Hyundai Ioniq 5 oficiálně: Pojízdná nabíječka má čtyřkolku, dojezd 480 km a obří rozvor
Hyundai představuje finální podobu čistě elektrického modelu Ioniq 5. Kromě moderních technologií láká i na bohatý vnitřní prostor.
Pamatujete si ještě podzim roku 2019? Svět byl v pořádku a my vycestovali na tradiční frankfurtský autosalon. Právě tam automobilka Hyundai představila mimo jiné působivou studii retro elektromobilu s názvem 45. Rok a půl poté se můžeme seznámit se sériovým vozem. Jmenuje se Hyundai Ioniq 5 a na styl konceptu rozhodně nezanevřel.

Vzpomínka na začátky
Sami tvůrci přiznávají, že model Ioniq 5 je odklonem od všeho, na co jsme od značky byli doposud zvyklí. Už koncept 45 (symbolizující pětačtyřicet let designu Hyundai) nechával vzpomenout na styl Hyundaie Pony – prvního sériově vyráběného vozu společnosti – a produkční verze po vyšlapané cestě pokračuje.
Příď automobilu se vyznačuje kapotou ve tvaru lastury, jíž Hyundai využívá vůbec poprvé. Výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi jednotlivými panely karoserie. Přední nárazník dostává tvary písmene V a opomenout nemůžeme ani diodovou světelnou techniku. Všimněte si především té zadní s drobnými pixelovými uskupeními. Ioniq 5 má dále zapuštěné kliky dveří či aerodynamice přizpůsobená kola o velikosti až 20 palců. Větší Hyundai na svém elektromobilu ještě nikdy neměl.
Zavazadelník vzadu má standardní objem 531 litrů, po sklopení zadních sedaček v poměru 60:40 se dostaneme na celkových 1600 litrů. A pozor, kufr najdeme i vpředu! Ten pojme 57 litrů, případně 24 litrů při volbě varianty s pohonem všech kol. A když nepotřebujete využívat zavazadelník na maximum, můžete zvýšit místo pro posádku vzadu posunem druhé řady až o 135 mm.
Eco-friendly
Hyundai označuje motiv svého interiéru jako „životní prostor“. Nejvíce jej prý ztělesňuje pohyblivá středová konzola, jíž lze posunout dozadu až o 140 milimetrů. To společně s plochou podlahou znamená podstatně více prostoru uvnitř. „Pětka“ je vybavena elektricky nastavitelnými sedadly vpředu. Tvůrci kromě jiného zmenšili tloušťku předních opěradel o 30 %, čímž vzniklo více prostoru pro cestující ve druhé řadě.
Umí čtyřkolku i přívěs
Korejská novinka je posazena na elektrické platformě E-GMP, jež umožňuje několik konfigurací. Základní má jeden elektromotor vzadu o výkonu 125 kW a točivém momentu 350 newtonmetrů. Akumulátor v tomto případě disponuje kapacitou 58 kWh. Se stejně velkou baterií můžete dostat i pohon 4x4, tady se dostáváme na kombinovaný výkon dvou elektromotorů 173 kW a 605 Nm. Hyundai však nabízí i větší 72,6kWh akumulátor. Zadokolka má 160 kW, 350 newtonmetrů a nejdelší dojezd (480 kilometrů). Čtyřkolka se systémovými parametry 225 kW a 605 Nm je zase nejsvižnější, 0-100 km/h zvládne za 5,2 sekundy. Za elektromobil je navíc možno připojit přívěs o hmotnosti až 1600 kg.
Pojízdná nabíječka
Že je Ioniq 5 takovou pojízdnou nabíječkou jsem si nevycucal z prstu, dokonce o tom Hyundai informuje ve své oficiální tiskové zprávě. Jednou z mnoha palubních funkcí je totiž takzvaný systém V2L (Vehicle-to-Load), jenž umožňuje nabíjet za jízdy či u stojícího vozu jakákoliv elektrická zařízení – elektrokolo, skútr či campingové vybavení (nebo další elektromobil?). Tato funkce nabízí nabíjení spotřebičů s příkonem až 3,6 kW. Jedna zásuvka je umístěna pod sedadly ve druhé řadě, druhá je přístupná zvenku u nabíjecí zásuvky na karoserii vozu.
A co dál?
První kousky nového elektromobilu se ve vybraných regionech začnou nabízet již v polovině letošního roku. Tím však elektrická ofenzíva Hyundaie nekončí. Ioniq je ostatně samostatnou značkou, která v příštích měsících a letech nabídne celou řadu dalších modelů. Po „pětce“ rozšíří paletu čistě elektrický sedan Ioniq 6 a v neposlední řadě i velké SUV Ioniq 7.