Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový speciál: Pařížské premiéry v toku času

Jakub Sochor
Diskuze (8)
I tento víkend pro vás máme pozvánku do světa designu, autosalon v Paříži však ještě neopouštíme.

Novinky letošního ročníku pařížského autosalonu již nejsou neznámé. V historii automobilové výstavy ve francouzské metropoli však nalezneme řadu pozoruhodných vozidel, která větší či menší měrou ovlivnila automobilismus.

Výčet vozidel není zdaleka kompletní, neboť jeho cílem je uvést zde modely, které měly vliv na design svého výrobce či obecně. V některých případech jde o méně známé projekty, které však i přes to ovlivnily řadu významných sériových vozidel či důležitých studií. Přehled také může demonstrovat postupný vývoj sériového či koncepčního designu.

Jednou z významných premiér byla Lancia Lambda, prezentovaná v roce 1922. Tento pokrokový automobil se vyznačoval samonosným prostorovým rámem, tvořícím nosnou kostru pro povrchové díly karoserie s tehdy maximální možnou mírou tuhosti. Základ automobilu byl však koncipován prakticky jen pro jednu karosářskou verzi, neboť stavba nové karoserie by si vyžádala zásahy do základního skeletu, což by mohlo mít vliv na tuhost. V prvních deseti letech bylo vyrobeno 13 000 vozidel v devíti modifikovaných podobách, přičemž mezi průběžně prováděné úpravy patří zvětšování objemu pohonné jednotky (včetně úprav a modernizací), použití čtyřstupňové převodovky či nabídka dvou délek rozvoru.

Dalším významným modelem je Bugatti 57 z roku 1934 s designem, který pozoruhodně kombinoval tehdy velice populární kapkové tvary, dynamicky zkosené čelní sklo a charakteristickou masku chladiče. Sportovní tvarům sekundovaly samostatné blatníky, jejichž rozměry zvýrazňovalo dvoubarevné provedení laku karoserie. Většina vozidel byla poháněna řadovým osmiválcovým motorem, vycházejícím z agregátu typu 49.

O čtyři roky později byla v Paříži uvedena unikátní kreace Delahaye 165 Cabriolet, odpovídající dobovému karosářskému stylu. Jednou z hlavních vlastností designu vozu je jeho tvarová ucelenost a snaha o maximální možnou uhlazenost. Tomu bylo přizpůsobeno ztvárnění řady prvků a konstrukčních řešení - kupříkladu výrazné blatníky, které se staly harmonickou součástí exteriéru, vnější kliky dveří plynule začleněné do karoserie, bohaté chromování či zakrytá kola. Přídi dominovala vertikálně orientovaná maska s bohatým prokladem linek, která spolu s dekorativními obroučky světlometů či zlomem krytů kol vytvářela pronikavý a dekorativní celek.

Jednou z premiér roku 1950 bylo Ferrari 195 Coupe, ztvárněné italskou karosárnou Ghia. Šlo o dvoumístný automobil s atypickou maskou chladiče, jejíž horní zúžení ovlivnilo zpracování kapoty se zvýšeným reliéfem. Klasické proporce dvoudveřového kupé se vyznačovaly oblými proporcemi s minimální členitostí.

V roce 1953 byl prezentován Ford Vega, roadster klasických proporcí, jehož karoserie využívá dlouhé, dozadu se svažující přídě a maximálně čisté karoserie bez nadbytečných prvků. Nekomplikovanost, s níž koresponduje jednoduchá maska a horizontální přední nárazník, je jedním z hlavních rysů vnějšího designu.

Lancia Aurelia PF200 (1954), navržena studiem Pininfarina, je autentickým propojením italské sportovní elegance a avantgardních prvků, jež mají výrazný vliv na výsledný dojem. Střed přídě spolu s kapotou odpovídá zpracování čelní části s motivem elipsy, která dodává exteriéru dynamický náboj. V případě karosářské varianty kupé se zvýrazněný střed opakuje na zádi, v níž ústí sportovně se svažující střešní linka.

O rok později byl v Paříži uveden Citroën DS, jeden z význačných reprezentantů progresivního designu, jehož tvůrcem je Flaminio Bertoni. Vůz je příkladem avantgardního přístupu k tvarosloví, které tvořilo alternativu k tradičně stavěným sedanům s orientací na přehledně dělené tři karosářské prostory. Mezi nejvýraznější prvky DS patří dlouhá a nízká příď, osazena kruhovými světlomety, tenké A a B sloupky karoserie, svažující se střecha, zakrytá zadní kola či atypická záď s vysoko umístěnými směrovými svítilnami. Méně výrazným, zato však neméně důležitým, znakem je zaoblené čelní sklo. Základ vozu tvořil ocelový skelet, na němž byly namontovány vnější karosářské panely.

