Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak šel čas s hybridy: Čtvrtstoletí úspor?

Leoš Káňa Leoš Káňa 2. 12. 2022 • 13:39
13
8
Zobrazit náhledy (13)
Lohner-Porsche Se zajímavým řešením přišel v roce 2013 Peugeot. Systém HYbrid Air při zpomalování natlakoval nádrže a při zrychlení takto uložená energie roztočila hydraulický motor. Hybridy Toyota Toyota Prius I Toyota Prius II Toyota Auris Toyota Corolla Toyota Corolla

Při snižování emisí z automobilové dopravy a optimalizaci spotřeby hrají hybridní pohony nezastupitelnou roli.

Obecně řečeno, hybridní automobil využívá k pohonu více než jeden zdroj paliva. Většinou jde o kombinaci spalovacího agregátu a elektromotoru, který bere elektřinu z baterií dobíjených generátorem při zpomalování. Výhody jsou zřejmé, protože se zbytečně nezbavuje energie vydané pro zrychlení. Hybridní pohon tak snižuje spotřebu i emise. V současném, tvrdém boji za snižování emisí jsou hybridizace a elektrifikace zřejmě jedinou cestou, jak zachovat spalovací motory i pro příští generace.

První pokusy

Vše přitom začalo jako experiment. Po druhé světové válce bylo ropy dost, oteplování Země nikdo neřešil a blaho lidstva bylo přednější než ochrana klimatu. Konstruktéři ale nezaháleli, a tak například General Motors v roce 1968 vyvinul studii městského vozítka XP 512E, která při malých rychlostech jezdila na elektřinu a při velkých na benzin. Zajímavým pokusem bylo i experimentální Audi Duo, postavené na základech modelu 100 Avant v roce 1989. Benzinový pětiválec poháněl přední kola a ta zadní elektromotor o výkonu 9,3 kW. Jeho hlavním účelem ale bylo vytvořit jednodušší pohon všech kol (hybridní čtyřkolky nyní často pracují se samostatným elektromotorem pro zadní kola). Nevýhodami systému Audi i předchozích pokusů však byly vysoká hmotnost systémů, prostorová náročnost i nutnost dobíjet baterie externě.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
5. 12. 2022 17:17
Re: Hybridy dělá úspornými
problem nemcu neni ten, ze se spolehli na plyn, ale ze se spolehli na plyn z roSSiji.
nemci letos budou mit polovinu spotrebovany elektriky z OZE.

kdyz to prevedu na nas, tak polovina spotreby je 35TWh, tedy potrebujes nekde sehnat dalsich 35TWh a to takovych, ktery umis rychle nahodit a to jsou plynovy elektrarny.
35TWh pri ucinnost 60% znamena necelych 6mld kubiku zemniho plynu a muzes vypnout / nestavet jaderny a uhelny elektrarny. pritom spotreba plynu u nas je 8mld kubiku.
palit plyn jen na teplo je barbarstvi.
mnohem efektivnejsi je z nej vyrobit elektriku a teprve zbylym teplem topit a tou elektrikou pohanet treba tepelny cerpadlo. z kazdyho kubiku plynu tak ziskas 2x tolik tepla nez pouhym spalenim.
navic predelat elektrarnu z CNG na vodik nebude tak velkej problem az prijde cas
3. 12. 2022 19:33
Re: Hybridy dělá úspornými
myslis tu paroplynovou elekrarnu, ktery nemci verili tak, ze diky tomu platime za elektriku skoro 5x tolik co vloni? Nebo myslis ten skvost, kterej i pres ucinnost asi 1000% vyrabi kwh draz nez blbej diesel. Nebo tu popelnici, kdy se dneska vyplati pripojit do site obri diesel a nechat si platit rezervovanej vykon protoze je to levnejsi nez plyn? A zrovna nafta by v kogeneraci nemela ucinnost o tolik horsi. Jenze naftu umime vozit krizem krazem po svete na lodi, jak nam to jde s plynem od chvile co ruskej povl napadl uk vidi kazdej na fakture za topeni. Zatimco natural jsem kupoval v patek za 36,5 a naftu pod 40 mel i bez bioslozky eurooil. Takze celou plynovou turbinu bych rovnou odepsal jako mrtvou technologii
3. 12. 2022 12:13
Re: Hybridy dělá úspornými
kdyz odhlidnu od toho, ze v hybridu vyuzijes energii, ktere by prisla v nivec, tak standardni paroplynova elektrarna ma ucinnost pres 50%, spickova lehce pres 60%, pri vyuziti odpadniho tepla 85%.
takze z kazdych 1000 kubiku plynu (10MWh) ses schopnej vyrobit 6MWh elektriky a 2.5MWh tepla.
2.5MWh tepla ti staci na rocni topeni u dnesniho standardniho zatepleneho domu, 3MWh na rocni provoz elektrospotrebicu (8kWh denne) a ze zbylych 3MWh ujedes elektromobilem 15-20tis km.

10MWh energie odpovida 1000 litrum nafty
na to ujedes 15-20tis km a zbytek (7MWh) vypustis panubohu do oken, kdezto v 1. pripade jde panubohu do oken jen 1.5MWh
Avatar - Mikesus
3. 12. 2022 10:49
Re: Hybridy dělá úspornými
Rekuperace není efektivní? Jakou ma účinnost?
A od kdy hybrid potřebuje elektrárnu?
Avatar - KANKUNEN
3. 12. 2022 10:26
Re: Hybridy dělá úspornými
Klasický hybrid elektrárnu nepotřebuje.