Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektricky vyhřívaný katalyzátor míří do výroby, pomůže splnit Euro 7

Ondřej Mára
Diskuze (67)

Společnost Vitesco Technologies se pochlubila zakázkou na první sériovou výrobu elektricky vyhřívaných katalyzátorů, které mohou výrazně pomoci s plněním emisních norem u hybridních naftových motorů.

Technologická společnost Vitesco Technologies, která se specializuje na oblast elektrifikace pohonu vozidel, se nedávno pochlubila úspěchem v zásadní zakázce pro evropského výrobce automobilů. Předmětem zakázky je totiž moderní zařízení pro elektrické vyhřívání katalyzátorů vznětových motorů.

Tato nová technologie, chráněna registrovanou známkou EMICAT, by měla být využita u dvou hybridních dodávek dosud nespecifikovaného výrobce, které budou vybaveny 48 voltovou palubní sítí. Zahájení výroby je v rámci mnohamilionového kontraktu naplánováno na závěr roku 2022.

A proč je tato zakázka natolik zásadní? Jedná se totiž o první sériovou výrobu elektricky vyhřívaného katalyzátoru na světě, díky kterému by měly vozy vybavené touto technologií splňovat standardy zpřísněné emisní normy Euro 7.

Přínosem tzv. e-katalyzátoru EMICAT je schopnost efektivního čištění výfukových plynů i v momentě, kdy ještě nejsou výfukové plyny dostatečně horké na to, aby proběhlo účinné odlučování škodlivých látek. K takovým situacím přitom často dochází například ve městech, kde se nestihnout vznětové motory a následně katalyzátory dostatečně zahřát během krátkých tras a při popojíždění v kolonách.

To je rozhodující moment pro splnění přísných emisních norem, protože naprostá většina škodlivých sloučenin se při zkušebním cyklu uvolní právě během takzvaného startu,“ vysvětluje Rudolf Brück, vedoucí vývoje katalyzátorů a filtrů ve společnosti Vitesco Technologies.

V dodávkových vozech s mild-hybridní 48 voltovou soustavou se však k zahřátí katalyzátoru využívá elektrická energie, kterou vůz generuje příklad rekuperací při brzdění. „Za takových podmínek funguje čištění spalin spolehlivě,“ dodává Brück.

Výsledky nového e-katalyzátoru EMICAT s topným výkonem 4 kW na zkušebním voze navíc ukazují skvělé výsledky. Elektrifikovaný vůz s mild-hybridním 48V systémem a e-katalyzátorem EMICAT měl podle metodiky WLTP vykázat pokles sloučenin NOx o 48 % a emise CO2 měly klesnout o 3%.

Během mimořádně pomalého cyklu, který vyžadují úřady pro centrum Londýna, pak emise NOx klesly dokonce o 62 procent. Celková účinnost čištění výfukových plynů tak měla u tohoto „superčistého dieselu“ vzrůst na působivých 97 procent.

Ondřej Mára
Diskuze (67)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
20. 3. 2020 17:49
Re: Procenta
Na odstranění síry se používá už 60 let technologie absolutně nezávislá na kobaltu :-)
Avatar - Barrichello
20. 3. 2020 17:46
Re: si tak rikam
tak sem se uklepl noo, se nepo :-)
20. 3. 2020 14:31
Re: si tak rikam
Ropa WTI 20.3. je za 24,90$.

PS Uz sem mela.. pravdu. Jj, typicka zenska veta. Ty chudaku.
Avatar - .StenLi.
20. 3. 2020 10:05
Re: Procenta
Nehumanne podmienky znamenaju zastarala technologia a nizka produktivita. Pri vysokej cene kobaltu a jej nedostatku nejde o co najnizsie tazobne naklady, ale o co najvacsiu produkciu a bohate Cinske firmy nebudu tiesit nejake deti taziace s kladivkami male mnozstva. Maju tam stroje a tazia maximum co stihaju kym ma kobalt este vysoku cenu a kym bude z baterii EV uplne vytlaceny.

Kobalt sa pri vyrobe fosilnych paliv pouziva na odstranovanie siry.

Dnesne Tesla baterie maju iba 3% kobaltu z vahy katody, nie celkovej vahy, co je asi 0,6g na jeden 18650 clanok, asi 4,2kg na auto. Tesla uz ma pilotnu vyrobu svojich baterii bez kobaltu, CATL ich uz vyraba nejaku dobu, su to lithium iron phosphate (LFP) a budu aj v MIC verzii Tesla Model 3 a Y.
https://technode.com/…balt-tesla-catl/