Alfu Romeo Superflow 2 (1956) lze považovat za evoluční článek stejnojmenného experimentálního automobilu. I přes to, že jde o vzhledově konvenčnější projekt, je kreace Superflow 2 progresivní vizí sportovního vozu s aerodynamickými rysy a karoserií od studia Pininfarina. Tatáž firma se podepsala pod ztvárněním Ferrari 250 GT SWB z roku 1959.

Zůstaneme-li na chvíli u Pininfariny, spatříme dvě další pařížské premiéry, tentokrát amerického původu – Cadillac Starlight (1959) a Chevrolet Corvair Coupe Speciale (1960). První jmenovaný je vybaven střechou zhotovenou z plexiskla a zušlechtěn maskou s tenkými chromovými lištami. Corvair Coupe Speciale byl postaven na podvozku Corvairu s jednoduchou přídí, jíž zpestřují poměrně výrazné světlomety.

Jednou z nejméně všedních kreací, uvedených na pařížském autosalonu, je OSI Scarabeo z roku 1966. Tvary vozu, postaveného na základech Alfy Romeo, v sobě kombinují nízkou a vizuálně lehkou příď s hranatou a vysokou zádí. Takto netradiční celek vyniká zejména při pohledu na jeho boční část.

Cadillac PF Jacqueline (1961) byl pojmenován podle tehdejší první dámy USA, kterou byla Jacqueline Bouvier Kennedy. Pro vozidlo jsou typické tenké sloupky (a s tím související bohaté prosklení karoserie) a dlouhé horizontální zadní svítilny.

Pařížský autosalon roku 1961 přinesl také unikátní automobil s neobyčejně progresivními tvary, které v mnoha místech zcela opouští vyjeté koleje masové produkce. Jedná se o dvoumístný Chrysler TurboFlite, vybavený velmi úzkou maskou, masivním spoilerem, odkrytými předními koly a dozadu výsuvnou kabinou s odklápěcí prosklenou částí vozu.

Mercedes-Benz 230 SL Coupe (1964) je založen na jednoduchém designu s několika nápaditými rysy, kupříkladu zkosením zádě, bohatě prosklenou kabinou a vertikálními světlomety. Téhož roku byla uvedena Alfa Romeo Canguro, červený sportovní koncept s hliníkovou karoserií.

O rok později bylo představeno šestiválcové Ferrari Dino Berlinetta Speciale, předvoj tvarových řešení používaných u budoucích modelů. Rok 1967 přinesl dynamickou kreaci Fiat Dino Parigi.

Klasický model BMW 2000ti posloužil jako základ pro ladné kupé 2000 ti Coupe Speciale (1968). Tvary se oproti původnímu vozu změnily k nepoznání. V roce 1970 byl v Paříži prezentován návrh karosárny Heuliez s názvem Porsche Murene. Vůz je založen na modelu 914/6, oproti kterému je masivnější a členitější. O rok později se v Paříži ukázal koncept Volvo 1800 ESC Viking.

Fiat X1/9 Dallara (1975) od Bertoneho představoval sportovní čtyřválcový vůz určený na závodní tratě skupiny 5. V roce 1980 překvapila karosárna Coggiola třímístným (sedadlo řidiče bylo umístěno doprostřed) konceptem Citroën Karin s výrazně nekonformním designem, založeným na sérii lichoběžníků. Nepřehlédnutelným rysem jsou oproti karoserii mohutné přední světlomety.


Peugeot Quasar (1984) byl ukázkou futuristického postoje ke sportovnímu automobilu – estetické ztvárnění karbonové karoserie se plně přizpůsobilo emocím, přičemž interiér byl vybaven moderními technologiemi, kupříkladu digitálními přístroji či obrazovkou s navigačním systémem. Sportovní vize v podání Peugeotu se však během let vyvíjela, o čemž svědčí o dva roky mladší studie Proxima, vyznačující se krátkými převisy a bohatě prosklenou kabinou. Karoserie je i zde zhotovena z karbonu. V roce 1988 byla prezentována ambiciózní studie Oxia poháněná šestiválcovým motorem o výkonu 680 k. Prozatím nejnovější počin v oblasti supersportovních modelů je aktuální koncept Onyx, jenž navazuje na tradici a zároveň rozvíjí nejnovější tvarový trend firmy.

Než opustíme osmdesátá léta, zmiňme modrobílou studii Heuliez Atlantic (1986) a vizionářský Citroën Activa (1988) s pohonem a řízením všech kol. O dva roky později byl projekt rozpracován do podoby Activa II se šestiválcovým motorem a šancí na sériovou výrobu.

Pozvolna se dostáváme do devadesátých let, ovlivněných novými proudy a inovativními přístupy k podstatě karoserie. Jedním z takových případů je Renault Twingo (1992), který i přes to, že je hatchbackem, vykazuje rysy velkoprostorového vozu – zvláště kvůli modulární kabině a jednoprostorové karoserii. Téhož roku bylo představeno Volvo ECC, jehož prostřednictvím nahlížel výrobce novou optikou na klasický sedan.

Mercedes-Benz SLK II (1994) byl koncepčním předobrazem produkčního vozu, zároveň však nositelem nových hodnot značky. Transformace tvarových zásad pokračovala, a sice formou kupé Mercedes-Benz F-200 (1996), jež dokázalo skloubit extravagantní interiér s absencí klasického volantu a exteriér s moderními, avšak také konzervativními prvky. Vozidlo ovlivnilo design produkční třídy S. K pařížským premiérám téhož roku patří také Peugeot 406 Coupé s designem od Pininfariny a Alfa Romeo Nuvola.

Rok 1998 prezentoval Jaguar XK180, vyrobený anglickým oddělením Special Vehicle Operation, dále Bugatti EB 118 od studia Ital Design a v neposlední řadě Renault Vel Satis, jednoho z průkopníků avantgardního tvarového trendu Renaultu z druhé poloviny devadesátých let.

První pařížský autosalon nového milénia přinesl Audi Steppenwolf, vozidlo postavené na platformě Audi A3 a založené na obdobné filozofii jako Allroad. Za zmínku stojí rovněž Nissan Fusion, předobraz dobové generace modelové řady Primera, dále Seat Salsa Emocion, reprezentant tehdy módního trendu založeného na křivkách a desetiválcové Porsche Carrera GT o výkonu 410 kW.

Pokročíme-li o čtyři roky dopředu, uvidíme v Paříži kompaktní BMW 1, z oblasti studií pak vodíkový projekt H2R. Rok 2006 nastínil změny, jež se v průběhu nejbližších let odehrály v sériové výrobě. Předně se jedná o Ford Iosix X, který je jedním z průkopníků kinetického designu v praxi. Volkswagen Iroc nejenže předznamenal sportovně laděné kupé Scirocco, ale také posunul hranice emocionality designu VW o notný kus dál.

Zde uvedené novinky roku 2008 představují kreace, které velmi směle zacházejí s tradicí své značky. Mercedes-Benz Concept FASCINATION kombinuje karoserii typu shooting brake s moderním designem firmy, Mini Crossover opouští klasický hatchback a experimentuje se svalnatější karoserií. Lamborghini Estoque převádí dramatické křivky kupé do tříprostorové podoby, čímž obohacuje portfolio kreací Lamborghini o nosný a pro budoucnost designu důležitý model.

Jakub Sochor
Diskuze (8)
Avatar - Pekelná Micinka
30. 9. 2012 23:54
Re: 1959
Ano, na to že vznikl ve slavném roce Eldorada, tak je to neskutečně jednoduchý design. Škoda, že nevznikl produkční model. Ten název je příznačný, pokud ten kryt byl opravdu čirý, tak jet s tím v noci někde po nějaké nekonečné silnici na středozápadě, musela být neskutečná palba. Tedy spíš jako totální relax. ;-)
30. 9. 2012 23:12
Re: 1959
Taky jsem chtel o nem hned napsat, coz vlastne delam :-)
Cisty a elegantni linie, ta strecha.. opravdova nadhera
Avatar - PeterLuk
30. 9. 2012 21:46
Re: Sklamanie
JJ, lenže ja som tam nebola keď tam človek nebol, tak kednoducho čaká viac. Veľa z nás tu diskutujúcich tam nebolo, a zatiaľ čo človek, ktorý tam je si môže auto ihmatať, my ć
Avatar - Pekelná Micinka
30. 9. 2012 14:26
1959
Cadillac Starlight, úžasné auto.
30. 9. 2012 14:14
Re: Sklamanie
Přesně, když člověk ví co přijde, tak je to o ničem :-( Kde sou ty časy, kdy člověk nevěděl do poslední sekundy, co kdo představí :-)