Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra Formentor VZ – Než nastoupí pětiválec

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 8. 3. 2021 • 01:58
43
65
Zobrazit náhledy (43)
Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ

Značka Cupra má v nabídce první svébytný model a rovnou s ním proklouzla do finálové šestky Evropského auta roku (COTY). Teď se konečně zastavil také v naší redakci.

Design, interiér


Mám-li mluvit sám za sebe, příchod Cupry Formentor jsem vnímal jako na houpačce. Nově vzniklá sportovní značka má v nabídce první samostatný model, který není jen přeznačkovaným Seatem. Původně se tedy říkalo, že Formentor dostane i „civilní“ ekvivalent s písmenem S ve znaku, nakonec se ale od tohoto nápadu upustilo. Skvěle, zkrátka půjde o specialitku!

Jenže chvilku na to přišla informace, že tahle nová sportovní značka nasadí do svého zbrusu nového modelu i motory 1.5 TSI či 2.0 TDI… co prosím? Jakkoliv to Cupra vysvětluje analýzami evropských trhů, podle kterých zákazníci i tyto slabší motory chtějí (oh, jak oblíbená formulka), v mých očích to celý Formentor tak nějak shazovalo. Takže se upustilo od běžného Seatu, aby se pak docela obyčejná technika namontovala do „sportovní“ Cupry a mohla stát o balík víc?

Sám sebe jsem se potom několikrát ptal, jaký jiný smysl tedy vlastně zakládání nové značky mělo. Jasně, nějaký ten pátek se spekulovalo o nasazení pětiválce Audi. Jenže takových fám už internety za poslední roky proběhla celá řada (viď, Golfe R?), tudíž jsem si nedělal žádné velké naděje. Ale světe div se, před pár dny Cupra potvrdila příjezd verze VZ5 s 2,5litrovým pětiválcem zapůjčeným od čtyř kruhů. Ano, ten skvělý a charakterní pětiválec, který jsem si tak pochvaloval v Audi RS 3 či Audi TT RS. Rázem jsem na nějakou jedna-pětku a turbodiesel zapomněl. Super zpráva! A vůbec nevadí, že novinka bude mít „jen“ 390 koní, zatímco RS Q3 umí o deset koníků více. Tohle je přesně to, co Cupra potřebovala, aby kritikům (a mně) zacpala pusu.

Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ

Než ale tato výtečná strojovna nastoupí do služby, můžeme Cupru Formentor vyzkoušet s dosavadním vrcholem nabídky. Ten nese označení VZ (španělsky velóz = rychlý) a v útrobách má nám již dobře známou kombinaci motoru 2.0 TSI (tady naladěného na 228 kW, respektive 310 koní), sedmistupňové dvouspojky DSG a pohonu všech kol 4Drive. Stejnou soustavu naladěnou na rovných 300 koní známe z Cupry Ateca či Volkswagenu T-Roc R, 320koňová verze zase dřímá ve zcela novém Golfu R. V případě Formentoru ale přijíždí v balení, které napříč koncernovými modely nemá obdoby.

SUVback

Zatímco o pojmenování modelu podle poloostrova na Mallorce nemusíme vůbec diskutovat, nad karosářským provedením už by se dala vést docela dlouhá debata. Je to SUV, nebo hatchback? Když si auto obcházím kolem dokola, vůbec bych se nestyděl říct, že jde o takový přifouknutý kompakt. Silueta vozu je vcelku nízká a podtrhuje ji i svažující se záď navozující dojem kupé. Na druhou stranu co do délky vůz vyplňuje mezeru mezi Atecou a sedmimístným Tarracem. Sama Cupra říká, že jde o CUV, já bych raději zůstal u crossoveru…

Testovaný kousek přijíždí se speciálním šedým metalickým lakem Graphene (+23.900 Kč) a obouvá příplatková 19“ kola z lehkých slitin Performance Copper (+23.900 Kč), vyznačující se měděným zdobením. Jasně, cuprum = měď, dává to smysl. Osobně bych ale tuto barvu na kolech tak úplně nepotřeboval a ušetřené peníze za příplatková kola (standardem pro VZ jsou pořád devatenáctky) investoval do modrého matného lakování Petrol (+53.900 Kč). Není to sice levná záležitost, ale tahle barva vozu náramně sluší!

