Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se vyznat v nabíječkách? Cena hlavně podle tarifu

Petr Barták Petr Barták 22. 11. 2020 • 16:43
14
65
Zobrazit náhledy (14)
V Česku stojí již 200 nabíjecích stanic ABB V Česku stojí již 200 nabíjecích stanic ABB Porsche postavilo park supernabíječek pro elektromobily Jak jsou servisy a pojišťovny připraveny na opravy elektroaut Ionity Ionity Nabíječka v Holešovicích Ze stejnosměrné 40kW nabíječky se 80 % kapacity nabije za 45 minut Evropa místo nich podporuje nabíječky pro elektromobily. Testovaný plug-in hybridní Mercedes 350e přitom dojede bez benzinu jen 18 km.

Uživatelé elektronabíječek podle České obchodní inspekce marně hledají návody, ceníky a bližší informace. Provozovatelé ale kontrují, že inspektoři vidí mušky i tam, kde žádné nejsou.

Kontroly dobíjecích stanic v minulém roce nedopadly nejlépe. Česká obchodní inspekce (ČOI) prověřovala 32 dobíjecích stanic s výkonem minimálně 22 kW, které zvládnou nabít 80 procent kapacity baterie za 20 minut až půlhodinu.

Nedostatky zjistila u 29 stojanů – všechno v pořádku tedy měla jen desetina z prověřovaných míst. V 21 případech kontrolovaných stanic šlo o nedostatky v informačních povinnostech – zejména nebyla vyvěšená cena – a chyběly i návody k použití v češtině. U dalších pak scházely kontaktní údaje výrobce, jméno nebo obchodní firma, popřípadě ochranná známka, a adresa pro doručování, na níž jej lze kontaktovat. Česká obchodní inspekce za porušení zákonů uložila šest pokut za 67.000 Kč.

Orientace v cenách

Distributoři energií a provozovatelé nabíjecích stanic tvrdí, že všechny vytýkané nedostatky již odstranili. „A samozřejmě i nápravu doložili,“ shrnuje za všechny napomínané provozovatele dobíjecích stanic mluvčí ČEZ Martin Schreier – koneckonců šlo ve většině případů o chyby spíše administrativního charakteru, nijak nesouvisející s kvalitou.

Co se týká nejhlasitěji kritizovaného nevyvěšování cen, tam si distributoři s inspektory všechno rychle vyjasnili – spíše se jednalo o chyby v komunikaci. ČOI totiž postupovala stejně jako při kontrolách běžných čerpacích stanic, kde je cena na totemu vidět už při příjezdu a také pak přímo na stojanu. „Obecně vidím problém v chybějící legislativě přímo pro elektromobilitu, protože inspektoři následně aplikují standardní postupy, které mají pro čerpací stanice – což je naprosto jiné odvětví a nelze je srovnávat. Podali jsme vůči tomuto postupu odpor a inspekce ve všech případech naše argumenty uznala,“ popisuje Martin Klíma, vedoucí Mobility Services E.ON Energie.

U dobíječek totiž model z klasické čerpací stanice nefunguje – obvykle mají různé tarify, jež se odlišují podle jednotlivých zákazníků – zda se například jedná o registrovaného, nebo neregistrovaného. „Řidič, který u nás nabíjí, vždy zná cenu předem, a dokonce ji musí před nabíjením odsouhlasit. Má ji v mobilní aplikaci, odkud nabíjení spouští, zároveň v ceníku na internetu, a ještě mu ji posíláme do e-mailu při každé změně,“ vysvětluje Klíma.

Svět motorů 47/2020 Svět motorů 47/2020

Štítky, návody, označení

A jaká pochybení provozovatelé nabíječek ještě řešili? „Výhrady měli inspektoři zejména k informacím uváděným přímo na dobíjecích stojanech – například identifikačním údajům, informačním polepům pistolí na konektorech či datům o jejich dodavateli,“ pojmenovává vytčená pochybení společnosti ČEZ mluvčí Schreier.

