Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Italdesign-Giugiaro
Italdesign-Giugiaro
Italdesign-Giugiaro
Italdesign-Giugiaro
17 Fotogalerie

Italdesign Giugiaro Parcour: Desetiválcový SUV-supersport

Aleš Dragoun
Má vidlicový desetiválec s býkem ve znaku, také vypadá jako Lamborghini, ale v Sant'Agatě nevznikl. A navíc patří hlavně do terénu. Ale nejen tam.

Za nejnovějším konceptem stojí Giugiarův Italdesign. Parcour (donedávna se mu ještě říkalo X-GT) je poháněn vidlicovým desetiválcem Lamborghini z modelu Gallardo. Ten má objem 5,2 l, výkon 405 kW (550 k) a nachází se za sedadly. Jak jinak, když výrobce supersportů stejně jako slavná návrhářská firma patří do koncernu Volkswagen a navíc samotná společnost Automobili Lamborghini S.p.A. vlastní 90 % akcií Italdesignu?

Auto (vlastně dvě, ale k tomu se ještě dostaneme) není pojmenováno podle sportu, ve kterém se skáče s koněm přes překážky. Existuje i disciplína zvaná „parkour“, kde jde o to, dostat se z bodu A do B co nejrychleji vlastní silou. Vymyslel ji Francouz David Belle na začátku 80. let minulého století a nejedná se o sport jako takový, ale tak trochu o umění se přemístit kamkoli. Skoky přes přírodní překážky ve volném terénu, nebo betonové zdi ve městech patří k bontonu a „traceuři“ jsou tak vlastně i akrobaty.

Ale vraťme se zpět k extravagantnímu allroadu, jak jinak jej koneckonců pojmenovat? Parcour disponuje stálým pohonem obou náprav, točivý moment na ně přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka. Vypadá jako supersport na vysokých nohách, ostatně, kola mají průměr 22 palců. Je řádně široký, celých 2070 mm, ale také nízký (1335 mm) a nijak extrémně dlouhý. Měří jen 4530 mm. Výkony jsou rovněž z říše snů, z nuly na 100 km/h totiž zrychlí za působivých 3,6 s a dosáhne až 320 km/h. Že by další nový segment? Ale kdeže, pamatujete na francouzskou malosériovou Megu Track z poslední dekády minulého věku?

Nejnovější studie s visačkou Giugiaro je vhodná jak pro jízdu v terénu, tak i pro asfaltové silnice, zimní provoz a neztratí se prý ani na okruhu. Souvislost s výše zmíněnou disciplínou je tak zřejmá.

Řádně agresivními tvary připomíná třeba speciály pro pouštní maratony. Na koncernovém večeru v Ženevě 4. března představil designér Walter de Silva nejprve rudé kupé. Bílý roadster se ukázal během noci na 5. března. Od svého dvojčete se liší kromě laku také výrazným stylistickým prvkem: kryt motoru přechází do dvou ochranných oblouků za sedadly.