Vzhled v zásadě rozvíjí tvary novodobých seatů. Všimnout si můžeme šestiúhelníkové masky chladiče, na kterou navazují zamračené světlomety. Světelná technika vpředu i vzadu je kompletně diodová a vzadu vytváří unikátní podpis, kdy jsou zadní světla (v bocích vystupující do prostoru) propojena vodorovnou linkou. Není to žádné objevení Ameriky, ale při obcházení auta v noci to dodává pořádný šmrnc.

Vyjma barevné kombinace ale není mnoho dalších věcí, které bych na exteriéru měnil. Proporce s nízkou siluetou a krátkými převisy působí vyváženě, tvář auta zase dostatečně dravě. Tedy až na ty kulaté mlhovky, které mi ke zbytku tak nějak nesedí. Zajímavé je i to, že spodní část předního nárazníku a zadního difuzoru je v černém klavírním laku a obávám se, jestli nebude náchylná na škrábance. Vzadu najdeme dvě dvojité koncovky výfuku a… světe div se, obě jsou pravé!

Nejdražší příplatek prozrazují brzdové třmeny v měděné barvě. Ty totiž avizují, že jsme investovali do příplatkové soustavy Brembo (+59.900 Kč), ke které se ještě dostaneme. Nezapomnělo se ani na bezdotykové otevírání pátých dveří (+13.900 Kč), naopak bezklíčový přístup a startování jsou součástí standardní výbavy.

Původ nezapře

Formentor je sice prvním svébytným modelem značky, architekturu MQB sdílenou s kompaktními novinkami koncernu (Leon, Golf, Octavia a spol.) však nezapře. Poznávacím znamením je třeba dotyková (a také tady nepodsvícená) lišta pod obrazovkou multimediálního systému, pouze novější typ USB-C či zcela nový a minimalistický volič samočinné převodovky. Volič mi nikterak nevadí, lištu bych ale nechal okamžitě vytrhnout. Ovládání čehokoliv skrz ni je titěrná práce, po západu sluníčka pak nemožná. To ani tak není kritika Cupry jako spíše někoho, kdo tato multimédia v koncernu dával dohromady.

Jinak se ale s 12“ obrazovkou infotainmentu spolupracuje dobře. Ikonky v menu jsou barevně odlišené, vcelku velké a daleko od sebe, takže se na ně dá snadno trefit i za jízdy. Listování multimédii probíhá plynule a bez sekání, stejně tak reakce na dotyk jsou okamžité a není třeba povel vícekrát opakovat. Skrz displej se vypíná systém stop-start a armáda dalších asistentů. Třeba hlídání jízdního pruhu můžete deaktivovat zmáčknutím levé páčky a úkon následně potvrdit na volantu. Zatímco v Golfu tento postup funguje před každou jízdou bezvadně, tady narážím na problém. Digitální přístrojový štít se při vyvolání asistentů skrz páčku přepne do jiného zobrazení, a když hlídání pruhu vypnete a tabulku s asistenty zase shodíte, zůstanou vám budíky v jiném rozpoložení. Protože já na digitálních budících preferoval klasické zobrazení se dvěma kulatými ukazateli, musel jsem pokaždé zase přepnout zpátky na tento vzhled.

Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ

Možností zobrazení máte na budících několik, stejně jako si můžete vybrat, která data o jízdě chcete mít v kapličce zobrazena. Kromě tradičních informací je to třeba teplota provozních kapalin, „géčka“ v zatáčkách či stopky pro jízdu na okruhu. Naopak volant si Cupra stále řeší po svém, takže má Formentor klasická tlačítka namísto jakýchsi dotykových ploch v Golfu. To chválíme, neboť se vám nemůže stát, že o některou z těchto ploch v rejdu zavadíte omylem a nedopatřením si tak aktivujete nějakou funkci. Ne že by to byl v Golfu a spol. denní chleba, ale stává se to. Naopak pochvalu si zaslouží elegantní ambientní osvětlení. Svítící linka se táhne pod celým čelním oknem a pokračuje až do výplní dveří. Tady nedělá jen parádu, ale slouží i coby prodloužená ruka sledování slepého úhlu. Pokud vedle sebe máte jiné vozidlo, proužek svítí oranžově.

Místa má dostatek

Proti „krátkému“ Leonu je Formentor s délkou 4450 mm o 82 mm delší, rozvor má však crossover o šest milimetrů kratší. Když si tedy sportovní skořepinovou sedačku řidiče nastavím na svou výšku 178 cm (mimochodem se v ní sedí příjemně a navzdory vyšší stavbě karoserie i překvapivě nízko), nemám vzadu tolik místa jako v Leonu, přesto mi rezerva několika čísel zůstává před koleny i nad hlavou. Lidé vyššího vzrůstu si už vzadu mohou stěžovat, že se hlavou dotýkají stropu, přesto jsem se vzhledem ke svažující se střeše obával, že to s prostorem ve druhé řadě bude ještě o chlup horší.