Obdobné prohřešky administrativního charakteru řešila i Pražská energetika, jejíž mluvčí Petr Holubec poznamenává: „Výtky se týkaly například požárně-bezpečnostního řešení nebo chybného umístění výrobního štítku.“

A chybu našli inspektoři i na stojanu u nákupního centra Lidl v Hradci Králové. „Objevili jedinou, a to v označení koncovek kabelů, které bylo pouze v angličtině,“ popisuje mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Tedy ve všech případech nic, co by nějak zvlášť řidiče při samotném dobíjení omezovalo – ale litera zákona hovoří jasně.

O komfort řidičů při dobíjení by tak mělo být podle poskytovatelů stanic postaráno. Jestli se neobjevila další pochybení, budeme vědět začátkem příštího roku, kdy ČOI zveřejní výsledek všech kontrol dobíjecích stanic za letošek.

Kontrolujeme za vás

Redakce Světa motorů se dlouhodobě účastní výjezdů České obchodní inspekce, především v oblasti pohonných hmot. Byli jsme například svědky toho, jak se odebírají klasické pohonné hmoty i alternativní paliva, a dokonce jsme nechyběli ani u zavírání stanice, kde byly zjištěny nedostatky v kvalitě (SM 22/2015). Naposledy letos jsme sledovali cestu vzorku paliva od odběru až po zpracování a vyhodnocení výsledků v akreditované laboratoři. Sledovat samozřejmě i nadále budeme také vývoj v oblasti dobíječek pro elektromobily.

Související články

Témata
25. 11. 2020 14:11
Re: A koho to zajímá?
No pusť si ještě jednou ten rozhovor s tím odborníkem. Ten ti to vysvětluje celkem polopaticky. Ať tady ze sebe zase neděláš v diskuzi kre-téna. Temelín a Dukovany se musí dostavět to je hotový a jestli bude za 10 let na obzoru něco modernějšího a lepšího můžeme se následně ubírat i jinou cestou. Ve spojení s dostavbou nikdo o žádným bilionu nemluví, tak nevím kam na tyhle cifry chodíš.

https://ct24.ceskatelevize.cz/…run-veri-drabova

Nikdo netvrdí, že to musí stavět Rusko nebo Čína, takže co to tady ta tvoje autistická palice zase plodí? Dokonce to vypadá, že je z výběrovýho řízení vyškrtnou respektive je ani neosloví. Jestli to budou dělat Korejci proč ne. Možná by to byla nejlepší volba. Problém je že OZE může být jen jako doplněk. To snad už chápeš. Páteř musíš postavit na něčem jiným JE, plyn, uhlí. JE vychází nejlepší.
Avatar - Hammunasakra
25. 11. 2020 12:57
Re: A koho to zajímá?
No a TAKHLE zpracováváš info = vo TOM to je. To že to NEznamená že v tom budoucím mixu NENÍ jádro = sem ti už tehdy musel ZDŮRAZŇOVAT opakovaně!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Já tehdy psal že když už postavil bych tu nejmodernější co z jádra je teda to co staví frantíci doma a ve Finsku = to si FAKT NEPAMATUJEŠ? a Drábová (asi správně) preferuje korejskou realitu = za rozumnej peníz a narozdíl od ostatních jakžtakž v termínu (jako v Emirátech) to je ten ROZDÍL. A propočty pro ruskočínskou verzi dostavby Temelína sou v nejblbější variantě téměř BILION KORUN = to se nikdy nevrátí = to si POPÍRAL ty. ŽE se dodnes nevrátil a nikdy asi nevrátí investice současnej Temelín = to víš?
Jestli ti blbě funguje paměť nebo je to to lhaní = to neumim poznat ;-)

A celý rokY ti ZNOVU a ZNOVU a ZNOVU říkám včetně MNOHA různých odkazů https://www.cez.cz/…-reaktoru-117886 že starý velký ultra-mega-giga-drahý JE co nabízí čína a rusko https://www.novinky.cz/…pusteni-40341958 sou out. To NENÍ budoucnost! Budoucnost viz ten Rolls Royce atd. = napsal si že ekonomický souvislosti chápeš líp než ekonom = tak to jistě chápeš = cena energie na desítky let, v případě malejch reaktorů ca za POLOVINU nebo OZE ca za TŘETINU
To je setSAKRA rozdíl = jestli až do konce tvýho života bude elektřina za cenu kterou chceš TY a Zeman a rus a číňan NEBO za cenu kterou = jdou vyspělý státy
Tuhle část problematiky radši nerozebírat https://hlidacipes.org/…-cesko-varujici/

PROČ máš POTŘEBU řešit takhle šíleně složitý téma = to je POSEDLOST? Zkus nejdřív tisíckrát jednodušší věci = jako je dotování nafty apod.

