Jak se vyznat v nabíječkách? Cena hlavně podle tarifu
Uživatelé elektronabíječek podle České obchodní inspekce marně hledají návody, ceníky a bližší informace. Provozovatelé ale kontrují, že inspektoři vidí mušky i tam, kde žádné nejsou.
Kontroly dobíjecích stanic v minulém roce nedopadly nejlépe. Česká obchodní inspekce (ČOI) prověřovala 32 dobíjecích stanic s výkonem minimálně 22 kW, které zvládnou nabít 80 procent kapacity baterie za 20 minut až půlhodinu.
Nedostatky zjistila u 29 stojanů – všechno v pořádku tedy měla jen desetina z prověřovaných míst. V 21 případech kontrolovaných stanic šlo o nedostatky v informačních povinnostech – zejména nebyla vyvěšená cena – a chyběly i návody k použití v češtině. U dalších pak scházely kontaktní údaje výrobce, jméno nebo obchodní firma, popřípadě ochranná známka, a adresa pro doručování, na níž jej lze kontaktovat. Česká obchodní inspekce za porušení zákonů uložila šest pokut za 67.000 Kč.
Orientace v cenách
Distributoři energií a provozovatelé nabíjecích stanic tvrdí, že všechny vytýkané nedostatky již odstranili. „A samozřejmě i nápravu doložili,“ shrnuje za všechny napomínané provozovatele dobíjecích stanic mluvčí ČEZ Martin Schreier – koneckonců šlo ve většině případů o chyby spíše administrativního charakteru, nijak nesouvisející s kvalitou.
Co se týká nejhlasitěji kritizovaného nevyvěšování cen, tam si distributoři s inspektory všechno rychle vyjasnili – spíše se jednalo o chyby v komunikaci. ČOI totiž postupovala stejně jako při kontrolách běžných čerpacích stanic, kde je cena na totemu vidět už při příjezdu a také pak přímo na stojanu. „Obecně vidím problém v chybějící legislativě přímo pro elektromobilitu, protože inspektoři následně aplikují standardní postupy, které mají pro čerpací stanice – což je naprosto jiné odvětví a nelze je srovnávat. Podali jsme vůči tomuto postupu odpor a inspekce ve všech případech naše argumenty uznala,“ popisuje Martin Klíma, vedoucí Mobility Services E.ON Energie.
U dobíječek totiž model z klasické čerpací stanice nefunguje – obvykle mají různé tarify, jež se odlišují podle jednotlivých zákazníků – zda se například jedná o registrovaného, nebo neregistrovaného. „Řidič, který u nás nabíjí, vždy zná cenu předem, a dokonce ji musí před nabíjením odsouhlasit. Má ji v mobilní aplikaci, odkud nabíjení spouští, zároveň v ceníku na internetu, a ještě mu ji posíláme do e-mailu při každé změně,“ vysvětluje Klíma.
Štítky, návody, označení
A jaká pochybení provozovatelé nabíječek ještě řešili? „Výhrady měli inspektoři zejména k informacím uváděným přímo na dobíjecích stojanech – například identifikačním údajům, informačním polepům pistolí na konektorech či datům o jejich dodavateli,“ pojmenovává vytčená pochybení společnosti ČEZ mluvčí Schreier.
Obdobné prohřešky administrativního charakteru řešila i Pražská energetika, jejíž mluvčí Petr Holubec poznamenává: „Výtky se týkaly například požárně-bezpečnostního řešení nebo chybného umístění výrobního štítku.“
A chybu našli inspektoři i na stojanu u nákupního centra Lidl v Hradci Králové. „Objevili jedinou, a to v označení koncovek kabelů, které bylo pouze v angličtině,“ popisuje mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Tedy ve všech případech nic, co by nějak zvlášť řidiče při samotném dobíjení omezovalo – ale litera zákona hovoří jasně.
O komfort řidičů při dobíjení by tak mělo být podle poskytovatelů stanic postaráno. Jestli se neobjevila další pochybení, budeme vědět začátkem příštího roku, kdy ČOI zveřejní výsledek všech kontrol dobíjecích stanic za letošek.
Kontrolujeme za vás
Redakce Světa motorů se dlouhodobě účastní výjezdů České obchodní inspekce, především v oblasti pohonných hmot. Byli jsme například svědky toho, jak se odebírají klasické pohonné hmoty i alternativní paliva, a dokonce jsme nechyběli ani u zavírání stanice, kde byly zjištěny nedostatky v kvalitě (SM 22/2015). Naposledy letos jsme sledovali cestu vzorku paliva od odběru až po zpracování a vyhodnocení výsledků v akreditované laboratoři. Sledovat samozřejmě i nadále budeme také vývoj v oblasti dobíječek pro elektromobily.