General Motors: Prodeje nových aut loni překročily 9,9 milionu kusů
Obchodní výsledky General Motors Corporation táhne vzhůru hlavně čínský trh, slušně se daří prestižnímu Cadillacu, Buicku a konečně se vzmáhá i evropská divize. Po krizi, řízeném bankrotu, vládních investicích a prudkém poklesu ani památky. Do ní byla společnost ještě světovou automobilovou jedničkou... Zveřejněná čísla jsou oficiální, GM je uvádí v tiskové zprávě . Za celý loňský rok se detroitskému mamutovi podařilo na všech trzích umístit přesně 9.924.880 nových vozidel. Zákazníci si jich koupili o 2 % více než v tom předešlém. To je určitě velmi pozitivní zpráva a slušný progres.
Největší trh představuje aktuálně ten čínský. Nám sice dosti vzdálený, nicméně globálně důležitý.
Dodávky v Říši středu se vyšvihly o celých 12 % na rekordních 3.539.972 kusů, tržní podíl koncernu vzrostl o 0,6 % na 14,8 %. i to je dost. Nejvyšší odbyt zaznamenaly divize Chevrolet, Cadillac, Buick, ale i lokální Wuling a Baojun. Ty koncern vytvořil spolu s místními partnery. Wuling dosahuje takových čísel, že je celosvětově nejoblíbenější značkou užitkových vozů. V minulém roce byly na tamní trh uvedeny tři modely značky Chevrolet včetně malého crossoveru Trax, jeden Baojunu, dva Buicku a dva Cadillacu. Nejzajímavější je prodloužená verze sedanu ATS.
Dodávky v Severní Americe se meziročně zvýšily o 6 % na 3.412.714 jednotek, tržní podíl bezmála 17 % zůstal na stejné úrovni. Koncern uvedl v poslední době (od druhé poloviny roku 2013) několik novinek, třeba Cadillac Escalade a full-size pick-upy a velká SUV s logy Chevroletu a GMC, na severu „Nového světa“ tak populární. Vždyť pouze v USA se pro taková auta loni rozhodl milion klientů (+11 %!). Jejich obliba tedy neutuchá, naopak. Výroba dvojčat Chevroletu Colorado a GMC Canyon se aktuálně kvůli rostoucí poptávce navíc ještě zvyšuje, největší novinkou pro zámoří je už výše zmíněný Trax, který se začal nabízet v prosinci.
Jak si vedly jednotlivé značky? Právě Chevrolet sice globálně spadl o 4 procenta, kromě jiného i kvůli ukončení aktivit na starém kontinentu, což pochopitelně myšlení zákazníků ovlivnilo. V Číně však prodal 717 tisíc aut (+10 %) a ve Spojených státech přes dva miliony (+4 %). Důležitá pro něj je i Jižní Amerika, kde je nejúspěšnější ze všech. Prodeje výkladní skříně GM, tedy Cadillacu stouply o 5 %, táhla je znovu Čína se 73,5 tisíci exemplářů (+47 % oproti roku 2013!). 1,2 milionu Buicků také představuje vynikající číslo, i když se vozy s tímto logem nabízejí prakticky pouze v Říši středu, USA a Kanadě. GM zmiňuje úspěch sourozence Opelu Mokka a Traxu, modelu Encore (138.218 aut).
Evropská divize, tedy Opel a Vauxhall, překonala svým 3,4% nárůstem celý trh starého kontinentu, ten se zvedl jen o 1,8 %. Klientům dodala 1,1 milionu aut, polepšila si celkem v 16 zemích a poprvé od roku 2011 dosáhla plusových hodnot. Hodně se očekává od Corsy E, její české ceny sice už známe a auto lze objednávat, skutečně prodávat se začne však až nyní, v lednu. A nezapomínejme na minivůz Karl. Novou Astru uvidíme poprvé s největší pravděpodobností ve Frankfurtu a do letošních čísel příliš nezasáhne. GM se chystá v našich končinách uvést informační a navigační systém OnStar včetně příslušných mobilních aplikací vysokorychlostního připojení k internetu 4G LTE, které představí i v Číně.