Vodík neni žádná hudba budoucnosti https://oenergetice.cz/…k-asijskych-zemi ostatně i silně zaostalých oblastech světa https://www.seznamzpravy.cz/…ovy-sklad-122398 :*) :D :-!

Narozdíl od tebe bez urážení = jedno jestli pohon aut, energetická koncepce nebo vodík = si pozadu. Já politicky i vodík = s Dědkem. Furt chceš bejt = viz evropský emise = pozadu. Asi VO TOM to celý JE
Proto sem tě měl za (daleko) staršího. Zkus bejt jak jablonečák Dědek = neni starší než ty?
25. 11. 2020 12:23
Re: A koho to zajímá?
Ano není pěkný lhát, tak laskavě nelži. Jednoznačně si byl proti dostavbě Temelína a Dukovan. Tvrdil si že to je nesmysl a vyhozený stovky miliard. Zároveň si tleskal odstavování JE v Německu, tak hlavně jestli jsi už konečně věříš těm odborníkům a ne ortodoxním zeleným. O vodíku si piš co chceš, ale je to hudba budoucnosti. Možná za 10 let možná za 20. Teď to je už spoustu let takový experiment kdy se čeká jestli se to náhodou nechytne a ono zatím nic.
Avatar - Hammunasakra
25. 11. 2020 09:32
Re: A koho to zajímá?
Neřím CO = řeším tu změnu názorů. To mi připomnělo NÁZOROVNĚ KONZISTENTNÍHO Babiše https://www.mall.tv/udalosti-ludka-stanka/andrejova-prace-s-penezi-uspesne-sbira-dalsi-best-in-medaile :D
Považuješ SE za racionálně uvažujícího a normálního = to ale my (až na výjimky) všichni ;-)

Není pěkný LHÁT = vím že sem ti to dokonce opakoval že to neznamená BEZ jaderný energie. A přesně naopak OZE = toho tu je sakra velmi málo. Otázka je opačná PROČ ty chce jako Zeman jen současný čínský nebo ruský nebo čínský jádro

Vodíkovejch čerpaček je jen vedle v německu 3ciferný číslo a auta už maj druhou generaci (současnýho vývoje = to místní opakování že EV tu byly před víc jak 100 lety je pravda ale to se současným vývojem od TESLA Roadsteru nemá moc souvislost) takže vodík už snad konečně příští rok i u nás. Narážel sem na MŮJ pohled na tvé vize = že to by mě asi trochu mrzelo kdyby to šlo pryč..
To mi připomnělo Bobošíkovou https://www.mall.tv/udalosti-ludka-stanka/nova-moda-v-ceske-politice-jen-jsem-si-zahnul-chytte-me-taky-s-pivem :-!

Další BLOKovaný odkaz? Mall.cz události luďka staňka z 19.11. a ten úvodní odkaz 24.11. pusť si (no klidně nejen tyhle :*)
25. 11. 2020 09:08
Re: A koho to zajímá?
Neřeš co kdo volí. Myšlením jsem racionálně uvažující člověk. Jestli ty to vidíš jako, že jsem komunista, tak mě je tvůj názor srdečně jedno.

Je pěkný, že jsi otočil a najednou už proti JE tak radikálně nestojíš. Třeba zmoudříš i v jiných otázkách. To ti chválím tenhle myšlenkový pokrok co jsi udělal. OZE samozřejmě nikdo nezatracuje. Že jsou potřeba a budou tvořit část našeho energetickýho mixu jsem nezpochybňoval. Páteř ale bude muset tvořit JE. Budoucnost aut na vodík je hodně vzdálená, takže možná si před důchodem něco takovýho pořídím. Zatím je mi to jedno.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku