Devítistupňová převodovka v Range Roveru: První jízdní dojmy
Na zahraniční prezentaci automobilky Land Rover jsme vyzkoušeli nejen přelomový hybridní Range Rover s dieselovým agregátem, ale také další zajímavé novinky tohoto roku: omlazený model Discovery a historicky první devítistupňovou automatickou převodovku v produkčním automobilu.
Devět stupňů ze zlaté
V nejmenším Evoque s dieselovém agregátem SD4 o výkonu 140 kW jsme si poprvé vyzkoušeli zbrusu novou automatickou převodovku od ZF s devíti převody. Stali jsme se tak svědky málo vídaného rozšíření rychlostí v převodové skříni o polovinu, absolutní nárůst o 3 rychlosti pro jízdu vpřed je dost možná světový unikát.
Oproti dřívějšímu šestistupňovému automatu je zde znát znatelný posun vpřed v plynulosti a rychlosti změny jednotlivých rychlostí. Tedy, ne že by zrovna tento vrcholný dieselový agregát pro svou práci víc převodů potřeboval: od zhruba 1.700 do 3.000 otáček nabízí plynulý a jistý zátah. Více převodových stupňů se hodí při klidné jízdě, kdy elektronika drží agregát kolem otáček nejvyššího točivého momentu (420 N.m při 1.750 min-1) a vy tak můžete pedál plynu jen jemně lechtat a úspěšně se vyhnout turbodíře, která se rozprostírá pod 1.600 otáčkami.
Co celý systém přináší je jasné: znatelnou úsporu paliva. Spolu s novým pohonem všech kol Active Driveline, který se odpojí v situacích, kdy není pohon zadní nápravy potřeba (dochází k tomu v rychlostech nad 35 km/h), by měl pokles žíznivosti pohonných jednotek být zhruba desetiprocentní.
Jak je tomu v reálu? Spotřebu paliva asi nemá smysl po krátké projížďce v kopcovitém terénu hodnotit, pro informaci jen uvedeme, že palubní počítač ukázal po svižné jízdě hodnotu osm litrů nafty na 100 km. Co však ohodnotit můžeme je nový systém Torque Vectoring by Braking, tedy přibrzďování kol za účelem zlepšení ovladatelnosti a zmírnění nedotáčivosti. To byla totiž asi jediná výraznější slabina dieselového Evoque, jinak je podvozek svými kvalitami, na poměry malých SUV, naprosto špičkový. S pomocí tohoto elektronického pomocníka je auto déle neutrální, nejvíce se to projeví na mokré vozovce.
S auty jsme také zažili zajímavý adrenalin v podobě sjezdu z doskočiště skokanského můstku: byť to na fotografiích možná nevypadá, sklon je v okolí konstrukčního bodu doskočiště opravdu velký a vy tak, zavěšení v bezpečnostních pásech, spoléháte zcela na asistent sjíždění svahů.