Pneumatiky znečišťují prostředí 1000x víc než výfukové plyny, varuje studie
Britové si posvítili na moderní automobily a zjišťovali, jestli jsou výfukové plyny skutečně největším problémem osobních aut. A říkají, že ne.
Zpřísňující se emisní limity jsou dnes v automobilovém průmyslu největším strašákem. Britská společnost Emissions Analytics ale nyní přišla se studií, která ukazuje, že podstatně negativnější vliv na životní prostředí má na autě něco zcela jiného, a sice pneumatiky.
Na začátek je nutné říct, že kompletní studie se na webu tvůrců neobjevila, o výsledcích informovali jen prostřednictvím tiskové zprávy a náš dotaz na bližší informace zůstal zatím bez odpovědi. Firma Emissions Analytics říká, že znečištění způsobené opotřebením pneumatik, ale i brzd či vozovky může být až 1000x horší než to, co produkuje výfuk automobilu. A zvyšující se popularita těžších SUV s většími pneumatikami tento problém ještě více prohlubuje.
Společnost se zaobírá tzv. „nevýfukovými“ částicemi (NEE), které vznikají právě z pneumatik, brzd, ale třeba i vířením prachu na komunikacích. Pro tyto hodnoty přitom neexistují žádné legislativní limity, byť mají mít na životní prostředí násobně větší vliv než částice z výfuku.
Tisková zpráva dále informuje o testu „oblíbeného rodinného hatchbacku na zcela nových a správně nahuštěných pneumatikách“. Tvůrci dopočítali, že při takové jízdě je vyprodukováno 5,8 gramu nevýfukových částic na kilometr. Ve srovnání s částicemi z výfukových plynů, které jsou limitovány na 4,5 miligramu (0,0045 g) na kilometr, je to dokonce 1289x více. A studie dále připomíná, že horší povrch či podhuštěné pneumatiky mohou propast ještě zvýšit.
„Je na čase přemýšlet nejen o tom, co vychází z výfuků našich automobilů, ale zohledňovat i znečištění vznikající opotřebením pneumatik a brzd,“ uvedl Richard Lofthouse, vedoucí výzkumník v Emissions Analytics. „Děsivé na tom je, že zatímco emise výfukových plynů roky regulujeme, opotřebení pneumatik nikdo neřeší. Rostoucí prodeje SUV a elektromobilů s těžkými bateriemi přitom tyto hodnoty budou neustále zvyšovat,“ dodává závěrem.