Elektricky vyhřívaný katalyzátor míří do výroby, pomůže splnit Euro 7
Společnost Vitesco Technologies se pochlubila zakázkou na první sériovou výrobu elektricky vyhřívaných katalyzátorů, které mohou výrazně pomoci s plněním emisních norem u hybridních naftových motorů.
Technologická společnost Vitesco Technologies, která se specializuje na oblast elektrifikace pohonu vozidel, se nedávno pochlubila úspěchem v zásadní zakázce pro evropského výrobce automobilů. Předmětem zakázky je totiž moderní zařízení pro elektrické vyhřívání katalyzátorů vznětových motorů.
Tato nová technologie, chráněna registrovanou známkou EMICAT, by měla být využita u dvou hybridních dodávek dosud nespecifikovaného výrobce, které budou vybaveny 48 voltovou palubní sítí. Zahájení výroby je v rámci mnohamilionového kontraktu naplánováno na závěr roku 2022.
A proč je tato zakázka natolik zásadní? Jedná se totiž o první sériovou výrobu elektricky vyhřívaného katalyzátoru na světě, díky kterému by měly vozy vybavené touto technologií splňovat standardy zpřísněné emisní normy Euro 7.
Přínosem tzv. e-katalyzátoru EMICAT je schopnost efektivního čištění výfukových plynů i v momentě, kdy ještě nejsou výfukové plyny dostatečně horké na to, aby proběhlo účinné odlučování škodlivých látek. K takovým situacím přitom často dochází například ve městech, kde se nestihnout vznětové motory a následně katalyzátory dostatečně zahřát během krátkých tras a při popojíždění v kolonách.
„To je rozhodující moment pro splnění přísných emisních norem, protože naprostá většina škodlivých sloučenin se při zkušebním cyklu uvolní právě během takzvaného startu,“ vysvětluje Rudolf Brück, vedoucí vývoje katalyzátorů a filtrů ve společnosti Vitesco Technologies.
V dodávkových vozech s mild-hybridní 48 voltovou soustavou se však k zahřátí katalyzátoru využívá elektrická energie, kterou vůz generuje příklad rekuperací při brzdění. „Za takových podmínek funguje čištění spalin spolehlivě,“ dodává Brück.
Výsledky nového e-katalyzátoru EMICAT s topným výkonem 4 kW na zkušebním voze navíc ukazují skvělé výsledky. Elektrifikovaný vůz s mild-hybridním 48V systémem a e-katalyzátorem EMICAT měl podle metodiky WLTP vykázat pokles sloučenin NOx o 48 % a emise CO2 měly klesnout o 3%.
Během mimořádně pomalého cyklu, který vyžadují úřady pro centrum Londýna, pak emise NOx klesly dokonce o 62 procent. Celková účinnost čištění výfukových plynů tak měla u tohoto „superčistého dieselu“ vzrůst na působivých 97 procent.