Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Devítistupňová převodovka v Range Roveru: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Range Rover Evoque je prvním sériově vyráběným autem, které má devítistupňovou automatickou převodovku. Jak se jezdí s novinkou ZF, kterou postupně uvidíme například i v Jeepech nebo BMW?

Na zahraniční prezentaci automobilky Land Rover jsme vyzkoušeli nejen přelomový hybridní Range Rover s dieselovým agregátem, ale také další zajímavé novinky tohoto roku: omlazený model Discovery a historicky první devítistupňovou automatickou převodovku v produkčním automobilu.

Devět stupňů ze zlaté

V nejmenším Evoque s dieselovém agregátem SD4 o výkonu 140 kW jsme si poprvé vyzkoušeli zbrusu novou automatickou převodovku od ZF s devíti převody. Stali jsme se tak svědky málo vídaného rozšíření rychlostí v převodové skříni o polovinu, absolutní nárůst o 3 rychlosti pro jízdu vpřed je dost možná světový unikát.

Oproti dřívějšímu šestistupňovému automatu je zde znát znatelný posun vpřed v plynulosti a rychlosti změny jednotlivých rychlostí. Tedy, ne že by zrovna tento vrcholný dieselový agregát pro svou práci víc převodů potřeboval: od zhruba 1.700 do 3.000 otáček nabízí plynulý a jistý zátah. Více převodových stupňů se hodí při klidné jízdě, kdy elektronika drží agregát kolem otáček nejvyššího točivého momentu (420 N.m při 1.750 min-1) a vy tak můžete pedál plynu jen jemně lechtat a úspěšně se vyhnout turbodíře, která se rozprostírá pod 1.600 otáčkami.

Co celý systém přináší je jasné: znatelnou úsporu paliva. Spolu s novým pohonem všech kol Active Driveline, který se odpojí v situacích, kdy není pohon zadní nápravy potřeba (dochází k tomu v rychlostech nad 35 km/h), by měl pokles žíznivosti pohonných jednotek být zhruba desetiprocentní.

Jak je tomu v reálu? Spotřebu paliva asi nemá smysl po krátké projížďce v kopcovitém terénu hodnotit, pro informaci jen uvedeme, že palubní počítač ukázal po svižné jízdě hodnotu osm litrů nafty na 100 km. Co však ohodnotit můžeme je nový systém Torque Vectoring by Braking, tedy přibrzďování kol za účelem zlepšení ovladatelnosti a zmírnění nedotáčivosti. To byla totiž asi jediná výraznější slabina dieselového Evoque, jinak je podvozek svými kvalitami, na poměry malých SUV, naprosto špičkový. S pomocí tohoto elektronického pomocníka je auto déle neutrální, nejvíce se to projeví na mokré vozovce.

S auty jsme také zažili zajímavý adrenalin v podobě sjezdu z doskočiště skokanského můstku: byť to na fotografiích možná nevypadá, sklon je v okolí konstrukčního bodu doskočiště opravdu velký a vy tak, zavěšení v bezpečnostních pásech, spoléháte zcela na asistent sjíždění svahů.

suv landrover jizdnidojmy suv landrover jizdnidojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Avatar - happy_driver
2. 12. 2013 12:52
Re: Není náhodou
Radsej mysli este raz a najpv si over fakty. ;-)
2. 12. 2013 09:57
Re: Nechápu
to odpajanie od 35kmh - tak to je fasa vec, to mi je cely pohon 4x4 fakt len na pohnutie sa z miesta/parkoviska, ale na normalnej okreske ci dialnici v zime to nic neurobi/nepomoze
a to pribrzdovanie, to je tak akurat dobre ked ide clovek pod plynom do zakruty, to funguje len na suchom povrchu - resp. ked sa maju kolesa o co opriet, dava sa to do "sportovych" aut
2. 12. 2013 05:37
Re: krasne auto
Aby toho nebylo málo, tak ty jsi král rozparovačů sedaček a je to komplet >:-[]
Avatar - 3_diamanty
1. 12. 2013 20:40
Re: krasne auto
osobne ani nepoznam ine auto ktore by na tak malom podoryse a v relativne dostupnej cene spravilo majitelovi tak velku sluzbu z hladiska dizajnu imidzu a atraktivity ako evoque, v tomto je evoque nadalej jasny kral sucasnej doby
Avatar - Aladeen
1. 12. 2013 15:44
Re: krasne auto
Aj napriek tomu že je Futuristický , pôsobi elegantne , na ceste vyzerá super :yes: V meste som videl 3-dv. a to vyzerá ešte lepšie :yes: