Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Opel Insignia Country Tourer vs. VW Passat Alltrack

Jakub Sochor
Diskuze (65)
Nepříliš početnou skupinu outdoorových kombi letos doplní reprezentant německého Opelu - Insignia Country Tourer. Uspěje v porovnání se svým krajanem od Volkswagenu - Passatem Alltrack? Diskutujte!

Opel reaguje na současný trend a prezentuje kombi Insignia Country Tourer s plastovým obložením exteriéru a zvýšenou světlou výškou (o 20 mm), mezi jehož konkurenty bude patřit Peugeot 508 RXH a Volkswagen Passat Alltrack. Právě druhý jmenovaný model je duelantem nového Opelu, který doplňuje modernizovanou řadu Insignia o vůz s outdoorovým designem.

Volkswagen Passat Alltrack bývá považován za automobil, který dodal řadě Passat na větší vizuální přitažlivosti a důkladně rozvinul estetické přednosti karosářské verze Variant, mezi něž patří střídmá elegance, precizně provedené detaily a důraz na nadčasovost. Jak si však poradí po boku moderního Opelu, který se nese na vlně omlazeného vzhledu řady Insignia – řady, která má pro design Opelu neobyčejný význam?

Insignia Country Tourer – Na modernizační vlně

Jak již bylo řečeno, model Country Tourer zpestřuje modernizovaný design řady Insignia. Ten je v porovnání s provedením vozu před faceliftem plastičtější a majestátnější, což je dáno širší maskou chladiče, modernější optikou světlometů a uhlazenějším nárazníkem, který svými horizontálně orientovanými dekoracemi ladí s estetickými úpravami masky. Pojetím modernizace se vůz přiblížil faceliftu kompaktní Astry a kabrioletu Cascada – modelům, jež odstartovaly modernizaci designového směru, jehož počátky můžeme vysledovat již v roce 2003, kdy byl na frankfurtském autosalonu uveden koncept Insignia. Na něm jsme mohli poprvé spatřit prvky, jimiž se moderní Opely vyznačují – masku s masivními lamelami, ostré předěly mezi plochami exteriéru či zadní dekorativní lištu.

Plastové díly verze Country Tourer (dle Opelu v antracitovém odstínu) pokrývají lemy blatníků, prahy a spodní část nárazníků, přičemž obložení nepůsobí nijak rušivě – vkusně a citlivě oživuje karoserii, jejíž rysy dostávají po terénní úpravě nový rozměr. Výraznost patrně nejosobitějšího z nich – křivky pontonu, propojující hlavní boční linku (tzv. tornado line) s prahovou linií – nebyla nijak narušena a plně koresponduje s provedenými úpravami.

Plast v zadní části má velmi jednoduchý tvar. Je tomu tak díky členitosti zádě, která je tvořena výraznými svítilnami, chromovou lištou a rozměrným víkem zavazadlového prostoru. Při pohledu na napojení nárazníku na boční panel karoserie může však pozorovatel poukazovat na odvážně vedenou spáru, jež diagonálně spojuje lem blatníku a zadní svítilnu. Je-li však řeč o svítilnách, zmiňme jejich originální optiku se světelnými segmenty, které obepínají lištu s ostře zakončenými výběžky.

Passat Alltrack – Das Allroad

Na první pohled se může zdát, že Passat Alltrack volí mnohem méně výrazné prvky. Podíváme-li se však na Volkswagen pozorněji, spatříme sice menší míru oplastování (navíc formou jednodušších a méně členitých dílů), zato však s ušlechtilejšími doplňky a v provedení, které je orientováno na moderní vzhled a nekomplikované detaily.

Design Volkswagenu Passat se vyznačuje horizontálními rysy. Zaměříme-li se na exteriér, vidíme dynamický celek, jehož stěžejní partie jsou definovány vodorovnými linkami, které oživují decentně navržené a ostře řezané detaily. Na přídi je to patrné zejména v oblasti masky chladiče se zušlechtěním v podobě čtyř lišt, a nárazníku s propracovanou strukturou, na jejíž přitažlivosti má nemalý podíl motiv voštiny a lišta, která ohraničuje mlhová světla. V porovnání s Opelem je zde kladen větší důraz na různorodost materiálů a jejich provedení. Dodejme, že úpravy nárazníku (v porovnání s běžným Passatem Variant) plně odpovídají hornímu zkosení světlometů, což vytváří proporčně vyvážený celek.

