Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co dále čekat od Lotusu? Čtyřdveřové kupé i SUV! A vyrábět se budou v Číně...

David Bureš David Bureš 1. 9. 2021 • 06:16
55
8
Zobrazit náhledy (55)
Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Emira Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija Lotus Evija

Transformace Lotusu bude pokračovat vstříc elektrické budoucnosti. Slavná značka v příštích pěti letech představí hned čtyři novinky, sporťák ale mezi nimi bude jen jediný.

Lotus pod křídly čínského Geely otevírá novou kapitolu své existence. Díky tučné finanční injekci pracuje na nové generaci automobilů, u nichž už se počítá výhradně s čistě elektrickým pohonem. A co víc, Lotus bude opět expandovat. Pravověrným fanouškům se to však moc líbit nebude.

Automobilka z Hethelu v příštích pěti letech představí hned čtyři novinky, jen jedna z nich však bude typický sportovní model, na který jsme od Lotusu zvyklí.

Jako první je pro rok 2022 naplánováno léta očekávané velké SUV segmentu E, vyvíjené s interním označením Typ 132. O rok později bude následované „čtyřdveřovým kupé“ vyšší střední třídy (Typ 133) a v roce 2025 přijde SUV segmentu D (Typ 134). Expanze pak bude završena v roce 2026 příchodem sporťáku (Typ 135).

Všechny tyto novinky přitom budou elektřinou poháněné, přesně v duchu plánů značky. Elektrickou éru Lotusu otevřel hypersport Evija, následovaný sporťákem Emira, prezentovaným jako poslední čistě benzinové sportovní auto značky. Na jejich návrh pak bude dohlížet u pozice senior viceprezidenta pro design Peter Horbury, dosud působící u mateřského Geely. 

Tzv. „lifestylové“ modely jako SUV a čtyřdveřové kupé přitom využijí zcela nový základ v podobě vyvíjené architektury Premium. Ta je určena pro vozy s rozvorem 2.889 až 3.100 mm, přičemž je natolik univerzální, že může nést různé typy karoserií, a to od velikosti kompaktní třídy po segment vyšší střední třídy.

Lotus u této platformy počítá s užitím baterií s kapacitou 92 až 120 kWh podle verze, jejichž dobíjení zrychlí 800V elektrická palubní síť. Technika je přitom přizpůsobena i sportovnímu užití. Použijí ji totiž rovněž vozy zvládající zrychlit z 0-100 km/h za tři sekundy.

Naopak chystaný elektrický sporťák vzniká ve spolupráci s Alpine. Na shodném základu totiž bude postavena rovněž elektrická náhrada za dnešní A110.

A co víc, nové „lifestylové“ modely nebudou vyráběny v domovské Velké Británii, ale v Číně. V nejlidnatější zemi světa Lotus už v příštím roce otevře svoji továrnu, která bude vybudována v nechvalně proslavené Wu-chanu, a to v rámci spolupráce s dnešním majitelem, automobilkou Geely. Tam dokonce v roce 2024 otevře také ústředí nově založené divize Lotus Technology zaměřené na vývoj nové techniky, hlavně z oblasti elektrického pohonu.

Samotná továrna v Číně bude mít kapacitu na produkci až 150.000 automobilů ročně, což je asi desetkrát více než v případě domovského závodu. Ten se nadále zaměří jen na produkci sportovních vozů značky. Specialitou bude integrovaná testovací trať, první svého druhu na světě. Auta na ní budou pomocí elektroniky jezdit autonomně, na trati čítající 16 zatáček se přitom rozpohybují až na rychlost 140 km/h.

Lotus měl přitom už jednou takové velkolepé plány expanze, a to relativně v nedávné době. Někdejší šéf značky Dany Bahar v roce 2010 na tehdejším pařížském autosalonu představil koncepty hned pěti novinek, vedle reinterpretace superauta Esprit také třeba městského vozítka a čtyřdveřového Eterne jako vyzyvatele Astonu Martin Rapide nebo Porsche Panamera. Rychle se ale tehdy ukázalo, že Lotus na takovou expanzi nemá finance a Bahar byl následně odejit. To díky Geely by dnes Lotus peníze na realizaci takové strategie měl mít. Nechme se však překvapit, zda to slavné značce tentokrát opravdu vyjde.  

Související články

Témata
2. 9. 2021 12:33
Re: Chapman se musí obracet v hrobě
Jj, že ten koks nikdy fyzicky nepřevzal se uvádí opravdu snad ve všech dokumentech. A je otázka, jak moc se kolem toho doopravdy motal. Nepodařilo se jim ho z toho ani usvědčit, ale i přes osvobozující rozsudek už tak citlivý projekt DMC tato aféra úplně rozmetala a samotného DeLoreana psychicky zlomila.
Ta "iniciativa" FBI je přiznaná a prokázaná, prostřednictvím práskače Hoffmana, který to i snad celé zinscenoval.
Avatar - Barrichello
2. 9. 2021 11:05
Re: Chapman se musí obracet v hrobě
Vím, koukal sem i na dokumenty o DeLoreanu kde mluvilo spousty lidí vetně zaměstanců té továrny. Zajímavé věci. Tu drogovou aféru na něj nastražila FBI, nikdy žádné drogy nepřevzal ani za ně nezaplatil
1. 9. 2021 16:44
Re: Chapman se musí obracet v hrobě
Nepopírám, že některé jeho vize byly dobré. Cítím však jistý rozpor mezi "schopný manažer" a "neuměl sehnat.... peníze" v jedné větě.
Rozhodně žil na plný pecky se vším všudy, snad trochu až přes vint, což ho nakonec dohnalo ke krokům na hraně, možná i za ní, s hořkým až - řekněme - neslavným zakončením celého příběhu.

Porovnávat s pojetím života Colina a jeho dosaženými úspěchy, zejména konstruktérskými nebo v F1, není snad ani na místě i když v závěru života se v "aféře DeLorean" svezl a vlastně jen smrtelný infarkt ho zachránil před trestním stíháním.

Likvidátoři zajistili 20 milionů liber z účtů ve Švýcarsku, které byly ovládány DeLoreanem a Chapmanem, čímž smutný příběh končí.
Avatar - Barrichello
1. 9. 2021 16:00
Re: Chapman se musí obracet v hrobě
DeLorean byl schopný manažer a měl dobré vize, ale neuměl sehnat na svůj vlastní peníze tak aby to dotáhl do úspěšného konce.

Ale měl krásné ženy, to měl drahý koníček :-)
1. 9. 2021 13:44
Re: Chapman se musí obracet v hrobě
No, co k tomu dodat. Snad jen že každý máme zjevně jiná měřítka hodnot..........a jiné vychování.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud