Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat zahajuje elektrifikaci nabídky. Přivítejte Pandu a 500 Hybrid s novým tříválcem

David Bureš
Diskuze (43)

Fiat Panda a 500 se dočkají nové mildhybridní varianty. Italská automobilka tím chce snížit své flotilové emise.

Fiat zahajuje elektrifikaci svého portfolia. Ještě v letošním roce hodlá představit novou generaci populárního miniauta 500, která dostane elektrický pohon. Než se tak stane, představuje  pro současnou generaci pětistovky novou, dopředu avizovanou hybridní verzi. Provedení hybrid se nově dočká také Fiat Panda.

Duo Fiat 500 Hybrid a Panda Hybrid se dočkají shodné techniky, která je zcela nová. Srdcem ústrojí je nový motor řady FireFly. Konkrétně jde o zážehový tříválec o objemu jednoho litru s dvěma ventily na válec, který je naladěn na 51 kW při 6000 otáček a 92 N.m v 3500 otáčkách.

Motor má jeden vačkový hřídel s plynulým variabilním časováním ventilů (poháněným řetězem), zatímco kliková skříň je vyrobena z hliníkové slitiny lité za vysokého tlaku s litinovými vložkami válců, což zajišťuje rychlé zahřívání a nízkou hmotnost motoru, který váží jen 77 kilogramů. Spalovací komora je kompaktní a v kombinaci externího EGR zajišťuje vysoký kompresní poměr 12:1, který vede k vysoké tepelné účinnosti.

Tříválec je kombinován s novou šestistupňovou manuální převodovkou C514, navíc jej doplňuje 12V elektrický motor fungující jako startér-generátor a lithium-iontová baterie. Ta má kapacitu 11 Ah a je dobíjena při zpomalování, rekuperací brzdné energie. Elektrický motor pak poskytuje výkon 3,6 kW a pomáhá při startování spalovacího motoru a akceleraci.

Díky tomuto systému se při zpomalení může do rychlosti 30 km/h zcela vypnout spalovací motor, stačí jen vyřadit na neutrál. V takovém případě veškeré funkce auta zajišťuje energie z lithium-iontové baterie.

Toto řešení bylo samozřejmě užito hlavně pro snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého. Konkrétně Fiat mluví o úspoře až 20 % CO2 ve srovnání s osvědčenou dvanáctistovkou řady Fire. Motor navíc splňuje nejnovější normu Euro 6D, a tak je vhodný i do měst s emisními zónami, což je u miniauta v dnešní době klíčová vlastnost.

Fiat 500 Hybrid má být dostupný od letošního února, Panda Hybrid dorazí na trh o měsíc později. Oba budou dostupné v zaváděcí verzi Launch Edition. Ta je rozeznatelná nejen podle speciálních log a nápisů Hybrid nebo exkluzivní barvou Dewdrop Green, ale také unikátním čalouněním od platformy Seaqual Iniative. Na jeho výrobu se používají recyklované plasty nalezené v odpadu v mořích, které se promění v polyethylentereftalát a kombinují s dalšími ekologickými vlákny.

David Bureš
Diskuze (43)

Doporučujeme

10. 1. 2020 11:19
Re: To není přeci možné . . .
Přesně
Avatar - speedfred
10. 1. 2020 10:18
Re: To není přeci možné . . .
Taloši sú hodne technicky zdatný, nemyslím len automotive ale aj v priemyselných technológiách, dopravníky a pod. Mám ale pocit akoby to nevedeli poriadne predať a niektoré veci dotiahnuť do úplného konca.
10. 1. 2020 09:11
Re: Kdo tomu věří ???
Taky mi to přijde nějaké divné. Takovou baterku mám ve skůtru.
Jestli tím mají napájet 3,6kW motor, je to 300A. To bych chtěl docela tu baterku vidět...
10. 1. 2020 09:09
Re: baterka
Píšou, že to 30km/h jezdí.
Avatar - KANKUNEN
10. 1. 2020 07:55
Re: proč to nekombinují s 2-válcem?
Kup si normální auto, nebudeš trpět. 3600W , 12 V, 300A pr tu pidi baterku je vlastně zkrat.