Daň za nízkou cenu: Dacia Jogger si z crash testu odvezla jedinou hvězdu
Organizace Euro NCAP zveřejnila výsledky dalších letošních testů, které nedopadly příliš dobře pro očekávaný hit Dacia Jogger.
Rumunské MPV s prvky crossoveru nemělo zrovna jednoduchou výchozí pozici. Je totiž technicky spřízněno s modely Dacia Sandero a Logan, které si z loňských crash-testů Euro NCAP odvezly pouze dvě hvězdy. O moc lepší výsledek tedy nešlo očekávat, Jogger ovšem doplatil na svou praktičnost.
Hodnocení Dacie Jogger vycházelo z loňských testů Dacie Sandero Stepway, se kterou má Jogger mnoho společného. Doplatil ovšem na absenci bezpečnostních asistentů, jejichž vliv na výsledky hodnocení neustále vzrůstá. S více sedadly je totiž potřeba řešit více asistentů.
Za ochranu dospělé posádky si Jogger odvezl 70 %, za ochranu dětí 69 % a za ochranu chodců 41 %. V oblasti ochrany dospělých a chodců tak Jogger uspěl stejně, jako modely Logan a Sandero, zatímco v oblasti ochrany dětí na ně ztrácel 3 procentní body. To by ovšem nebyl takový problém.
V hodnocení bezpečnostních asistentů ale Jogger získal hodnocení pouze 39 %, zatímco modely Logan a Sandero 42 %. Příčinou byla absence systému připomínajícího připoutání na třetí řadě sedadel a právě z tohoto důvodu Jogger nesplnil podmínky pro získání dvou hvězd, jak upřesňuje hodnocení Euro NCAP.
„Systém upozorňující na nezapnutý pás je standardní výbavou pro přední a zadní sedadla. Není zde však systém pro upomínání bezpečnostních pásů ve třetí řadě, kde jsou také umístěny, proto Jogger ztrácí body ve srovnání s modely Sandero a Stepway, na kterých je hodnocení založeno, a to stačí k poklesu skóre v Safety Assist pod hodnotu požadovanou pro dvě hvězdy,“ říká zpráva.
Dacia Jogger se tak stává dalším modelem rumunské značky, spadající pod Renault, který si z nedávných testů Euro NCAP odváží pouze jednu hvězdu. Neslavně totiž dopadl také test nejlevnějšího elektromobilu Dacia Spring, který však na Jogger a jeho sourozence citelně ztrácí naprosto ve všech ohledech.
Kromě Dacie Jogger prošly testy Euro NCAP také vozy Honda HR-V a DS 4. Honda HR-V se standardním bezpečnostním vybavením získala 82 % za ochranu dospělých, 75 % za ochranu dětí, 72 % za ochranu chodců a 78 % za bezpečnostní systémy. Celkově si tak vůz vysloužil čtyři hvězdy a vcelku pozitivní hodnocení. Pouze v ochraně dětí na zadních sedadlech vůz nesplnil vysoká očekávání.
Francouzský model DS 4 se základní bezpečnostní výbavou dostal rovněž čtyři hvězdy a hodnocení 85 % za ochranu dospělých, 86 % za ochranu dětí, 74 % za ochranu chodců a 65 % za bezpečnostní systémy. S rozšířenou bezpečnostní výbavou však hodnocení bezpečnostních systémů vzrůstá na 82 % a DS 4 tak dostává plných pět hvězd. Rozdíl přitom tvoří systém autonomního nouzového brzdění, který u základní verze spoléhá pouze na kameru, zatímco vybavenější verze používá i radarové senzory.