kroutí, zatímco u DS3 jsme to nezaznamenali.
Sedadla jsou sice „sportovní“, mají však měkké bočnice, takže místo nekompromisního bočního vedení nabídnou jenom komfort. V tomto konkrétním případě to však určitě nevadí.
Posilovač řízení je po francouzsku méně upovídaný, takže přes příjemný, dole zploštělý volant nic moc cítit není. To může být problém, protože speciálně na vodě je DS3 Cabrio poměrně hodně citlivé na práci s přesouváním hmotnosti a přední kola někdy ztrácejí potřebný záběr dříve, než byste čekali. Naopak řazení je velmi dobré: dráhy jsou krátké, solidně vymezené, hlavice se příjemně drží a v mezipoloze kulisy na vás nečeká bubák v podobě škobrtnutí. Šest rychlostí pro jízdu vpřed by motor s velkou zásobou točivého momentu sice nepotřeboval, z hlediska spotřeby však jde o dobrý tah.
Za kolik tenhle automobil jezdí? V tomhle není rozdíl proti hatchbacku DS3, spotřeba se při klidné jízdě pohybuje lehce nad šesti litry, jakmile ale vjedete do města nebo občas předjedete pomalejší vůz, počítejte s atakem osmilitrové hranice.
Závěr
Malinký zavazadelník a snad i ubohý přístup do něj by možná šel omluvit, vzhledem k nikterak nepodbízivé ceně auta je však škoda, že kompromisy musíte dělat i na poli kvality jízdy. Konstruktéři si měli s marketingovým oddělením sednout a ujasnit si, co že to od vozu vlastně chtějí. Chybělo málo a výsledný produkt by byl o mnoho příjemnější.
citroen testy malevozy kabriolet
První cena vozu | 448.900 Kč (Design, 60 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 572.900 Kč (Sport, 115 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 572.000 Kč (Sport, 115 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 632.000 Kč (Sport, 115 kW) |
Plusy
- Pohodlná sedadla
- Dobré jízdní vlastnosti
- Přesné řazení
- Výkonný motor
Minusy
- Tvrdé pérování, hůře absorbující rázy
- Přeposilované a málo komunikativní řízení
- Horší posaz za volantem
Foto: Petr Homolka