V boční části můžeme spatřit větší množství křivek a zaoblených tvarů. Vizuální měkkost (oproti ostře tvarované přídi) však narušuje boční linka a její dynamický průběh. Plastové obložení prahů je zde doplněno hliníkovými lištami, přičemž podobně byla zušlechtěna vnější zpětná zrcátka – oproti Insignii Country Tourer jde o zušlechtění, které ladí s výraznou okenní linkou a střešními ližinami.

Míra oplastování je v zadní části Passatu Alltrack menší. Místo něj zde totiž vyniká světlý ochranný díl, díky němuž má záď Volkswagenu o něco více terénní vzhled. Allroadové prvky oživují spíše věcný a nepříliš emocionální design Passatu Variant, stále je ale Volkswagen po tvarové stránce (ve srovnání s Insignií) klidnější a tradičněji pojatý. Na víku zavazadlového prostoru nenajdeme žádnou dekoraci, stejně tak nárazník má mnohem všednější tvar a hmotnostní uspořádání. Zaměříme-li se však na harmonii jednotlivých prvků, nutno poukázat na zdařilé napojení nárazníku na boční panel karoserie – spára mezi těmito díly vytváří elegantní křivku, která plynule navazuje na tvar svítilen. Nárazník tak plně zapadá do celku a posiluje vzájemnou provázanost použitých prvků.




Jakub Sochor
Diskuze (65)
4. 9. 2013 21:26
Názor na design obou aut
Za mě tenhle duel vyhrála Insignia CT. :yes: Nejsem koncernista ani antikoncernista, jen se mi líbí prostě víc a to ze dvou důvodů. Jedním z nich je designová svěžest, která z vozu pro mě osobně vychází a druhým je neskutečný chlad, vycházející z přední masky Passatu. Pusobí na mě opravdu nepříjemně tím, jak moc strohý a totálně bez emocí je. :-|
Avatar - white label
10. 7. 2013 00:35
Re: No hrome
Firemní prodeje jsou oblíbené diskusní zaklínadlo. Na jednu stranu ano, mají u nich obecně/ v průměru větší vliv obchodní podmínky, ale rozhodně to není tak černobílé, že u soukromých prodejů funguje pouze sympatie ke konkrétní značce a firemních zase jen obchodní podmínky. I o firemních nákupech rozhodují lidé (nikoli roboti), jen na různé úrovni firemní hierarchie. A i ti můžou být ovlivněni sympatiemi ke konkrétní značce podobně, jako soukromá osoba obchodními podmínkami (cena, záruka, servis, dostupnost/cena ND, apod.).
Avatar - white label
10. 7. 2013 00:10
Re: Opel přišel na párty opět pozdě.
U Volva je to jasné, tam souhlas, u BMW/MB je to ovšem v poslední (delší) době mnohem složitější. Jak BMW, tak MB se k hranám (minimálně částečně a v různých formách/podobách) znovu vracejí.
Jako příklad použiji přechod minulé generace Ečka:
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Bristol
9. 7. 2013 22:22
Re: No hrome
myslím že se shodneme na tom že velkou část prodejů ve stěžejních segmentech(segment B, C a D...a dá se říct že určitě i E) tvoří firemní klientela...a tam se nehraje na žádnej fans antifans nebo podobné sentimenty ale jedině a pouze na obchodní podmínky...a všichni ví že drtivá většina firem nakupuje VW, Škodu, Audi, nějakej ten ford, hyundai případně Mercedes pro šéfíky...

potkat neslužebního Superba nebo Passata mi poslední dobou přijde stejně těžké jako potkat nějakou Alfu Romeo...o Octávce to platí stejně, nevím přesně jaký podíl na celkových prodejích mají PO ale troufám si tvrdit že v uvedených segmentech to bude velmi velká část a taky to vysvětluje odstup top 3-5 od zbytku světa...

docela by mne zajímalo jak vypadá žebříček FO, tedy u osob u kterých se dá čekat že do nákupu promítne své osobní preference a dá přednost vozu nejen na základě ceny ale i na základě sympatií...rád bych věřil že tam již situace pro koncern nebude tak jednoznačná
9. 7. 2013 21:01
Re: Opel přišel na párty opět pozdě.
vyjimka :-) co treba Mercedes...BMW...Volvo....atd...ti se zaobluji ci zakulacuji pro...zmenu