Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda 9Tr
2
Fotogalerie

Historický trolejbus Škoda 9Tr se vrátil do Brna

Trolejbus Škoda 9 Tr, který vozil cestující ulicemi Brna v letech 1980 až 1996 a následně sloužil až do letošního roku na Ukrajině, se vrátil zpět do moravské metropole.  

Dopravní podnik města Brna (DPMB) koupil a zařadil do provozu trolejbus Škoda 9 Tr s evidenčním číslem 3136 v roce 1980. Ten se tak začlenil mezi dalších 120 vozidel této typové řady, provozovaných dopravním podnikem v Brně. Tyto trolejbusy byly po letech postupně stahovány z provozu, některé byly nabízeny k odkoupení.  

 

Nabídku využilo západoukrajinské město Rovno, kam byl vůz v roce 1996 společně s dalšími šesti vozy odeslán. Zde trolejbus sloužil pod evidenčním číslem 128 v každodenním provozu až do letošního roku, kdy byl odstaven z provozu.

 

Dopravnímu podniku města Brna se podařilo tento trolejbus zachránit před sešrotováním a získat zpět, navíc v roce, kdy podnik slaví výročí 150 let MHD v Brně a 70 let trolejbusové dopravy ve městě.

 

 

 

„Takové věci se nedějí každý den a já jsem pyšný, že se nám podařilo trolejbus 9Tr vrátit zpět do Brna, kde začínal. Moji předchůdci jej kdysi vítali jako nové vozidlo a nyní jej vítáme jako historický unikát, který rozšíří naši sbírku retrovozů“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. „Vůz bude navždy připomínkou oslav výročí 70 let trolejbusové dopravy v Brně,“ dodal. První trolejbus v Brně vyjel 30. července 1949 na trase od Hlavního nádraží do Slatiny.

 

Po dlouhých 23 letech se tak vůz vrátil do Brna a dopravního podniku. Než opět vyjede, tentokrát už jen příležitostně, do ulic města, čeká jej kompletní oprava.

 

„Předpokládáme, že bude nutná generální oprava, při které na vozidle vyměníme téměř všechny komponenty tak, aby splňoval všechny bezpečnostní normy. Tyto opravy budou trvat minimálně rok. Náklady budeme schopni odhadnout až po důkladné technické prohlídce vozu,“ vysvětlil Havránek. Vozu se také vrátí jeho původní barva, která byla červeno-krémová.

 

 

 

První prototyp trolejbusu Škoda 9 Tr byl v Plzni vyroben v roce 1958 a sériová produkce se následně rozběhla v roce 1961. Do ukončení výroby v roce 1981 bylo vyrobeno více než 7400 vozidel, což z typu 9 Tr dělá druhý nejpočetnější model trolejbusu na světě. Více než 90 % produkce zamířilo do zahraničí, někdy i do exotických destinací jako Indie či Afghánistán.

 

Typ 9 Tr s ocelovou karoserií s panoramatickými skly, komfortním odpružením, nižší výškou schodů pro nastupování a sníženou hmotnosti i hlučnosti ve srovnání se svými předchůdci patřil mezi nejvyspělejší trolejbusy své doby. Vozidlo s celkovou délkou 11,0 m mělo v závislosti na provedení kapacitu od 68 do 70 cestujících a k jeho pohonu sloužil jeden elektromotor s výkonem 110 nebo až 120 kW. Maximální rychlost se pohybovala okolo 60 km/h.

 

Největší oblibu si typ Škoda 9 Tr vysloužil v bývalém SSSR, zejména pro svoji provozní spolehlivost a nenáročnost na údržbu. Elektrická výzbroj většiny zástupců této modelové řady, stejně jako všech typů vyráběných předtím, byla založena na jednoduché regulaci proudu pomocí stykačů a odporníků.

 

 

 

Brněnský dopravní podnik v letech 1963 až 1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu s cestujícími vyřazen v roce 1996.

 

Zdroj a foto: DPMB, a.s.