Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

Stanislav Kolman
Diskuze (40)

Značka DS nabrala nový směr a chce se stát alternativou německé prémie. Nový městský crossover DS 3 Crossback jsme v okolí francouzského Nice.

Zapomeňte na lepší citroëny s extravagantnějším designem a jinými odznáčky. DS už není jen luxusní odnoží francouzské automobilky, ale v posledních měsících se po vlastní ose vydává novou cestou. První vlaštovkou tohoto dobrodružství je SUV DS 7 Crossback, které nám již dělalo společnost v tradičním redakčním testu a vlastně šlo o velmi milé překvapení. Aby ne, když podle Francouzů jde o zahájení útoku (nejen) na německé prémiové trio.

 

Video se připravuje ...

 

To se ale bavíme o loňské novince. DS už dříve avizovalo, že hodlá představovat nový model každý jeden rok až do roku 2022. Letos přišla řada na další SUV, tentokrát však menší velikosti. DS 3 Crossback je extravagantní městský crossover, jenž se má v budoucnu stát soupeřem modelů jako Audi Q2. Na náš trh dorazí až závěrem letošního roku, příležitost řídit tento vůz jsme však v rámci mezinárodních jízd dostali už teď. A svezli jsme se nejen s konvenčními auty, ale i elektrickými prototypy!

Jak se to jenom otevírá?

Slovo avantgardní bylo při prezentaci novinky DS skloňováno několikrát. A při prvním seznámení s tímhle autem se ani není čemu divit. Je to opravdu originální kousek, který se za každou cenu snaží vzhledově odlišit. Všímáme si toho vlastně ze všech stran. Vpředu je zvláštností kapota zapuštěná do Matrix LED světlometů, na bocích zaujmou ploutve u B sloupků připomínající hatchback DS 3 a zapuštěné kliky dveří, vzadu zase uhlazené víko zavazadelníku.

Kdepak se nám schovává tlačítko pro otevírání? Napoprvé to byl docela oříšek, až po chvilce jsme jej našli v nárazníku nad registrační značkou. Otevírání tedy vyžaduje sehnutí se a navíc budete sahat do míst, která zpravidla nebývají zrovna čistá. Naopak zapuštěné kliky jsou hodně povedené. Po odemčení se sami vysunou a po rozjetí naopak zasunou. Navíc jejím stisknutím lze auto zamknout a odemknout. Tohle se tvůrcům rozhodně povedlo. Jen doufejme, že pro kliky nebudou problém ani lednové teploty hluboko pod nulou.

U exteriéru ještě chvilinku zůstaneme. Trojka totiž trpí stejným nešvarem, jako větší sedmička, byť v menším měřítku. O čem mluvím? Kola se v nafouklé karoserii ztrácí, takže i osmnáctipalcové obutí vypadá ve finále jako malé. Na druhou stranu jsme si osobně prohlédli jen exempláře s černými liťáky, v ostatních případech může být optický dojem zase trošku jiný.

Automobil je 4188 mm dlouhý, 1791 mm široký a 1534 mm vysoký, přičemž rozvor má hodnotu 2558 mm. Základ tvoří modulární platforma CMP, kterou DS 3 Crossback dostává jako první z celé skupiny PSA. Kromě jiného je také uzpůsobena nasazení elektrického pohonu, ale o tom později.

Diamanty a alcantara

Neméně působivý je nový crossover také v interiéru. Inspiroval se větším sourozencem, i tady najdete bezpočet diamantových vzorů, které DS čerpá z vlastního loga. Nechybí digitální přístrojový štít a doprovodná 10,3“ obrazovka uprostřed. Moderně řešený kokpit dostanete již ve standardu. Nechybí ani head-up displej, který však Francouzi řeší promítáním na sklíčko, nikoliv přímo na přední okno, což je možná trochu škoda.

Jinak ale kvalitě obrazu a svižnosti systému není co vytknout. A pokud jde o plošky uprostřed přístrojové desky, tváří se sice jako fyzická tlačítka, ale ve skutečnosti jsou dotykové. Také v menším SUV sází DS na příjemnou alcantaru, kterou najdeme nejen ve výplních dveří, ale také na přístrojovce. Tohle se nám hodně líbí! Ve spodní části kabiny už zázraky nečekejte, i tady došlo na tvrdší plasty.

Co rozhodně potěší je vnitřní prostor. Za volantem si ideální pozici naleznete snadno, navíc se posadíte do pohodlných sedaček. Na nich si dalo DS obzvlášť záležet, protože jízdní komfort je pro automobilku jedním z klíčových faktorů. Sedačky sice nemají tak výrazné boční vedení ale jsou příjemně měkké a sedí se v nich opravdu pohodlně. Nad hlavou máte dostatek místa a na dlouhých cestách nebude trpět ani vaše pravé koleno, středový tunel je kompaktní a nikterak vás neomezuje.

Také vzadu mi s výškou 176 cm zůstává dostatek místa nad hlavou, stěžovat si ale nebudou ani lidé vyššího vzrůstu. O něco horší už to bude s prostorem pro nohy. Já sem se sám za sebe posadil s menší rezervou před koleny, basketbalisté ale příliš nadšení nebudou. Na druhou stranu nejde o nic, v čem by DS 3 Crossback výrazně zaostávalo za konkurencí. Zkrátka takový standard. O něco více mi vadil nedostatek světla, designové ploutve totiž ubírají proskleným plochám, takže si vzadu připadáte poněkud utiskováni.

To samé platí pro zavazadelník. Základní objem má hodnotu 350 litrů a vypomoci si můžete sklopením zadní lavice. Příruční kufry dvou cestujících se sem poskládají s přehledem, takže o naložené většího rodinného nákupu nemusíte mít strach. Potěší i nepříliš vysoká nakládací hrana. O nešťastně umístěném otevírání už byla řeč.

Vzadu si můžete všimnout rozdílně rozmístěných koncovek výfuku, což má svůj důvod. Řešení se dvěma menšími koncovkami na jedné straně je vyhrazeno pro slabší verze benzinových motorů, jedno velkou koncovku na každé straně dostává nejvýkonnější varianta. Ve všech případech jsou koncovky funkční, což už v dnešním automobilovém světě považujeme za takovou malou vzácnost. Mimochodem, také vám přímý pohled na zadní světla připomíná Porsche Cayenne?

Dvanáctistovka? Tak akorát

Jen pro připomenutí: francouzská novinka přijíždí s jedním benzinovým a jedním dieselovým motorem. Zážehové agregáty zastupuje tříválcová dvanáctistovka PureTech ve třech výkonových verzích se 73, 96 a 114 kilowatty. Čtyřválec byste v nabídce našli jen coby naftu, konkrétně turbodiesel 1.5 BlueHDi ve verzích se 73 a 96 kW. Motory lze párovat se šestistupňovou manuální převodovkou, případně osmistupňovým automatem (EAT8).

V průběhu mezinárodních jízd jsme vyzkoušeli dvě silnější verze dvanáctistovky. Nejprve tu s výkonem 96 kW (130 k), jenž je k dispozici v 5500 tisících otáčkách a 230 newtonmetry točivého momentu od 1750 otáček. Dvanáctistovkám PureTech jsme před časem věnovali vlastní technický článek. Jen připomeňme, že jednotka vychází z motoru 1.2 VTi, je však jiná hlava válců či písty. Motor navíc vždy používá vyvažovací hřídel a současně také dvouhmotový setrvačník ve spojení s manuální převodovkou.

Příjemné překvapení nastalo již po prvním nastartování, zvenku má totiž i slabší dvanáctistovka hodně příjemný zvuk se sportovním nádechem. Nečekejte žádná šílené práskání od výfuku ani nic podobného, šlo spíše o takové akustické pohlazení, které se nám moc líbilo a tak nějak se hodí k celkovému charakteru auta. Tříválec má pod kapotou sice hrubší chod, než by možná bylo zdrávo, to ale pocítíte hlavně venku. Uvnitř je totiž motor skvěle odhlučněn a vůbec vás neruší, ať už jen popojíždíte městem, nebo se vydáte na dálniční štaci.

Stádo sto třiceti koní sice papírově nikterak neohromí, ale vlastně není příliš mnoho důvodů ke stížnostem. Motor je snaživý od nízkých otáček, pod dvěma tisíci již začne pracovat turbodmychadlo a síla tříválce postupně graduje. Ve trojce jsme symbolicky testovali tři a ani v takovém zatížení se auto nenechalo zahanbit. Nejlépe se samozřejmě cítí při nízkých rychlostech ve městě, ale ani okresky či dálniční úseky mu nedělají problém a předjíždění se nemusíte bát.

DS pro nás připravilo hodně náročnou trasu, takže jsme si vyzkoušeli i několik stoupavých serpentin nad Monakem. Tady už přeci jen bylo znát, že potenciál motoru není nekonečný a občas mu docházel dech, to ale pracoval pod opravdovým tlakem. Palubnímu počítači odhalujícímu spotřebu přes deset litrů jsme tak nevěnovali pozornost, protože vzorek testovací trasy nebyl vypovídající. Na to si počkáme až na tradiční redakční test.

Výkonnější verzi se samozřejmě dýchalo o něco lépe. Disponuje výkonem 114 kW (155 k) také v 5500 otáčkách a o něco vyšší je i točivý moment – 240 N.m při 1750 otáčkách. Ve prospěch nejsilnějšího benzinu hraje zrychlení z klidu na stovku (8,2 vs. 9,2 s) i maximální rychlost (196 vs. 208 km/h). Subjektivně jsem měl ale dojem, že slabší verze uměla být o něco kultivovanější, hrubší hluk silné dvanáctistovky pronikal do kabiny častěji, i tady ovšem v mezích normy.

Slušný kompromis

U obou našich testovaných exemplářů se motor pároval s osmistupňovou samočinnou převodovkou. K jejímu chodu při jízdě nemáme výhrad, jednotlivé kvalty sází hladce a při rozjíždění nikterak neškube. Během popojíždění v husté dopravní zácpě jsem si všiml jen jednoho drobného negativa. Při popojíždění v minimálních rychlostech jakoby se ústrojí s motorem malinko pralo a výsledkem byly drobné vibrace.

Větší sourozenec DS 7 Crossback má totožný technický základ jako Peugeot 5008, avšak ve srovnání s ním dostává víceprvkovou zadní nápravu. U testované novinky nic takového nečekejte, spoléhá na modifikované zavěšení McPherson vpředu a torzní tyč vzadu. V obou případech byl vůz posazen na osmnáctipalcových kolech a bylo znát, že DS hledalo co nejlepší kompromis mezi komfortem a sportovním naladěním.

Podvozek má sice tužší charakter, ale většinu nerovností a drobných výmolů zvládá vstřebávat s minimálním množstvím negativních jevů. Až opravdu vytlučené díry přenáší do kabiny tupé rány, což je ale omluvitelné. Ani při dálničních rychlostech vás nebude trápit valivý hluk od pneumatik, s rostoucí rychlostí však začnete vnímat aerodynamický svist kolem zrcátek.

Řízení nedává příliš mnoho zpětné vazby, je však příjemně jednoduché a přesné. Nájezdy do zatáček se odhadují snadno a ani při svižnějším tempu není zapotřebí výrazných korekcí. Mezi velké plusy v jízdních vlastnostech řadíme i minimální náklony karoserie. DS 3 Crossback sice fyziku neoblafne, vzhledem ke svým proporcím si ale v utažených pasážích počítá mimořádně statečně.

Elektrizující rande

Součástí mezinárodních jízd bylo ještě jedno elektrizující dostaveníčko. Tušíte správně, dostali jsme příležitost okusit elektrické prototypy trojky, které mají zatraceně blízko k sériovému provedení. A nebyla to jen tak ledajaká akce. Vyrazili jsme do hlídaného vojenského areálu, kde jsme na focení vlastními aparáty mohli zapomenout. Problémem nebyly elektrické prototypy, ty jsme ostatně již viděli, ale samotná lokace.

Sáhodlouhé romány nečekejte, s elektrickým prototypem E-Tense jsme urazili jen pár jednotek kilometrů. Jen připomeňme, že vůz pohání elektromotor o výkonu 100 kW (136 k) a součástí jsou lithium-iontové články s kapacitou 50 kWh. Na osmdesáti procentech jste s rychlonabíječkou za 30 minut a když akumulátory „natankujete“ do plna, dle WLTP bude dojezd na jedno nabití 300 kilometrů.

Tichý chod a plynulé rozjezdy jsou samozřejmostí. DS 3 Crossback navíc nabízí tři jízdní režimy a dvě možnosti rekuperování. První se chová jako obyčejné auto, druhá využívá rekuperace podstatně více a při puštění plynového pedálu začne výrazně brzdit. Na úzkých silničkách vojenského areálu se nedostáváme ani na tradiční městskou padesátku, je to tedy spíše takové úvodní seznámení. I za to jsme ale vděční, neb větší měrou se k francouzskému elektromobilu dostaneme až v příštím roce.

Závěr

DS 3 Crossback je povedené a stylové auto, které si kráčí vlastní a originální cestou. Extroverti si jej rychle oblíbí a jistě rádi odpustí detaily jako málo světla vzadu či nesnadné otevírání zavazadlového prostoru. Ani po stránce praktičnosti a jízdních vlastností nebudou zklamáni. Novinka nabídka dostatek prostoru uvnitř a sympatický jízdní mix komfortu a sportovnosti.

Otázkou už zůstává jen cena, kterou se dozvíme až při uvedení nového modelu na trh. Od zástupců značky jsme se dozvěděli alespoň to, že bude hodně podobná ceníku Audi Q2. Jen připomeňme, že crossover čtyř kruhů začíná s litrovým tříválcem/85 kW a šestistupňovou manuální převodovkou na 619.900 Kč. Pokud bychom měli brát v potaz druhý testovaný exemplář DS s výkonnější dvanáctistovkou a automatem, k němu má blíže verze 35 TFSI s jedna-pětkou a výkonem 110 kW, jež s ústrojím S tronic přijde na nikterak skromných 742.900 Kč. Takovou ceníkovou „drzost“ lze od Audi očekávat, ale může si ji dovolit i nový francouzský konkurent? Uvidíme časem.

Stanislav Kolman
Diskuze (40)

Doporučujeme

21. 3. 2019 09:31
Re: Škoda,
Přesně
20. 3. 2019 19:31
Re: Ach jo ...
Tomu nerozumím, přes odlišnost názorů by mě nenapadlo, že by jsi měl tak nízkou úroveň, aby jsi takto nazval diskuzního kolegu.

A upřímně si to nemyslím ani teď.
Avatar - 3_diamanty
20. 3. 2019 14:46
Re: Ach jo ...
a just nejdem... hadaj preco... lebo ta tu vidim >:D
20. 3. 2019 12:35
Re: dobrý je
pravda, keď urobí citrón niečo a la vw aj tak všetci kúpia vw. Citroen si musí nájsť svoju cestu. Chápem ľudí, čo remcajú, že niekdajší techno inovátor, dnes inovuje tvar ventilátorov, ale každý robí čo môže
Avatar - Blue Sun
20. 3. 2019 11:55
Re: dobrý je
Však ta konvenčnost před pár lety Citroën málem zabila.