Jak jsou kde podporovány elektromobily? Dotacemi, osvobozením od daně či parkováním zdarma
Mnohé země se snaží vysokou cenu elektromobilů kompenzovat různými benefity. Jaká zvýhodnění elektroaut najdeme po Evropě?
Elektromobily jsou dnes mnoha vládami hojně podporovaným řešením mobility. Jenže pro zákazníky byť přes postupné zlevňování své techniky zůstávají stále drahá, a tak se jejich nákup mnohé státy rozhodly zvýhodnit různými benefity. Jen napříč Evropou najdeme různé cesty, kterak lze vozy s elektrickým pohonem zvýhodnit.
Největším průkopníkem v tomto směru je nepochybně Norsko, kde díky tamějšímu podílu obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny (naprostou většinu tvoří hydroelektrárny) jsou elektromobily opravdu ekologické. Majitelé elektrovozů tam neplatí za registraci vozidla, mají nižší silniční daň, neplatí mýtné na dálnicích a využívají zdarma tunely a trajekty.
Tou největší výhodou je však osvobození od vysokého DPH, což ve výsledku snižuje cenu elektroaut pod úroveň vozů s konvenčním pohonem, pomocí spalovacího motoru. Není tak divu, že se v této severské zemi v březnu prodalo více elektromobilů než konvenčních aut a že nejprodávanějším automobilem na norském trhu aktuálně je Tesla Model 3.
Silně podporovány jsou elektromobily také v Nizozemí, třeba pomocí osvobození od registrační daně. V Rakousku se zase na elektrovozy vztahuje nulová spotřební daň, vlastnická daň a daň ze znečištění. Navíc se tam uvažuje nad tím, že auta poháněná elektřinou budou moci na dálničních úsecích, kde je kvůli snížení emisí omezena rychlost na 100 km/h, jezdit obligátní stotřicítkou.
V Německu jsou od května 2016 nabízeny na nákup elektroauta dotace ve výši 4.000 eur, vozy s elektrickým pohonem jsou navíc na deset let osvobozeny od vlastnické daně. Německá vláda sice zvažovala, že benefity budou letos ukončeny, poslední zprávy ale naznačují, že nakonec budou prodlouženy. To už se stalo ve Velké Británii, kde byla opakovaně prodloužena doba, po kterou se na nákup elektromobilu vztahuje příspěvek ve výši až 4.500 liber (cca 135.000 korun).
Naopak v Dánsku zvýhodnění elektromobilů prostřednictvím osvobození od vysoké registrační daně v roce 2016 omezili, což vedlo k výraznému pádu prodejů takových aut. V zemi se však diskutuje o tom, zda tam do budoucna nebude zcela zakázán prodej automobilů se spalovacím motorem. Přípandou realizaci plánu tamějších sociálních demokratů napoví výsledek letošních parlamentních voleb.
To v České republice elektroauta tolik zvýhodněná nejsou, premiér Andrej Babiš dokonce prohlásil, že jeho vláda ani nic takového nechystá. Majitelé elektromobilů u nás každopádně neplatí žádnou silniční daň a v Praze mohou zdarma parkovat i v tzv. modrých zónách určených pro rezidenty. Pro podnikatele a úřady jsou pak vypisovány dotační programy, v rámci nichž lze podle velikosti firmy získat až 75% dotaci na nákup elektromobilů. Úřady místní samosprávy mohou nakupovat elektrovozy s dotací 250.000 Kč. V uplynulých dvou letech byla u nás přes tento dotační program realizována polovina prodejů elektroaut.
Elektromobily jsou mimochodem zvýhodňovány také za oceánem, v USA, kde je jejich velkým propagátorem tamější výrobce Tesla. Spojené státy v roce 2009 zavedly daňové úlevy ve formě kreditů. Jejich výše se liší podle typu vozidla a může dosahovat až 7.500 dolarů, což je v přepočtu asi 170.000 Kč. Částka se žadateli odečte z jeho daně z příjmu. Pro výrobce to ale nemá jen výhody, pokud překoná v USA hranici 200.000 prodaných kusů, podpora na nákup jeho vozidel je následně postupně ukončena. V současnosti se to už týká Tesly a General Motors, které tuto metu překonaly loni na podzim.