Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda Civic 4D 1.6 i-DTEC – Za spotřebou krásnější

Stanislav Švarc
Diskuze (61)

Jestli hledáte především úsporné auto nižší střední třídy, zřejmě stále ještě sáhnete po kousku s naftovým motorem. Jeden zajímavý diesel s nízkou spotřebou nabízí i Honda.

Design, interiér


Najdete ho samozřejmě v modelu Civic. Ten u nás není žádnou novinkou, testovali jsme už hatchback se zážehovým litrovým tříválcem, výkonnější patnáctistovku porovnali se Seatem Leon, došlo i na ostrou verzi Type R. A nechyběl ani zmíněný diesel.

Jedna varianta nám ale zatím chyběla. Vznětovou šestnáctistovku jsme nevyzkoušeli ve čtyřdveřovém balení. Určitě víte, že Honda neprodává Civic jen jako klasický pětidveřový hatchback, ale právě také jako čtyřdveřový sedan.

Jako sedan je elegantnější

Zajímavé je, jak „málo“ stačí, aby jedno auto vypadalo tak jinak. Zatímco hatchback hraje hodně na sportovní tóny a snaží se vypadat dravě, prodloužená záď a odebrání některých rádoby sportovních doplňků karoserie z kompaktní Hondy dělá vůz spíše elegantní.

Přední partie jsou přitom téměř stejné, změnily se ale pochopitelně celkové proporce. Sedan je totiž o 13 centimetrů delší a nepatrně nižší. Velkou zásluhu na ladnějším designu má i pohledná silueta se svažující se střechou, která připomíná kupé. Díky ní vypadá čtyřdveřový hatchback uhlazeněji.

Trochu jsem se obával, že svažující se záď ovlivní prostor na zadních sedadlech. Ano, cestující s výškou nad 185 centimetrů asi nebudou sedět ve vyloženě vzpřímené poloze, ale v jiných podobných vozech tomu nebývá jinak. Civic však potěší navíc místem pro nohy – to je mimochodem stejné jako v hatchbacku. Nárůst délky se týká jen zadních partií, podélného prostoru v interiéru se nedotkl.

Líbí se mi i samotná zadní lavice, díky dlouhým sedákům totiž nabízí příjemnou podporu pro stehna. Šířka pak odpovídá nižší střední třídě. To znamená, že se dozadu dobře usadí maximálně dva dospělí pasažéři.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

Zadní lavice se dá také sklopit, dělená je v poměru 60:40. Po sklopení pak samozřejmě máte k dispozici větší zavazadlový prostor.

Základní objem činí slušných 519 litrů, využitelnost ale bohužel snižuje úzký vstup. Nadšený jsem nebyl také z otevírání a zavírání víka. Civic postrádá automatické otevření (víko jen povyskočí) a jakékoliv madlo uvnitř. Takže pokaždé musíte na víko sahat zvenku.

Ach, ta navigace

Jestli jste četli některý ze starších testů desáté generace Hondy Civic, pak víte, že interiér se oproti předchůdci výrazně proměnil. Je konzervativnější, automobilka totiž opustila „vícepatrový“ koncept futuristických tvarů a nezvyklého uspořádání ukazatelů i ovladačů.

Takže je tu víceméně normální středový panel, který dostal dokonce i fyzická tlačítka (což je rozhodně plus), a přehledný a hezky čitelný přístrojový štít se třemi digitálními „budíky“. Bez chyb to přesto není.

Třeba ovládání, které se děje pomocí tlačítek na volantu, by mohlo být jednodušší a intuitivnější. Mimochodem, tachometru patří tyčinka v pravé straně kapličky, takže údaje o počtu ujetých kilometrů přepínáte jiným způsobem a na jiném místě než údaje týkající se například spotřeby.

A i když nejsem typem řidiče, který auto hodnotí podle infotainmentu, musím bohužel poznamenat, že ten v Civiku je špatný. Nejde jen o pomalost systému, mizernou odezvu displeje na dotyk nebo ne moc hezké prostředí, ale například navigace neumí jako cíl zvolit jen obecně město. Nebo hudební přehrávač si nepamatuje poslední přehrávanou skladbu z USB. Takže po každém nastartování spustí od začátku.

Musím zmínit ještě jednu věc: tlustý středový panel podstatně ubírá místo pro mou pravou nohu. Výsledkem bylo otlačené koleno, které z pravé strany neustále naráželo na tvrdý plast. Ale připouštím, že když jsem za volant pustil někoho jiného, tenhle problém nezmínil. Možná mám jen křivé nohy.

Rozporuplně pak hodnotím loketní opěrku. Na jednu stranu je chytře vymyšlená, ukrývá totiž obrovský úložný prostor s posuvnými držáky nápojů, ale také je zvláštně vykrojená, takže si na ni loket úplně pohodlně nepoložíte.

Naopak dokonalá je pozice za volantem. Jestli rádi sedíte nízko, Civic se vám bude líbit. A pak jsou tu takové milé drobnosti, jako kupříkladu rozměrné místo na odložení telefonu – a dokonce s úchyty na dobíjecí kabely. To je podle mě geniální detail. Kablík totiž snadno přicvaknete ke středovému panelu a díky tomu nikde nečouhá, nepřekáží.

Motor, jízdní vlastnosti


Živý a úsporný

Honda pro „civilní“ Civic (tedy když nebudeme počítat Type R) desáté generace přichystala trojici pohonných jednotek. Všechny jsou přeplňované - základem je benzinový litrový tříválec (ten ale není pro sedan k dispozici), nad ním v hierarchii najdeme čtyřválcovou patnáctistovku. Zájemci o diesel mají tedy jedinou možnost, sáhnout musí po motoru s označením 1.6 i-DTEC.

Přestože ho z našich testů již znáte, dovolte mi zopakovat shrnutí a srovnání s předchůdci. Aktuální 1,6litrový turbodiesel je technicky vzato evolucí stejně obchodně pojmenovaného agregátu z roku 2013, tedy motoru řady N16. Honda jej však podrobila dalšímu vývoji a výsledkem jsou sice na pohled relativně malé změny, které ovšem přispívají k dalšímu snížení emisí oxidu uhličitého, hlavně však oxidů dusíku a samozřejmě k redukci pevných částic. V testovaném voze tak po úpravách motor splňuje emisní normu Euro 6d.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

V rámci modernizace ve snaze splnit emisní normu Euro 6d inženýři sáhli po nových pístech, vyrobených z oceli na místo hliníku, z něhož byly u předchůdce. Turbodmychadlo používá nová ložiska a dále dostalo změněný tvar lopatek statoru turbíny systému VGT, jímž se omezují jeho otáčky.

Co zůstalo, jsou rozvody řešené řetězem ve dvou stupních v kombinaci s tichými ozubeným převodem mezi oběma vačkovými hřídeli. Vstřikování common-rail si i nadále vystačí se solenoidem s tlakem 1800 barů. Emisní systém pracuje se zásobníkovým katalyzátorem oxidů dusíku v kombinaci s filtrem pevných částic, potaženým speciálním stříbrným povlakem. Díky tomu nabízí výrazně zlepšenou účinnost (Honda udává o 40 % oproti předchozí verzi).

Na rozdíl od četných konkurentů je vznětový Civic nabízen pouze v jediné výkonové specifikaci. Těch 88 kW při 4000 otáčkách za minutu je ovšem vzhledem k použitému objemu docela slušnou hodnotou. Pro jízdu rovněž velmi důležitý točivý moment vrcholí hodnotou 300 N.m při 2000 otáčkách za minutu.

Vzhledem k tomu, že vrchol točivého momentu není dostupný v určitém rozsahu otáček, ale pouze při jedné konkrétní hodnotě, by se dalo usuzovat, že pružnost nebude silnou stránkou tohoto agregátu. Ve skutečnosti je to však pravda pouze částečně. Ano, nástup z nízkých otáček není tak razantní jako u některých konkurenčních motorů obdobné kubatury, což plně koresponduje s momentovou křivkou, která je až do vrcholu 300 N.m při 2000 otáčkách poměrně strmá. Tady je ovšem třeba vzít v úvahu právě onu vysokou špičkovou hodnotu „krouťáku”.

Mírně omezenou dynamiku tak pocítíte opravdu jen v těch nejnižších otáčkách. Momentová křivka je sice strmá, ovšem už v 1500 otáčkách za minutu je k dispozici 250 N.m. Tedy hodnota, která je u některých konkurenčních motorů dané kubatury vlastně vrcholem. Na opačné straně otáčkového spektra dojde k sestupu pod uvedenou hodnotu (250 N.m) až za hranicí 3300 otáček za minutu.

Abych to zjednodušil… Od 120koňového dieselu v kompaktu pochopitelně nemůžete očekávat zdrcující dynamiku, přesto mě překvapilo, jak pohotově tenhle motor dokáže auto rozhýbat. Jako bych měl pod kapotou pohonnou jednotku o nějaké to deci větší. Motor je příjemně pružný a od řidiče nevyžaduje zvláštní zacházení. Svým projevem a relativně točivým charakterem (tedy točivým na malý turbodiesel) s ním můžete jezdit skoro jako v autě s benzinovým agregátem. Navíc je diesel i docela tichý.

Strach nemusíte mít, ani když budete potřebovat zrychlit. Na bezpečné předjíždění má šestnáctistovka elánu dost.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

Příjemný pocit z řízení podtrhuje také přesné řazení s hezky mechanickým chodem. Zajímavé je zpřevodování, které je na malý diesel poměrně dlouhé. I díky tomu motor na šestku při rychlosti 90 km/h točí asi jen 1500 otáček za minutu a při dálniční stotřicítce pouze 2250 ot/min. I to pak přispívá k úctyhodné hospodárnosti.

Mimo město (okresky a dálnice; předpisová rychlost bez „zdržování provozu“) jsem se snadno dostal na 4,4 l/100 km. Pokud to Hondě sečtu za celý test, ukazoval palubní počítač hodnotu 5,6 l/100 km.

Na špičce segmentu

Motor tedy zaslouží pochvalu. Ale co podvozek? A jízdní vlastnosti? Upřímně říkám, že Civic patří mezi nejlépe jezdící vozy nižší střední třídy. Dokonce si dovolím tvrdit, že jeho projev už se blíží střední třídě. Tak moc je vyspělý.

Hondě se povedlo najít povedený kompromis mezi agilitou, nebo chcete-li „sportovním“ chováním, a komfortem. Je to i díky tomu, že Japonci sáhli po zadní víceprvkové nápravě, kterou mají všechny verze.

Podvozek je tak současně příjemně ostrý a "rychlý", skoro se až hlásí o sportovní jízdu. Civic se nechá hezky vodit rychlými i utaženými zatáčkami, suverénně mění směr, přehnaně se nenaklání a dokonale drží vybranou stopu. Nepůsobí vyloženě hravě, spíš jistě a dospěle.

A pak je tu i druhá stránka. Vyspělý podvozek si spolehlivě poradí s většinou nerovností, utlumí pazvuky i vibrace. Není to úplně stoprocentní, větší díry v interiéru poznáte, ale takové to smutné vnitřní zvolání „au“, když trefíte hluboký výmol, ve vás nevyvolá. Tak drastické následky jízda na hodně rozbitém povrchu prostě nemá.

Závěr


Závěr

Čtyřdveřový Civic s naftovým motorem potvrdil naši dřívější chválu. Desátá generace japonské stálice je dospělým autem, které svými jízdními vlastnostmi patří na špičku nižší střední třídy. Vznětová šestnáctistovka potěší nejen projevem, ale také nízkou spotřebou.

Bohužel Honda si je zřejmě vědoma, jak kvalitní a vyzrálý produkt nabízí, takže neváhá si za něj říci poněkud vyšší částku. Ceník je navíc typicky japonský – najdete v něm přehled několik výbav a skromné možnosti příplatkové výbavy.

Pokud tedy chcete nějaký luxusnější prvek výbavy, musíte si koupit dražší verzi vozu. Na naftový Civic sedan každopádně potřebujete nejméně 569.900 korun.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  






Nejlevnější verze modelu 569.900 Kč (1.6 i-DTEC Comfort)
Základ s testovaným motorem 569.900 Kč (1.6 i-DTEC Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 629.900 Kč (1.6 i-DTEC Elegance)
Testovaný vůz s výbavou 629.900 Kč (1.6 i-DTEC Elegance)

Plusy

  • Vyspělé jízdní vlastnosti
  • Živý a úsporný motor
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Nepraktické zavírání kufru
  • Infotainment a navigace
  • Pevně dané prvky výbav v ceníku

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (61)
Honda Civic 4D 1.6 i-DTEC
Cena základní sestavy 629 900 Kč
Výbava základní sestavy sada na opravu pneumatiky, Honda Sensing (varování před čelní srážkou, omezovač rychlosti, adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek atd.), dálkově ovládané centrální zamykání, elektronická parkovací brzda, start/stop, automatická klimatizace, čtecí lampička, 8 reproduktorů, anténa ve tvaru žraločí ploutve, vyhřívaná vnější zrcátka, automatické přepínání dálkových světel a spínání při setmění, LED denní svícení, elektricky nastavitelná tuhost bederní opěrky sedadla řidiče, zadní loketní opěrka s držákem nápojů, duální automatická klimatizace, kožený volant, kožená hlavice řadicí páky, hliníkové pedály, elektrické ovládání všech oken - automatizované, osvětlení schránky u spolujezdce, modré ambientní osvětlení interiéru, multimediální LCD displej Honda CONNECT 2 + navigace, stěrače s dešťovým senzorem, parkovací senzory (vpředu a vzadu), zadní parkovací kamera, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu s LED ukazatelem směru, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, sklápění vnějších zpětných zrcátek pomocí klíčku, přední mlhová světla, 17" kola z lehkých slitin Kč
Cena testované sestavy 629 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.5 / 3.4 / 3.4
Emise CO2: 91
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 519 / 0
Objem nádrže (l): 46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1385 / 0
Rozměr pneu: 215/50 R17
Honda Civic 4D 1.6 i-DTEC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4648
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1416
d) rozvor (mm): 2698
e) rozchod vpředu (mm): 1547
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1180
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
31. 10. 2018 20:04
najpredávanejšie v USA bez adblue
civic v triede naj auto za 2018 - trafili sa presne do potrieb tamtých zákazníkov

1.6 i-DTEC je jediný motor v sériovej produkcii kt. nepotrebuje adblue na splnenie euro 6 temp, obsahuje časticový filter a zložité EGR, to stačí
27. 10. 2018 15:57
Re: TEST
Podle mne bude řízení stejné jako u 5D. Ostré - ještě jsem nenašel zatáčku, kde bych musel otočit volantem víc jak o zhruba 100°, plný rejd dám jen při parkování na úzkých místech. Přitom během jízdy je auto stabilní natolik, že nejsou (skoro) zapotřebí korekce volantem a když už, tak jen nepatrné. Prostě - variabilní převod...
A hlídání jízdy v pruhu - je to jen "pomocník", jak necítí odpor v řízení - ruce na volantu - rozbliká se varování a potom se vypne.
27. 10. 2018 15:09
Re: nedoceněná
Ten litrový tříválec není vůbec třeba zatracovat...
Na překračování rychlostních limitů (a to rychle) stačí bez ztráty kytičky. Nemá problém stejně svižně jezdit i v plném obsazení. I spotřeba je dobrá, normální jízda bez omezování ve dvou lidech 6,3-6,4, z trochou hlídání se (pozvolnější přidávání plynu) se dá jezdit za 5,6 (na trati Frýdlant v Čechách - Liberec), na dálnici při 135km/h rychloměrových lehce přes 6 l.. Podvozek je špičkový.
Ve výbavě Elegance stačí každému - do plné "palby" chybí vlastně jen LED světla, hlídání mrtvého úhlu a adaptivní podvozek (který stejně není moc potřeba). A to vše jen za 470 000,-.
26. 10. 2018 07:56
Re: Cena
2.4 byla, nepletu-li se, ve třech výbavách, nejnižší S, pak nejvyšší Executive a sportovní Type-S se spoilery.
26. 10. 2018 01:20
Re: nedoceněná
Accord není v nabídce Hondy v Evropě už nějaký ten rok. Opět jsi se vyznamenal >:D Bavíme se tu o nových autech.