Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hasiči ze Škodovky mají nový speciál, umí řezat vodou a ovládá se z tabletu

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Podnikoví hasiči mladoboleslavského závodu Škoda Auto mají nový osmikolový speciál, který nabízí nejmodernější techniku a vybavení pro boj s náročnými požáry.

Boj s požáry v rozsáhlém průmyslovém areálu - jako je například mladoboleslavský závod Škoda Auto, má řadu specifik. I proto nalezneme v řadě takových areálů speciální oddělení profesionálních hasičů, kteří musí být připraveni na náročné zásahy v rozlehlých výrobních prostorech s velkou koncentrací techniky, lidí a různorodého materiálu.

Podobné zásahy přitom často vyžadují speciální techniku, na jejíž nedostatek si tovární hasiči Škoda Auto nejspíš nemusí stěžovat. Ostatně již v minulém roce se společnost chlubila moderním vybavením, které kromě tradičních vozů zahrnuje i hasicí a průzkumné roboty, drony nebo nejvyšší dálkově ovládanou plošinu v ČR.

Před nedávnem ale hasiči Škoda Auto rozšířili svůj vozový pak o zásahový speciál Scania, který dodala společnost Kobit-THZ. Nová cisternová automobilová stříkačka s označením CAS 40/13000/1000 S1VH je přitom podle informací kolegů ze specializovaného webu Požáry.cz celkem unikátním strojem.

Základem hasičského speciálu se stal silniční čtyřnápravový podvozek Scania P 500 B8x4NB s rozvorem 4150 mm, pohonem dvojice zadních náprav, vzduchovým odpružením na předních i zadních nápravách a kotoučovými brzdami na všech kolech. I s nástavbou je pak vůz 11.000 mm dlouhý, 2550 mm široký a 3250 mm vysoký.

O pohon tohohle kolosu se stará přeplňovaný vznětový řadový šestiválec o objemu 13 litrů s nejvyšším výkonem 368 kW (500 k) a nejvyšším točivým momentem 2550 N.m v rozsahu 925 až 1340 otáček. Na dvojici zadních náprav s redukcemi v nábojích kol pak výkon putuje přes dvanáctistupňový automat Scania Opticruise se dvěma výkonnostními režimy.

Dvoumístná vzduchem odpružená kabina je vybavená nezávislým vytápěním a klimatizací, výjezdovým tabletem, záznamovým zařízením nebo 7“ displejem zobrazujícím například obraz zadní kamery. Nechybí komunikační vybavení, ovládání výstražných zařízení, držáky speciálního vybavení, dálkové ovládání speciálního příslušenství (naviják, pracovní světla, vodní děla na střeše a přídi), atd..

Mezi kabinou a nástavbou je umístěn teleskopický stožár, na jehož vrcholu je umístěna osvětlovací rampa s šesti výkonnými LED reflektory a termokamerou s infra-přísvitem, jejíž obraz je přenášen na speciální tablet. Tablet je navíc vybaven speciálním softwarem umožňujícím ovládání některých funkcí nástavby, automatizaci provozu, diagnostiku nástavby, atd..

Ve speciální zadní nástavbě je umístěna nádrž na vodu (o objemu 13.000 litrů) a pěnidlo (1000 litrů). Rychlý přehled o zbývající kapacitě přitom poskytují LED „stavoznaky“ na obou bocích nástavby. Vůz je vybaven čerpadlem Rosenbauer o výkonu až 4.000 litrů za minutu při tlaku 10 barů nebo zařízením na výrobu suché pěny.

Zajímavostí je také speciální zařízení Cobra pro řezání vodním paprskem, které si do 90 sekund poradí se 150 mm betonu, do 40 sekund prořízne 10 mm stavební oceli a 10 mm vrstveného skla zvládne do 30 sekund. Zařízení navíc umožňuje použití s příměsí abraziva či pěnidla, vysokotlaké hašení vodou a pěnou nebo současné řezání a hašení.

Vůz bude sloužit firemním hasičům Škoda Auto především k rychlým zásahům uvnitř areálu, kde jsou díky dojezdovým časům okolo 5 minut schopni efektivně předcházet vzniku vyšších škod a poskytovat první pomoc. Kromě toho ale hasiči pomáhají i při zásazích mimo areál automobilky.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme