Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské prodeje elektromobilů rostou. Už tvoří 4 % trhu

Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
125 Fotogalerie
Diskuze (29)

Elektrická éra letos v Evropě skutečně nastala. Prodeje elektřinou poháněných aut meziročně rostou o 58,2 %.

Rok 2020 bude ve výsledcích automobilek silně ovlivněn pandemií koronaviru, který zatím vede k silnému propadu prodejů. Navzdory tomu však prodeje elektromobilů v Evropě meziročně rostou.

Za první čtvrtletí roku bylo v Evropě podle statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA) registrováno 130.297 elektrovozů, o významných 58,2 % více než před rokem. Dnes už tak elektřinou poháněné vozy tvoří 4,3 % evropského trhu.

ACEA mimochodem zahrnuje do svých statistik prodeje aut ve státech Evropské unie (mimo Maltu), Velké Británii a státech EFTA (mimo statisticky nevýznamného Lichtenštejnska). Ve statistikách ACEA tak sice chybí východoevropské trhy jako Rusko nebo Ukrajina, přesto dávají ucelený pohled na evropské prodeje aut.

Evropské prodeje automobilů v prvním čtvrtletí roku 2020 podle typu paliva
Typ pohonuProdej 1-3/2020 (ks)Meziroční změna (%)Podíl na trhu (%)
Benzin1.617.013-33,052,9
Nafta847.360-35,327,7
Alternativní paliva (LPG, CNG, E85)39.820-30,01,3
Hybrid (full a mild)310.308+49,010,2
Plug-in hybrid97.913+126,53,2
Elektromobil130.297+58,24,3
CELKEM3.054.703-26,3-

Potvrzují se tak předběžné odhady, že se rok 2020 stane rokem expanze elektromobilů. Přísnější emisní normy totiž znamenají, že pro automobilky jsou elektromobily klíčové pro snížení flotilových emisí, a tak se bez nich zkrátka neobejdou. I proto letos vstoupila na trh záplava elektřinou poháněných automobilů, od Hondy e, přes Peugeot e-2008, až třeba po Opel Corsa-e.

Nejvíce elektromobilů se mimochodem prodalo v Německu, které je zároveň i největším automobilovým trhem v Evropě. Výsledných 26.030 registrovaných elektrovozů za první čtvrtletí letošního roku je o 63,3 % více než před rokem. Norsko, které elektromobilitu prosazuje už léta, je v tomto pohledu až čtvrtý největší trh, s 16.347 evidovanými elektromobily. Meziročně se tamější prodeje elektroaut dokonce propadly o 12,4 %! Více elektřinou poháněných automobilů se tak vedle Německa prodá i ve Francii a Velké Británii.

Daří se ale také dalším alternativním pohonům. Plug-in hybridy letos vyskočily dokonce o 126,5 %, celkovým počtem 97.913 registrací však na elektromobily stále ztrácejí. I plug-iny jsou díky nízké normované spotřebě důležité pro snížení flotilových emisí, a tak se jejich nabídka rozsáhle rozšiřuje. Naposledy třeba Kia uvedla na český trh Xceed PHEV a Ceed SW PHEV.

Mildhybridy a full-hybridy pak už dokonce v prvním čtvrtletí roku 2020 tvořily více než desetinu evropského trhu, s 310.308 registrovanými kusy. To souvisí s rozšiřováním nabídky různých mildhybridů, kterými mnohé automobilky postupně nahrazují klasické spalovací agregáty.

Naopak alternativní paliva hlásí významný propad. Meziročně registrace vozů na stlačený zemní plyn, zkapalněný ropný plyn nebo etanol spadly o významných 30 %.

Trend je podle výrobců zkrátka jinde, a tak se třeba Opel postupně zbavil svých aut na CNG a LPG, podobně omezuje svoji nabídku těchto aut také Fiat. Naopak Renault nově uvedl verzi na LPG u modelu Captur, CNG se pak v tuto chvíli drží také VW Group. Byť do budoucna už s ním německý koncern nepočítá. Ještě v nové Octavii se ale motoru 1.5 TGI dočkáme, stejně tak nový tříválec 1.0 TGI byl na konci loňského roku uveden ve Scale a Kamiqu.

Ještě rychleji pak klesají klasická paliva, registrace aut se zážehovými motory se od ledna do března 2020 v Evropě propadly o 33 %. U modelů se vznětovým agregátem je pád ještě citelnější, činí 35,3 %. Vedle odlivu zákazníků od nafty však za tímto trendem stojí i nástup mildhybridů, které klasickým pohonům prodeje ukusují.

Vstoupit do diskuze (29)