Co všechno tvoří vůni čerstvě vyrobeného auta? Je to mix chemikálií
Lákavý závan nového vozu je brán veskrze pozitivně, i když je směsí těkavých látek. První majitelé jsou svým způsobem krátkodobými narkomany.
Neexistuje nic podobného charakteristické vůni nového automobilu. Možná je troufalé nazývat odér příjemnou vůní, nicméně toto označení se mezi motoristy uchytilo a nejeden výrobce interiérových parfémů přesně takto nazývá záhadný mix aromat typických pro prvních pár kilometrů po vyjetí z autosalonu.
Charakteristický prvek kabiny čerstvě vyrobeného vozidla evokuje nový začátek, čichové buňky poznávají většinou pach kůže nebo plastu, záleží na původu dodaného automobilu a úrovni výbavy.
Vůně nového vozu je chemický koktejl
Teoretická rovina čichového podpisu jednotlivých značek je zajímavé téma, ovšem bude lepší jej nechat na samostatný článek a věnovat se podstatě věci. Vůní nového auta způsobuje chemický koktejl nijak lákavých ingrediencí, přesněji řečeno nosem prochází směs 50 až 60 těkavých organických sloučenin alias VOC (volatile organic compound).
Mezi VOC patří organické sloučeniny, které jsou v přítomnosti slunečního záření schopny reagovat s oxidy dusíku za vzniku zdravotně závadných látek. Tyto formované prvky jsou nebezpečné lidskému organismu i přírodě kvůli narušování ozonové vrstvy. Laicky řečeno se jedná se o stejné sloučeniny způsobující tvorbu mastného filmu na čelním skle každého automobilu.
Nemusíme panikařit dezinfekcí nových aut, koncentrace vadných složek v interiéru není zdravotně riziková, ačkoliv nemůžeme hovořit o příjemné aromaterapii těla i duše. Chemické složky se rychle rozpadají zhruba po 20 procentech úbytku každý týden, takže smyslově detekovaný zápach netrvá dlouho.
Umělé odstraňování zápachu
Většina kupců vozidel líbezně nasává nedotčenou atmosféru čistého a voňavého kokpitu, nicméně automobilky pracují na její úpravě. Výrobci odstraňují čichové stopy přítomné chemie v rámci usilovné snahy zabránit špatnému dojmu, nebo pochybách o kvalitě použitých materiálů uvnitř dodaného stroje. Přednost dostává neutrální prostředí s proklamovaně ekologičtějšími povrchy.
Automobilové materiály stále častěji obsahují méně VOC. Změnu přístupu je znát například u pěnových sedaček na bázi sóji. Dřív nemyslitelné postupy vytlačují smyslové poznávání rozdílů mezi Škodou a Hondou, skutečně může nastat zlom, kdy bude vůně nového automobilu k dispozici pouze jako zaclánějící stromeček pod zpětným zrcátkem.
Jednotlivé složky vůně nového vozidla
Čichové vjemy nezajetých aut tvoří desítky chemikálií. Intenzita jejich použití se liší podle trhu, avšak můžeme bezproblémově jmenovat pět běžných VOC, které standardně tvoří větší část rozpoznatelných plynů v interiérech nových automobilů.
1. Toluen
Čiré kapalné rozpouštědlo pochází z ropy. Zdraví škodlivý uhlovodík doma můžeme potkat v barvách nebo lepidlech, touto cestou se také dostává do vnitřních prostor aut. Droga těžkých narkomanů se vyskytuje rovněž ve formě příměsi u zvyšování oktanového čísla automobilových benzínů.
2. Ethylbenzen
Další rozpouštědlo coby bezbarvý hořlavý plyn. Nachází se v uhelném dehtu a ropě, takže asi není překvapením, že voní po benzínu. Do prodávaných vozů putuje v nanesených barvách, každopádně během tří dnů se údajně rozplyne, v opačném případě negativně ovlivňuje organismus inhalačně, orálně i kůží.
3. Styren
Syntetická aromatická chemikálie je produktem reakce látek včetně výše zmíněného ethylbenzenu. Používá se v mnoha dílech poskládaných do líbivé architektury okolo nic netušícího řidiče. Kapalina pronikavě nasládlého zápachu se samovolně rozpadá ve vzduchu do dvou dnů.
4. Xylen
Sladce vonící velmi hořlavá kapalina se nachází v černouhelném dehtu a ropě. Jedná se o bezbarvé rozpouštědlo platné jak v gumárenském, tak v kožedělném průmyslu, proto putuje mimo jiné do interiérů aut. Xylen je jedna z 30 nejvýznamnějších chemikálií vyráběných ve Spojených státech. Vysoká koncentrace může člověku způsobit útlum centrálního nervového systému, bezvědomí, útlum dechu až smrt.
5. Trimethylbenzen
Přesný název 1,2,4-trimethylbenzen zastupuje kapalinu v rozpouštědlech a ředidlech, stejně jako aditivum do automobilového paliva. Rozpadá se na slunci, proto letní den zajistí odstranění zbytků uhlovodíku z kabiny. Podobně jako u ostatních VOC platí preventivní rada častějšího větrání nového vozu po převzetí, i když může mix chemie vážně někomu imponovat.