Formentor může mít zavazadelník s objemem 450 litrů, kousky vybavené pohonem všech kol se však musejí spokojit se 420 litry. Pořád ale neostrouhají tolik jako plug-in hybrid, kde se objem scvrkne na 345 litrů. Kufr je pro auto daných rozměrů velký tak akorát, jsou v něm i háčky na tašky a táhla pro sklopení zadních sedadel, čímž vznikne takřka rovná ložná plocha pro přepravu větších věcí. Součástí výbavy může být dojezdové rezervní kolo, které však z logiky věci nedostává plug-in hybrid. Ale příliš nejásejte, nemá ho ani testovaný kousek. Rezervu totiž nelze kombinovat s příplatkovými brzdami Brembo.

Motor, jízdní vlastnosti


Rychlý univerzál

Jak už jsme si řekli, aktuální vrchol Formentoru představuje motor 2.0 TSI, tedy dvoulitrový turbobenzin s výkonem 228 kW (310 k) v 5450 až 6600 otáčkách a maximem točivého momentu 400 newtonmetrů v širokém pásmu od 2000 do 5450 ot/min. Kombinace se sedmistupňovou dvouspojkovou a pohon všech kol řešený elektronicky řízenou lamelovou spojkou jsou standardem. Tabulky dále prozrazují zrychlení z klidu na stovku za 4,9 sekundy a maximální rychlost omezenou na 250 km/h.

Naše měřící technika při několika opakovaných pokusech ukazuje, že akcelerace z místa na stovku může být i o jednu až dvě desetinky svižnější. Zpravidla se na displeji racelogicu objevovala hodnota 4,8 s. Formentor je tedy v našem měření rychlejší než Cupra Ateca (5,1 s) i VW T-Roc R (5 s). Ve všech třech případech obouvaly vozy zimní pneumatiky. Formentor má sice o deset koní víc, proti zmiňovaným koncernovým SUV je však s pohotovostní hmotností 1644 kilogramů nepatrně těžší.

Tolik alespoň okrajové srovnání s nejbližší konkurencí. Podívám-li se na to ryze pocitově, od sourozenecké Atecy se projev motoru výrazně neliší. Tedy až na umělý sportovní zvuk v ostřejších jízdních režimech. Není tak komický jako v Octavii RS iV, ale asi si ho úplně nezamilujete. Odpich z místa je skvělý, zrychlení v přímce umí 310koňový crossover perfektně. Postup otáčkoměrem je přitom spíše lineární bez špičky, největší snaha táhnout je ale cítit ve středním pásmu. Digitální ukazatel se srdnatě zvedá z nejnižších pater a klidně pokračuje až k červeným číslům. Dvouspojka pod plným plynem kope jeden kvalt za druhým, díky pádlům pod volantem však můžete vzít řazení do svých rukou. Pravdou nicméně je, že technika nenechává jednotlivé operace úplně na vás. Když se autu vaše počínání nelíbí, nemilosrdně přeřadí samo.

Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ

Naopak skvělá jsou již zmiňovaná Bremba. Brzdová soustava je bez přehánění k neutahání a z nesmyslných rychlostí stojíte takřka okamžitě. Jasně, pořád mluvím jen o zkušenostech v rámci veřejných silnic. Ale věřím, že ani na mosteckém autodromu by se Formentor nenechal zahanbit a s Machim za volantem by nejednomu spolujezdci pořádně promíchal orgány.

A proč univerzál? Hned prozradím. Když totiž utlumíte veškeré sportovní ambice auta a chcete se prostě jen pohodlně a komfortně přepravit z bodu A do bodu B, Formentor vám vyhoví. Ne že by byl motor nějakým způsobem přiškrcený, naopak na sešlápnutí plynového pedálu reaguje i v komfortním režimu okamžitě a při potřebě předjíždět tak nemusíte počítat s kdovíjakou prodlevou. K rychlé jízdě však vyloženě nevybízí, takže crossover poslouží i jako daily vůz pro přepravu dětí do školky. Převodovka v takovém případě nechává motor pracovat v nižších otáčkách a při městském popojíždění navzdory absenci jakékoliv elektrifikované výpomoci přehnaně necuká ani při rozjezdech.

