Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Peugeot Bipper
Peugeot Bipper
Peugeot Bipper
Peugeot Bipper
39
Fotogalerie

Fiat odmítá spolupráci s Peugeotem. Italsko-americko-francouzský gigant nevznikne

Francouzská Skupina PSA po nákupu Opelu zvažuje další akvizice. S koncernem Fiat Chrysler Automobiles se však nedohodla.

Francouzský koncern PSA pod vedením Carlosa Tavarese zažívá nebývalý úspěch. Z firmy na pokraji bankrotu se stal vydělávající výrobce, který si mohl dovolit od GM koupit značku Opel, kterou na rozdíl od předchůdce dovedl k zisku. A teď je na výzvědách, hledajíc další akvizice. Spojení s koncernem Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ale nevyjde.

 

Vedení obou automobilek spolu podle zákulisních zpráv opravdu jednalo, k dohodě ale nakonec nedošlo. Renomovaný deník The Wall Street Journal tvrdí, že Fiat navrhované partnerství odmítl. Vedení se nelíbí, že by se tím zvýšila závislost firmy na nejistém evropském trhu. Rodina Agnelli držící kontrolní podíl v FCA pak prý vůbec nemá zájem o transakci financovanou PSA.

Analytici přitom tvrdí, že by spojení mohlo být pro oba výrobce zajímavé. Spolu by vyráběly na devět milionů automobilů, čímž by se staly jedním z největších koncernů světa, na úrovni Toyoty, VW Group a Renault-Nissan-Mitsubishi. A v takovém případě by se na sdílení techniky dalo už hodně ušetřit.

 

Pro PSA by pak partnerství s italsko-americkým koncernem bylo o to zajímavější, že značka Peugeot plánuje se vrátit na severoamerický trh. A tak by se jí partner znalý tamějšího prostředí náramně hodil, už jen kvůli vybudované prodejní a servisní síti. I proto se hovoří o tom, že PSA hledá partnera i mezi jinými americkými výrobci – nabízí se ještě Ford a General Motors. Kooperace s GM by přitom byla obzvlášť pikantní – právě od něj PSA koupila Opel, který se kvůli snížení nákladů postupně zbavuje techniky od bývalého majitele.

 

Spolupráce by navíc byla zajímavá i pro FCA, které v posledních letech rozhodně nemá na růžích ustláno. Navíc o hledání partnera otevřeně mluvil již zesnulý šéf koncernu Sergio Marchionne, přičemž kooperaci se nebrání ani jeho nástupce Mike Manley. „Chci najít oblasti, kde spolupráce, ať už prostřednictvím partnerství nebo třeba společného podniku, bude dávat smysl a dá našim zákazníkům lepší auta a našim akcionářům více prostředků,“ říká dnešní vedoucí FCA.

 

I přes tyto výhody se zdá, že k dohodě mezi FCA a PSA nedojde. Obě firmy každopádně již dnes spolupracují v oblasti dodávek a na tom se nic nemění. Společný projekt v oblasti středně velkých užitkových vozidel sice před lety ukončily. Nadále však spolu vyrábějí malé dodávky (Fiat Qubo/Citroën Nemo/Peugeot Bipper) a velké užitkové vozy (Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper). Tuto spolupráci letos FCA a PSA dokonce rozšířily, novým sourozencem velkých dodávek se stane i model Opelu.