Dacia představuje omlazený Duster, potěší modernějším designem i technikou
Druhá generace populárního SUV Dacia Duster přijíždí s avizovaným faceliftem, který přináší modernější vzhled, komfortnější kabinu a vylepšenou techniku.
Omlazená Dacia Duster zaujme hned na první pohled především svou přepracovanou přídí, která navazuje na modely Sandero, Sandero Stepway a Logan. Po jejich vzoru totiž přebírá světelný podpis ve tvaru horizontálního písmene Y i chromované prvky masky chladiče. Přední i zadní denní svícení je řešeno technikou ECOLED, zatímco směrovky a potkávací světla dostala LED technologii..
Automobilka se také chlubí lepší aerodynamikou a účinností, ke které kromě jiného přispívají nová 16 a 17palcová litá kol, vyvíjená ve větrném tunelu, nebo nová konstrukce zadního spoileru. K optimalizaci emisí CO2 ovšem přispívají i takové drobnosti, jako nová ložiska kol, nové pneumatiky či LED osvětlení. I verze s pohonem všech kol by tak měla mít emise CO2 nižší až o 5,8 g/km.
Modernější kabina
Kabina vozu potěší především upravenými sedáky, které dostaly zcela nové čalounění a nově tvarované opěrky hlavy. Mezi předními sedadly je pak nově vysoká středová konzola s širokou loketní opěrkou, umožňující posun v rozsahu přes 70 mm, pod kterou je úložný prostor o objemu 1,1 litru. Na její zadní straně jsou navíc připraveny dva nabíjecí USB konektory pro zadní cestující.
Kromě audia Dacia Plug & Play (rádio s MP3, USB a BT) jsou nově k dispozici dva nové multimediální systémy Media Display a Media Nav - oba s 8“ dotykovou obrazovkou. Nižší verze Media Display nabízí 6 reproduktorů, rádio DAB, dva USB porty, Bluetooth konektivitu nebo Android Auto a Apple CarPlay konektivitu – ovšem pouze přes USB. Vyšší verze Media Nav přidává vestavěnou navigaci a bezdrátové připojení pro Apple CarPlay i Android Auto.
Bez ohledu na výbavu je Dacia Duster vybavena palubním počítačem, automatickým spínáním světel nebo tempomatem s ovládáním na volantu. Automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel či hands-free karta pro bezklíčový přístup patří k doplňkům, které jsou k dispozici dle konkrétní výbavy.
SUV do nepohody
Navzdory modernizaci si Dacia Duster drží svůj charakter pravého SUV, které se nezalekne ani výletu mimo zpevněné silnice. Verze s pohonem předních kol má světlou výšku 217 mm, zatímco verze s pohonem všech kol 214 mm. Přední nájezdový úhel je 30°, přejezdový úhel 21° a zadní nájezdový úhel 30°, respektive 33° u verze s pohonem 4x4.
Pro modely 4x4 pak automobilka připravila nový 4x4 Monitor, dostupný pouze s výbavou Media Display či Media Nav, který poskytuje informace o bočním náklonu či úhlu zdolávaného svahu. Kromě toho obsahuje 4x4 Monitor také výškoměr, včetně informace o dosaženém výškovém rozdílu, nebo kompas.
Všechny verze také dostaly nové pneumatiky. Duster s pohonem předních kol je vybaven pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem (až o 10 % nižší), které přispívají k nižším emisím CO2 i spotřebě. Verze 4x4 dostává univerzální celoroční pneumatiky, které slibují skvělou přilnavost.
Šestistupňové EDC a lepší LPG
Pod kapotou modernizované Dacie Duster stále najdeme trojici benzínových motorizací (TCe 90, TCe 130 a TCe 150), přičemž verze TCe 150 je dostupná buď jako čtyřkolka s šestistupňovým manuálem, nebo jako předokolka s novým šestistupňovým dvouspojkovým automatem EDC.
Pro Duster nová převodovka EDC obsahuje dvě spojky: jednu pro liché převody, druhou pro sudé. Řazení je ovládáno elektromotory, řízené počítačem, který volí ideální rychlostní stupeň. Při řazení rychlostního stupně se spojka v záběru otevře a současně se uzavře spojka dalšího stupně. Řazení rychlostí je tak rychlé a přenos točivého momentu nepřerušen. Zbytek benzínové nabídky tvoří předokolky s šestistupňovým manuálem.
Kromě toho je v nabídce také turbodiesel Blue dCi 115, nabízející pohon předních nebo všech kol, ovšem kombinovaný pouze s šestistupňovým manuálem. A samozřejmě nechybí ani populární dvoupalivová verze TCe 100 LPG, která umí jezdit na benzín i zkapalněný ropný plyn. Nově přitom s dojezdem více než 1235 kilometrů.
Využitelná kapacita „plynové“ nádrže totiž vyrostla o 15 litrů na výslednou využitelnou kapacitu 48,8 litrů LPG – to znamená prodloužení dojezdu o více než 250 kilometrů. Kromě toho je navíc Duster TCe 100 LPG osazen také nádrží na 50 litrů benzínu, takže bez paliva rozhodně neskončíte. Dacia také přidala nový přepínač paliva, který je ergonomičtější a lépe integrovaný.
Řidič tak může manuálně přepínat mezi palivy dle potřeby, ostatně na 3,5“ TFT obrazovce palubního počítače bude vždy přítomen ukazatel paliva v obou nádržích. Pokud bude nádrž na LPG prázdná, vůz automaticky a přepne na benzín. Přepínání mezi palivy by přitom mělo probíhat plynule a zcela neznatelně.
Moderní bezpečnostní asistenti
Kromě jiného pak Dacia Duster nabídne i řadu moderních technologií a bezpečnostních funkcí. Kromě omezovače rychlosti, tempomatu s ovládáním na volantu a nejnovější generace ESC vůz nabízí například systém hlídání mrtvého úhlu, parkovací asistent, asistent rozjezdu do kopce, asistent sjezdu prudkých kopců pro verzi s pohonem 4x4 nebo multikamerový systém MultiView.
Nová Dacia Duster by se měla na trhu objevit od září tohoto roku. O změnách v ceníku zatím nemáme žádné informace.