Ždímání Formentoru se pochopitelně promítne do spotřeby paliva. Zatímco klidné a pohodové přesuny si řeknou o nějakých devět litrů (šetřílci ji jistě zvládnou stlačit na hodnotu začínající osmičkou), opačný extrém v podobě okreskového dovádění stylem brzda-plyn se klidně přiblíží dvacítce. Po týdenním soužití jsem vůz vracel s průměrem 10,1 l/100 km, což jsem plus mínus očekával. Ještě dodám, že palivová nádrž má objem 55 litrů.

To jsem vážně čekal…

Zhruba třísetkoňový koncernový balíček s automatem a pohonem všech kol nám v redakci nedělá společnost poprvé a pří vší úctě ke Cupře tu asi ani nebylo co nového vymýšlet. Při popisu jízdních vlastností tedy netřeba předstírat překvapení známé z předávání slavíků. Jen dodám, že verze VZ má standardně adaptivní tlumiče nastavitelné v patnácti úrovních a víceprvkovou nápravu vzadu.

Z principu je podvozek i v komfortních režimech tužší, znovu se ale musím vrátit k myšlence univerzálu. Překvapilo mě totiž, jak bezproblémové je korzování třeba po městských kostkách. Jasně, uvnitř o nich víte, namísto nepříjemných ran se však ozývá jen takové tlumené podupávání, které na komfort posádky nemá zásadní vliv. Devatenáctipalcová kola tu nepředstavují zas až takový problém, jak jsem se zprvu obával. Do kabiny o sobě dají vědět až opravdu velké díry. Když nějakou takovou vymetete v zatáčce, podvozek si bouchne, ale vůz i nadále jistě drží zvolenou stopu a neuskakuje.

Cupra Formentor VZ Cupra Formentor VZ

Doménou Formentoru jsou pochopitelně hladké silničky. Vyjma skvělých brzd a adaptivního podvozku (kde auto celkově ještě více ztuhne) si vypomáhá také progresivním řízením a elektronickou uzávěrkou diferenciálu (XDS). V praxi to znamená, že auto zvládne projet zatáčku opravdu rychlým tempem, karoserie se výrazně nenaklání a celkový projev vozu je hodně dlouho neutrální. A protože to není čistokrevné SUV, za volantem si připadáte spíše jako v klasickém hatchbacku. Příval endorfinů se ale nekoná. Celkový projev vozu je na suchém asfaltu navzdory všem výše popsaným berličkám spíše sterilní, petrolheadské chvalozpěvy tady zkrátka nečekejte.

Proti T-Rocu R mi však Formentor přišel lépe odhlučněný při delších dálničních přesunech. Motor při 130 km/h točí 2400 otáček a valivý hluk od kol či aerodynamický svist se při takovém tempu projevují jen minimálně. Přepnutím do komfortního režimu se sice nedočkáte plavné a houpavé jízdy, podvozek je pořád spíše tužší, ale rozhodně to není nic, kvůli čemu byste potřebovali co hodinu zastavovat a protáhnout naklepané kosti.

Závěr


Závěr

Ceník Cupry Formentor začíná na částce 774.900 Kč, pokud si tedy vystačíte s motorem 1.5 TSI (110 kW) a šestistupňovým manuálem. To testované provedení VZ už přijde na 1.334.900 Kč, je tedy o rovných 50.000 Kč dražší než sesterská Cupra Ateca. Se všemi našimi příplatkovými položkami jsme na hodnotě 1.486.900 Kč, což… no, není málo. Zcela právem se můžete ptát, proč při hledání sportovních požitků u nově vzniklé značky nesáhnout raději po Cupře Leon za 1.064.900 Kč. Absentujících 10 koníků vás u 154 kg lehčího auta asi trápit nebude. A jistě oželíte i o 40 litrů menší zavazadelník.

Pádným argumentem tak nejspíš zůstane status módního crossoveru, na který zákazníci slyší. A taky jistá forma jedinečnosti, neboť Formentor napříč koncernovými značkami nemá obdobný ekvivalent. Ostatně jako celek (alespoň mému) oku lahodí, má bohatou standardní výbavu a s přimhouřeným okem bych si jej při jeho všestrannosti uměl představit jako jediné auto v rodině. Jen příval emocí si od jeho pořízení neslibujte. Je to vážně spíše takový všeuměl, který vás při víkendovém nutkání zvládne svézt rychle.

