Iveco na Challenge Bibendum 2011
Na letišti Tempelhof v Berlíně se od 18. do 22. května odehrávala akce Challenge Bibendum 2011 zaměřená na všechny možné dopravní prostředky vybavené alternativními systémy pohonu. Vedle skútrů, motocyklů a osobních automobilů nebo autobusů se zde představila i nákladní vozidla.
Mezi výrobce užitkových vozidel, kteří na Challenge Bibendum 2011 prezentovali své modely s alternativními pohony patří i italská společnost Iveco.
Hlavní hvězdou na stánku značky Iveco se stal koncept Glider. Tento tahač představuje pohled do nejbližší budoucnosti nákladní dopravy. Koncept je výsledkem spolupráce společnosti Iveco s Centro Ricerche Fiat. Při jeho vývoji byla hlavní pozornost věnována snížení spotřeby paliva a zároveň i pracovišti řidiče a jeho obytnému prostoru. Při srovnání se stejně výkonným konvenčním tahačem má mít Glider až o 40 % nižší spotřebu nafty.
Čisté elektromobily u Iveca zastupoval model ECODaily Electric 35S. Tento model je poháněn trakčním třífázovým asynchronním motorem. Nominální výkon činí 30 kW a největší je 60 kW. Elektromotor je napájen z baterií NaNiCl2 (sodík-nikl-chlorid) vyvinutých firmou Zebra, které nesou označení Z5. Jejich plné nabití trvá osm hodin a vůz na něj ujede zhruba 90-130 km.
Hybridy mělo Iveco na svém stánku dva. Prvním z nich byl model ECODaily s turbodieselem o objemu 2,3 litru s výkonem 85 kW a elektromotorem o výkonu 32 kW. Druhým hybridem bylo 7,5tunové Eurocargo s čtyřválcovým turbodieselem Tector o objemu 3.920 cm3 s výkonem 118 kW. Tento vznětový motor, splňující emisní normu Euro 5, doplňuje elektromotor o výkonu 44 kW.
Nejtěžším vozidlem na stánku Iveco byl 26tunový Stralis CNG 6x2. Tento nákladní automobil je poháněn řadovým přeplňovaným šestiválcem Cursor 8 o objemu 7.790 cm3. Jak napovídá označení tohoto modelu je k jeho pohonu využíván stlačený zemní plyn a téměř osmilitrový motor při jeho spalování poskytuje výkon 200 kW.
Posledním zástupcem nákladních vozidel značky Iveco na letošním Challenge Bibendum 2011 byl tahač ECOStralis AS440S46T/P. Tento model je poháněn vznětovým šestiválcem Cursor 10 o objemu 10.308 cm3 s výkonem 338 kW.
Kromě nákladních a dodávkových automobilu společnost Iveco v Berlíně zastupovala i dvojice autobusů značky Irisbus. Prvním z nich byl 12metrový hybridní Citelis. K jeho pohonu slouží vznětový šestiválec Tector 6 o objemu 5.880 cm3 s výkonem 220 kW a elektomotor, který disponuje výkonem 175 kW.
Druhým autobusem byla loňská novinka, autokar Magelys Pro. Irisbus do Berlína přivezl provedení vybavené vznětovým šestiválcem Cursor 10 Euro 5 o výkonu 280 kW a převodovkou ZF 6S 1600.
Vybraná vozidla z nabídky značek Iveco a Irisbus bylo možné v rámci Challenge Bibendum 2011 otestovat na předem připraveném okruhu.