Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak jsou kde podporovány elektromobily? Dotacemi, osvobozením od daně či parkováním zdarma

David Bureš
Diskuze (6)

Mnohé země se snaží vysokou cenu elektromobilů kompenzovat různými benefity. Jaká zvýhodnění elektroaut najdeme po Evropě?

Elektromobily jsou dnes mnoha vládami hojně podporovaným řešením mobility. Jenže pro zákazníky byť přes postupné zlevňování své techniky zůstávají stále drahá, a tak se jejich nákup mnohé státy rozhodly zvýhodnit různými benefity. Jen napříč Evropou najdeme různé cesty, kterak lze vozy s elektrickým pohonem zvýhodnit.

Největším průkopníkem v tomto směru je nepochybně Norsko, kde díky tamějšímu podílu obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny (naprostou většinu tvoří hydroelektrárny) jsou elektromobily opravdu ekologické. Majitelé elektrovozů tam neplatí za registraci vozidla, mají nižší silniční daň, neplatí mýtné na dálnicích a využívají zdarma tunely a trajekty.

Tou největší výhodou je však osvobození od vysokého DPH, což ve výsledku snižuje cenu elektroaut pod úroveň vozů s konvenčním pohonem, pomocí spalovacího motoru. Není tak divu, že se v této severské zemi v březnu prodalo více elektromobilů než konvenčních aut a že nejprodávanějším automobilem na norském trhu aktuálně je Tesla Model 3.

Silně podporovány jsou elektromobily také v Nizozemí, třeba pomocí osvobození od registrační daně. V Rakousku se zase na elektrovozy vztahuje nulová spotřební daň, vlastnická daň a daň ze znečištění. Navíc se tam uvažuje nad tím, že auta poháněná elektřinou budou moci na dálničních úsecích, kde je kvůli snížení emisí omezena rychlost na 100 km/h, jezdit obligátní stotřicítkou.

V Německu jsou od května 2016 nabízeny na nákup elektroauta dotace ve výši 4.000 eur, vozy s elektrickým pohonem jsou navíc na deset let osvobozeny od vlastnické daně. Německá vláda sice zvažovala, že benefity budou letos ukončeny, poslední zprávy ale naznačují, že nakonec budou prodlouženy. To už se stalo ve Velké Británii, kde byla opakovaně prodloužena doba, po kterou se na nákup elektromobilu vztahuje příspěvek ve výši až 4.500 liber (cca 135.000 korun).

Naopak v Dánsku zvýhodnění elektromobilů prostřednictvím osvobození od vysoké registrační daně v roce 2016 omezili, což vedlo k výraznému pádu prodejů takových aut. V zemi se však diskutuje o tom, zda tam do budoucna nebude zcela zakázán prodej automobilů se spalovacím motorem. Přípandou realizaci plánu tamějších sociálních demokratů napoví výsledek letošních parlamentních voleb.

To v České republice elektroauta tolik zvýhodněná nejsou, premiér Andrej Babiš dokonce prohlásil, že jeho vláda ani nic takového nechystá. Majitelé elektromobilů u nás každopádně neplatí žádnou silniční daň a v Praze mohou zdarma parkovat i v tzv. modrých zónách určených pro rezidenty. Pro podnikatele a úřady jsou pak vypisovány dotační programy, v rámci nichž lze podle velikosti firmy získat až 75% dotaci na nákup elektromobilů. Úřady místní samosprávy mohou nakupovat elektrovozy s dotací 250.000 Kč. V uplynulých dvou letech byla u nás přes tento dotační program realizována polovina prodejů elektroaut.

Elektromobily jsou mimochodem zvýhodňovány také za oceánem, v USA, kde je jejich velkým propagátorem tamější výrobce Tesla. Spojené státy v roce 2009 zavedly daňové úlevy ve formě kreditů. Jejich výše se liší podle typu vozidla a může dosahovat až 7.500 dolarů, což je v přepočtu asi 170.000 Kč. Částka se žadateli odečte z jeho daně z příjmu. Pro výrobce to ale nemá jen výhody, pokud překoná v USA hranici 200.000 prodaných kusů, podpora na nákup jeho vozidel je následně postupně ukončena. V současnosti se to už týká Tesly a General Motors, které tuto metu překonaly loni na podzim.

David Bureš
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Jerry.Gunman
11. 4. 2019 10:40
Elektromobilita
Nedobře se na to koukáte, hoši a jakmile sem přisviští letka mistních "lepších lidí" (tedy ne, že by fakt byli, ale oni sami se za ně považují), tak vám jasvně vysvětlí, že - Dotace, to je prostě zákonité, čiré a esenciální DOBRO, které přichází tak nějak odněkud z hvězdného meziprostoru a jako zlatý déšť (viz poznámka na závěr) se nám snáší na hlavu - EU, které za nimi stojí, představuje hotový ideál a nejúžasňákovitě nejnejlepšejnějnějšejší vynález v dějinách lidstva - a kdo to nechápe či odmítá hlásat, bude odhalen jako putlerův agent, russssssssssssákofil, xenofob, komunista, dízlový či benzínový špinitel naší Matky Gaii - prostě příslušník té (po zásluze) umírající a zahnívající třídy, která parazituje na všech ostatních krásných a nadšených příslušnících všech dalších 169 genderů a již brzy bude po zásluze odeslána do převýchovných táborů či na smetiště dějin. Bylo to tuším v nějakém filmu od Tarantina, kde zazněla (alespoň pro mne) naprosto dokonalá hláška: "Ščijou nám z výšky na hlavy a ani se nesnaží vydávat to za déšť" S EUrounijním svazem tajak s jedovatým plazem EU: Prostě vám to nařídíme a zakážeme. Všechno a všem
Avatar - pradeda777
11. 4. 2019 08:31
Kua...
.....na diskuzi se to hemží ekoteroristy....... :no: ................ :-!
10. 4. 2019 15:07
V ČR dotace nepomohou v žádném případě
Vezměme si do ruky kalkulačku a chvíli počítejme. Větší část populace ČR má problém si koupit nové auto v ceně cca 350 - 400 tis. Kč. Hezky to dokladuje struktura prodejů Škodovek, kdy 75% je korporátní klientela a pouze 25% soukromníci. EV stojí cca 800 tis. Kč. Kolik by musela činit dotace v ČR, aby na EV lidé dosáhli? A za této situace hodlá koncern Škoda spáchat dobrovolnou sebevraždu. Hodlá totiž podle německého zástupce zdražit auta se spalovacími motory, aby bylo na vývoj a zavedení EV. Takže ti, co dosud nedosáhli na nové auto, budou mít ještě menší šanci na jeho zakoupení a na pořízení EV již vůbec ne. Výsledek: další zvyšování věku vozového parku ČR. Mimochodem, kdo za této situace bude kupovat EV vyráběná Škodovkou, mi je záhadou. Malé EV s rozumnými parametry a za rozumnou cenu vyrobit nelze. A ta velká EV si bude kupovat pouze zlomek populace. A to, že z této skupiny možných kupců zase jen část má podmínky pro provozování EV, by vydalo na samostatný článek.
Avatar - WinDiesel
10. 4. 2019 13:37
Re: dotace
Dnes je obvyklé že se dávají dotace i na věci, kde nejsou potřeba. Potom se všechno příšerně prodražuje. A těžko se rozeznává co je životaschopné bez dotací a co ne.
10. 4. 2019 12:57
dotace
Pokud je jakákoliv technologie závislá na dotacích, potom není životaschopná. Elektromobily nejsou vyjímkou.