Těším se na pětiválec. Jízdní vlastnosti Formentora asi do úplně jiného vesmíru nevystřelí, posunout požitek za volantem na vyšší úroveň by ale zcela jistě mohl. Motor má obrovský charakter a na zkušenosti s ním milerád vzpomínám. A když by se pojil s nějakou líbivou akustikou (zdravíme Igora Akrapoviče), zdaleka nebudeme nic namítat. Otázkou zůstává jen to, jak přidrzlá může být Cupra stran ceny takového auta. Už čtyřválcový Formentor stojí přes 1,3 milionu a Španělé si za pětivál jistě nechají dobře zaplatit. To už se ale nebezpečně přibližujeme do vod Audi, jejíž RS Q3 s pětiválcem dnes přijde na něco přes 1,7 milionu korun.

Nejlevnější verze modelu 774.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Cupra)
Základ s testovaným motorem 1.334.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Drive/228 kW Cupra VZ)
Testovaný vůz bez příplatků 1.334.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Drive/228 kW Cupra VZ)
Testovaný vůz s výbavou 1.486.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Drive/228 kW Cupra VZ)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Hezká a vcelku prostorná kabina
  • Bohatá standardní výbava
  • Všestranné možnosti využití
  • Výtečné brzdy

Minusy

  • Pořizovací cena
  • Absence jízdních emocí

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Cupra Formentor VZ
Cena základní sestavy 1 334 900 Kč
Výbava základní sestavy 19“ kola z lehkých slitin Performance, adaptivní podvozek DCC, třízónová automatická klimatizace, digitální přístrojový štít, elektronická uzávěrka diferenciálu, Full LED světlomety, bezklíčový přístup a startování, 12“ obrazovka multimediálního systému s vestavěnou navigací, parkovací asistent, prediktivní adaptivní tempomat, progresivní řízení, rozpoznávání dopravních značek, vyhřívaná přední sedadla a volant, sportovní skořepinová přední sedadla, sportovní výfukový systém, kožený multifunkční volant, zadní parkovací kamera atd. Kč
Cena testované sestavy 1 486 900 Kč
Výbava testované sestavy 19“ kola z lehkých slitin Performance Copper (+23.900 Kč), alarm (+7500 Kč), audiosystém Beats (+13.500 Kč), bezdotykové elektrické otevírání pátých dveří (+13.900 Kč), indukční nabíjení telefonu (+5500 Kč), Performance brzdy Brembo (+59.900 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 228 / 5450
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 5450
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 6.5 / 7.7
Emise CO2: 175
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1644 / 496
Rozměr pneu: 245/40 R19
Cupra Formentor VZ
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1839
c) výška (mm): 1511
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 3. 2021 17:53
Re: Básnická otázka
Co je na crossoveru vysokém jen 1,5 m "super"? Vždyť to už může být normálním kombíkem či liftbackem! :-[]
14. 3. 2021 09:07
Re: Re: Jako všechno dobrý....
Pozeral som na mobile.de, a sú s DPH. Síce viacero áut nie je na sklade, ale s nejakým čakaním. 2-4 mesiace.
Základ začína na 24,5 tis Eur, VZ cca 36 tis Eur (Tj 650-950 tis. Kč).

Za tie ceny na mobile.de už to stojí za zváženie :).
9. 3. 2021 23:30
Re: Formentor
Presne tak som to myslel.Napr. Mercedes A môžeš mať s AMG paketom s 1.3 a 160 k za povedzme 33 000 € ale takisto si môžeš kúpiť aj A 35 za 50 000 € takže ide hlavne o to že je tam tá možnosť si vybrať a už len záleží na každom individuálne si vybrať model a motor ktorý mu bude vyhovovať a samozrejme aj na čo má.Cupra si je vedomá že keby ponúkala len autá s cenovkou od 45 000 € + tak by asi nemala šancu na úspech.Takže za mňa je Formentor velmi pekné auto a mne osobne by úplne stačil s motorom 1.5 tsi a manuálom za tých od 27 000 €. :yes:
Avatar - white label
9. 3. 2021 18:35
Re: Emoce?
Ale jo, a ta "fantastická" červená by mohla být taky... ;-)
Avatar - Emel
9. 3. 2021 18:19
Re: Emoce?
Takhle... šedá bílá černá pastelová červená nepřipadaj v úvahu.
Červená metla není špatná. Na ST je možná moc do vínové, ale asi by se dalo.
Oranžová taky není špatná, ale zase na kombíku mi přijde, že v tom víc vyniknou ty ne úplně hezký tvary zadku.
Takže - vylučovací metodou - zbývá modrá, ke který výhrady nemám ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku