Iveco Daily Pias 4X4 50C17: Horský ideál
Italský výrobce sice vyrábí jiné Daily 4x4 sám, ale jde o vůz do velmi těžkého terénu, kam je vybaven oběma tuhými nápravami s parabolickými pery, obrovskou zkřižitelností kol, dvěma redukčními převodovkami, třemi uzávěrkami diferenciálů, světlou výškou 300 mm a brodivostí 700 mm. Tento konkurent Unimogu se prodává ve dvou hmotnostních třídách 3,5 a 5,5 tuny.
Furgon do hor
My jsme si půjčili furgon Daily 4x4 Pias, který používá nezávislé zavěšení přední nápravy na dvojitých příčných lichoběžníkových ramenech s dvěma dvojicemi teleskopických tlumičů. Nechybí ani torzní stabilizátor. Světlost zkoušeného provedení byla navýšena o 80 mm vpředu a 100 mm vzadu.
Na podlaze jsme za řadicí pákou šestistupňové převodovky našli páku redukce 2,5:1. Zpočátku odpočívala pěkně na podlaze, ale během průjezdu sněhem jsme ji kvůli šetrnosti vůči spojce vytáhli vzhůru.
Pěkný drsoň
Daily s homologací do N1 s celkovou hmotností 3,5 tuny používalo podvozek z verze C50. Kromě stálého pohonu všech kol s dělením točivého momentu 50:50 mezi obě nápravy jsme měli k dispozici tři tlačítka pro aktivaci elektromotorků ve všech třech diferenciálech. Zadní pocházel přímo z dílny Iveca a nebylo na něm nic měněno.
Z dvou nabízených stálých převodů 3,917 nebo 4,889 používal nižší, přesto jsme během jízdy po dálnici z Prahy do Jizerských hor nebyli nadšeni. Při rychlosti 130 km/h třílitrový agregát točil vysokých 3150 min-1. To se nám jevilo jako zbytečně krátké zpřevodování, protože třílitrový čtyřválec používal dvojici turbodmychadel, nabízel maximum točivého momentu 400 N.m už od 1250 otáček a svižné tempo i se střední výškou střechy zvládal na „půl plynu“.
Zpočátku bez redukce
Vjezd do zasněžených kolejí v prudkém horském stoupání si sice vynutil první převodový stupeň, ale v záloze jsme ještě měli redukci s obrovským poměrem 1:2,5.
Díky ní mohl být navzdory určení vozu i do terénu stálý převod zadní nápravy klidně o čtvrtinu delší. Na dálnici při rychlosti 130 km/h bychom tak stáhli spotřebu z patnácti litrů cca na dvanáct. Řešením by samozřejmě také bylo zvětšení celkového rozsahu 5,373–0,791 převodovky ZF 6S400. Díky dvojmontáži zadních kol jsme se do sněhu téměř nebořili a až v hodně náročných podmínkách promoklého sněhu museli aktivovat uzávěrku mezinápravového diferenciálu. Ten stejně jako přední pocházel od firmy Achleitner s elektromotorkem ovládaným uzávěrem.
Sněžná anabáze s prudkým otáčením v hlubokém sněhu si vyžádala ještě uzavření zadní nápravy. Přední osu jsme ani v téměř krkolomných situacích nepotřebovali uzamknout.
Při pohybu
Přestože šlo o elektricky ovládané uzávěrky, raději jsme je zapínali během pomalé jízdy a bez velkého tahu motoru. Za šetrné zacházení se odvděčily tichem v terénu i při městském provozu. Na dálnici však nebylo možné přeslechnout otáčení spojovacích hřídelí vycházejících z dělicí převodovky pod středem vozidla. Ta byla chráněna krytem, který dělilo od vozovky 250 mm. Pod předním diferenciálem zůstávalo 182 a vzadu 177 mm.
Díky těmto do terénu velmi slušným hodnotám jsme se nebáli ani kamenitých cest pokrytých sněhem, pod nímž se mohly skrývat větší kameny. Tak to má být, pomysleli jsme si a vžili se do role řidiče zásobujícího horskou chatu materiálem či zavazadly hostů a zvládajícího několik takových cest denně. Jedinou méně příznivou změnou proti klasickému Daily pouze s pohonem zadních kol bylo omezení rejdu předních kol na 45°.
To je však dané pohonem předních kol a možnostmi homokinetického kloubu, stejně jako u všech vozidel s přenášením točivého momentu na přední osu.
Tuhý rám
Výhoda Daily 4x4 Pias ve specifikaci 50C17 spočívala ve velmi robustním rámu, jeho podélníky ve tvaru C měly výšku 182 mm při tloušťce materiálu 4 mm. Spojení dvou těchto traverz nanýtovanými kruhovými příčníky vytvářelo konstrukci schopnou dlouhodobě odolávat nejen nákladu, ale také změnám zatížení vlivem jízdy v náročném terénu. Rám jako hrom rozhodně přežije nejdrsnější podmínky.
Nejsilnější třílitr
Iveco se rozhodlo do Daily 4x4 Pias montovat výhradně dvakrát přeplňovaný třílitrový čtyřválec o výkonu 125 kW. Mnohem zajímavější byl točivý moment 400 N.m dostupný již od 1250 min-1. Díky němu prázdný vůz uháněl jako zběsilý, tunovou zkušební zátěž téměř neregistroval.
V nejtěžším, sedmitunovém provedení, v jakém se Daily 4x4 Pias dodává, by čtyřválec měl odpovídající zátěž. Tato verze s pevným rámem a možností jednoduché či dvojité kabiny, furgonu nebo nástavby je co do nabídky na trhu výjimečná. Pias 4x4 je k dostání na rozvorech 3000 až 3950 mm, v případě skříně s třemi výškami střechy.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 3.0 HPT |
Typ | dvakrát přeplňovaný vznět. čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2998 |
Vrtání x zdvih (mm) | 95,8 x 104 |
Největší výkon (kW/min-1) | 125/3000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 400/1250 |
Emise | norma Euro 5/EEV |
D/š/v vozu (mm) | 5997/1996/2845 |
Rozvor (mm) | 3300 |
Šířka mezi podběhy )mm) | 1030 |
Světlá výška P/Z nápravy (mm) | 182/177 |
Světlá výška rozděl. převodovky (mm) | 250 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 2690 |
Objem náklad. prostoru (m3) | 12 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Stálý převod | 3,917 |
Redukční převodovka | 1:2,5 |
Pohon | všech kol |
Uzávěrky diferenciálů | mezin., zadní a přední |
Pneumatiky | 195/75 R16 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 147 |
Nádrž paliva | (l) 70 |