Designový duel: Opel Insignia Country Tourer vs. VW Passat Alltrack
Opel reaguje na současný trend a prezentuje kombi Insignia Country Tourer s plastovým obložením exteriéru a zvýšenou světlou výškou (o 20 mm), mezi jehož konkurenty bude patřit Peugeot 508 RXH a Volkswagen Passat Alltrack. Právě druhý jmenovaný model je duelantem nového Opelu, který doplňuje modernizovanou řadu Insignia o vůz s outdoorovým designem.
Volkswagen Passat Alltrack bývá považován za automobil, který dodal řadě Passat na větší vizuální přitažlivosti a důkladně rozvinul estetické přednosti karosářské verze Variant, mezi něž patří střídmá elegance, precizně provedené detaily a důraz na nadčasovost. Jak si však poradí po boku moderního Opelu, který se nese na vlně omlazeného vzhledu řady Insignia – řady, která má pro design Opelu neobyčejný význam?
Insignia Country Tourer – Na modernizační vlně
Jak již bylo řečeno, model Country Tourer zpestřuje modernizovaný design řady Insignia. Ten je v porovnání s provedením vozu před faceliftem plastičtější a majestátnější, což je dáno širší maskou chladiče, modernější optikou světlometů a uhlazenějším nárazníkem, který svými horizontálně orientovanými dekoracemi ladí s estetickými úpravami masky. Pojetím modernizace se vůz přiblížil faceliftu kompaktní Astry a kabrioletu Cascada – modelům, jež odstartovaly modernizaci designového směru, jehož počátky můžeme vysledovat již v roce 2003, kdy byl na frankfurtském autosalonu uveden koncept Insignia. Na něm jsme mohli poprvé spatřit prvky, jimiž se moderní Opely vyznačují – masku s masivními lamelami, ostré předěly mezi plochami exteriéru či zadní dekorativní lištu.
Plastové díly verze Country Tourer (dle Opelu v antracitovém odstínu) pokrývají lemy blatníků, prahy a spodní část nárazníků, přičemž obložení nepůsobí nijak rušivě – vkusně a citlivě oživuje karoserii, jejíž rysy dostávají po terénní úpravě nový rozměr. Výraznost patrně nejosobitějšího z nich – křivky pontonu, propojující hlavní boční linku (tzv. tornado line) s prahovou linií – nebyla nijak narušena a plně koresponduje s provedenými úpravami.
Plast v zadní části má velmi jednoduchý tvar. Je tomu tak díky členitosti zádě, která je tvořena výraznými svítilnami, chromovou lištou a rozměrným víkem zavazadlového prostoru. Při pohledu na napojení nárazníku na boční panel karoserie může však pozorovatel poukazovat na odvážně vedenou spáru, jež diagonálně spojuje lem blatníku a zadní svítilnu. Je-li však řeč o svítilnách, zmiňme jejich originální optiku se světelnými segmenty, které obepínají lištu s ostře zakončenými výběžky.
Passat Alltrack – Das Allroad
Na první pohled se může zdát, že Passat Alltrack volí mnohem méně výrazné prvky. Podíváme-li se však na Volkswagen pozorněji, spatříme sice menší míru oplastování (navíc formou jednodušších a méně členitých dílů), zato však s ušlechtilejšími doplňky a v provedení, které je orientováno na moderní vzhled a nekomplikované detaily.
Design Volkswagenu Passat se vyznačuje horizontálními rysy. Zaměříme-li se na exteriér, vidíme dynamický celek, jehož stěžejní partie jsou definovány vodorovnými linkami, které oživují decentně navržené a ostře řezané detaily. Na přídi je to patrné zejména v oblasti masky chladiče se zušlechtěním v podobě čtyř lišt, a nárazníku s propracovanou strukturou, na jejíž přitažlivosti má nemalý podíl motiv voštiny a lišta, která ohraničuje mlhová světla. V porovnání s Opelem je zde kladen větší důraz na různorodost materiálů a jejich provedení. Dodejme, že úpravy nárazníku (v porovnání s běžným Passatem Variant) plně odpovídají hornímu zkosení světlometů, což vytváří proporčně vyvážený celek.
V boční části můžeme spatřit větší množství křivek a zaoblených tvarů. Vizuální měkkost (oproti ostře tvarované přídi) však narušuje boční linka a její dynamický průběh. Plastové obložení prahů je zde doplněno hliníkovými lištami, přičemž podobně byla zušlechtěna vnější zpětná zrcátka – oproti Insignii Country Tourer jde o zušlechtění, které ladí s výraznou okenní linkou a střešními ližinami.
Míra oplastování je v zadní části Passatu Alltrack menší. Místo něj zde totiž vyniká světlý ochranný díl, díky němuž má záď Volkswagenu o něco více terénní vzhled. Allroadové prvky oživují spíše věcný a nepříliš emocionální design Passatu Variant, stále je ale Volkswagen po tvarové stránce (ve srovnání s Insignií) klidnější a tradičněji pojatý. Na víku zavazadlového prostoru nenajdeme žádnou dekoraci, stejně tak nárazník má mnohem všednější tvar a hmotnostní uspořádání. Zaměříme-li se však na harmonii jednotlivých prvků, nutno poukázat na zdařilé napojení nárazníku na boční panel karoserie – spára mezi těmito díly vytváří elegantní křivku, která plynule navazuje na tvar svítilen. Nárazník tak plně zapadá do celku a posiluje vzájemnou provázanost použitých prvků.