Další automobilky se v Evropě zbavují dieselových motorů. Které tentokrát?
Nabídka vznětových motorů po nástupu nových emisních norem se postupně zužuje. Turbodiesely sice zůstávají úsporné, jejich technika je ale natolik nákladná a složitá, že se přestávají finančně vyplácet. Přidejte k tomu brojení různých měst proti naftě a zavádění zákazů vjezdu takových aut a je jasné, že zájem Evropanů o dieselové agregáty bude postupně klesat. Výrobci se už na to připravují.
Někteří tak v Evropě omezují nabídku turbodieselů, a to primárně u menších automobilů, kde přestávají dávat finanční smysl – Škoda tak nenabízí vznětový agregát pro Fabii nebo aktuální Rapid. Jiní sáhli k radikálnějšímu kroku, diesely zcela škrtají ze své evropské nabídky.
Nejnověji k tomuto kroku přikročily dvě asijské značky, Suzuki a Mitsubishi. První už modernizovanou Vitaru uvádí na český trh zcela bez turbodieselů, také nový Jimny si ponechá jen benzinový motor. Vznětové agregáty nenajdeme ani v říjnovém ceníku S-Crossu, který donedávna nabízel čtyřválec 1.6 DDiS (88 kW). A bez dieselů se obejdou také další modely této japonské značky.
Podobně je tomu tak u Mitsubishi, jehož Outlander turbodiesel od modelového roku 2019 už nenabízí. Výběr se tak omezil na benzinový dvoulitr se 110 kW (dostupný i ve verzi na LPG) a plug-in hybrid. ASX se pak nově musí omezit bez 2.2 DI-D (110 kW). Tři diamanty tak ponechávají vznětový agregát jen u pick-upu L200 a končícího Pajera.
Suzuki a Mitsubishi tak rozšiřují počet značek, které už vznětový agregát nenabízí. Porsche se takových motorů zbavilo už na začátku roku a do nabídky je už nevrátí – místo nich se chce orientovat na plug-in hybridy. Dieselová osobní auta už nenabízí ani Toyota, která dlouhá léta propaguje hybridní pohon.
Další značky pak s koncem turbodieselů v osobních autech počítají v následujících letech. Postupně se jich chce zbavit Fiat, Jeep nebo Nissan, Volvo už trend zahájilo – novou S60 už nenabídne s turbodieselem, přestože jsou takové motory ve střední třídě nadále prodejně oblíbené. Peugeot pak oznámil ukončení dalšího vývoje vznětových agregátů, konkurenční Renault pak v následujících letech postupně omezí nabídku turbodieselů, ve prospěch hybridů.
Naopak BMW nic takového nechystá, dokonce tvrdí, že má víceméně nejlepší turbodiesely na trhu, a tak je nesmysl se jich zbavovat. Podobně je na tom konkurenční Mercedes-Benz, který letos uvádí na trh naftové plug-in hybridy. Dieselovým agregátům pak nadále věří také Volkswagen nebo Kia.