Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dnes je to 60 let od premiéry Mini, geniální počin Aleca Issigonise

ČTK ČTK 26. 8. 2019
87
4
Zobrazit náhledy (87)
Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Morris Mini Minor Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE Mini Cooper SE

Čím je pro Němce Volkswagen Brouk a pro Italy legendární Fiat "pětistovka", tím je pro britské motoristy Mini.

Malé auto s velkým charismatem se veřejnosti představilo před 60 lety, 26. srpna 1959, a během následujících jedenačtyřiceti let, kdy bylo ve výrobě, se stalo symbolem Británie podobně jako třeba londýnské dvoupatrové autobusy a červené telefonní budky.

Impulzem pro vznik úsporného minivozu se stala vysoká cena benzínu způsobená Suezskou krizí v roce 1956. Vůz navrhl Alec Issigonis, který mu dal do vínku moderní koncepci s motorem uloženým vpředu napříč a hnanou přední nápravou. Kola umístěná až do rohů karoserie zajišťovala cestujícím dostatek místa a vozu propůjčovala překvapivě dobré jízdní vlastnosti.

Vůz začala vyrábět společnost British Motor Corporation pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. V roce 1969 se pak veleúspěšné Mini stalo samostatnou značkou. Kromě dvoudveřového sedanu se automobil vyráběl i jako kombi, dodávka a pickup.

Cenově dostupný, úsporný a překvapivě prostorný vůz, byť s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl, se stal prakticky okamžitě bestsellerem, kterého se mezi léty 1962 až 1977 prodávalo přes 200.000 kusů ročně. Hranici milionu prodaných exemplářů Mini překonalo v roce 1965, a když byla produkce průběžně modernizovaného vozu po více než čtyřech desetiletích ukončena, mohl si výrobce na své konto připsat 5,5 milionu prodaných kusů.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Mini by si zasloužilo podrobnější technický článek
| 26. 8. 2019
Tak převratný skok v konstrukci automobilu by si zasloužil fundovaný podrobný článek.
Re: I já jsem jednoho
| 26. 8. 2019
On to ve své podstatě nebyl sportovní vůz, jen byl tak dobře navržený a zkonstruovaný pro anglická zaplněná města a anglické klikaté silničky s kruhovými objezdy , že jeho jízdní vlastnosti byly prvotřídní. Proto vyhrával řadu rallye. A je tu zase podobnost s naší Jawou - Minor 2, z něhož vznikl Saab 1, také vítězil v mnoha soutěžích (i Saab 1).
Avatar - pradeda777
I já jsem jednoho
| 26. 8. 2019
v roce 1969 pro jeho "milučký vzhled" koupil a chvíli provozoval. Ojetina....Cooper, rok výroby 1964. Vůz byl víc v garáži na opravách než na silnici. Proto jsem ho brzy prodal. Tím nechci říct, že by všechny Mini byly problematické. Já měl holt smůlu, že jsem trefil "kozla". Kastle i interiér byly ok, ale mechanicky byl vůz "odrovnaný"........ :-( Holt kupovat 5 roků starý sportovní vůz nebyl zrovna ten nejlepší nápad..... :-(
Geniální konstrukce - spojitost s Jawou
| 26. 8. 2019
Je dobré připomenout:
- že k originálnímu cíli maximálního využití obestavěného prostoru musel tvůrce použít neobvykle malá kola, a tím speciálně vyvinuté pneumatiky Michelin, aby se nezahřívaly valením (při malém průměru bylo kumšt je uchladit).
- navíc byl v zájmu zkrácení přídě umístěn nekonvenčně chladič postranně, z něhož teplý vzduch levou přední pneumatiku ještě dál zahříval.
- příčně uložený motor byl souměrně nad převodovkou (na rozdíl od dneška) - viz připomínka Jawy dole
- tvůrce vymyslel a použil gumo-elastické pérování s regulací - tím i nízké těžiště a další ušetření prostoru pro posádku

JAWA: pan Pilát o víc jak 20 let dříve navrhl v Jawě motor napříč nesouměrně s převodovkou, tak, jak se to dělá dnes, ale nezvyk byl tak veliký, že musel motor dát souměrně nad převodovku, jako to mělo pak Mini. Bohužel bylo Pilátovo uspořádání dáno do karoserie pana Kejvala, která byla společná pro řešení Ing. Vykoukala: vše podélně za př. nápravou, a tak nemohlo být místo pro posádku, dané Pilátovou koncepcí, využito.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku