Jak vytížit továrnu Škody ve Vrchlabí? Řešením má být výroba elektromotorů nebo hybridních převodovek
Ve Vrchlabí kdysi vznikaly i automobily, dnes se však tento podkrkonošský závod zaměřuje na výrobu převodovek. A hledá další vytížení.
Škoda sice na jednu stranu řeší vysokou vytíženost továrny v Kvasinách, která jede na plné obrátky, zároveň však má další závod, který by mohl být využit lépe. Jedná se o továrnu ve Vrchlabí, která se dnes zaměřuje na produkci převodovek, konkrétně řady DQ 200. Prostor by tu ale byl i na výrobu dalšího produktu. A škodovácké odbory by jej rády získaly.
Konkrétně usilují o získání výroby elektromotorů nebo převodovek pro hybridní automobily, které v příštích letech budou v době expanze elektrifikovaných automobilů klíčovými produkty. Už jen kvůli rozšíření nabídky aut s hybridním a čistě elektrickým pohonem napříč koncernem VW Group, jehož je Škoda Auto součástí.
O takové produkty má zájem i samo vedení mladoboleslavské automobilky, což potvrzuje i člen představenstva zodpovědný za výrobu Michael Oeljeklaus. Konkrétně by automobilka ve Vrchlabí ráda vyráběla elektromotory nebo převodovku DQ 400E. Ta využívá hned tři spojky a najdeme ji třeba v plug-in hybridu Superb iV.
Žádné rozhodnutí ale dosud nepadlo, otázkou totiž bude skutečný odbyt a potřeba těchto komponent. O výrobu těchto komponentů navíc nepochybně budou mít zájem i další továrny koncernu. Škoda však podle vedoucího závodu Vrchlabí Ivana Slimáka má výhodu v nízkých nákladech, řešením v tomto ohledu by dokonce bylo rozdělení těchto dílů mezi Vrchlabí a Mladou Boleslav, kde už dnes vyrábějí vysokonapěťové baterie pro elektrifikované vozy.
Snahou je ale primárně využití Vrchlabí a především postavení se na druhou nohu. Od roku 2012 v podkrkonošském závodě vyráběná převodovka DQ 200 je sice pro koncern klíčová a využívána bude i v následujících letech, další produkt pro rozložení výroby by se ale hodil.
S možným rozšířením výroby ve Vrchlabí se počítá, což dokazují i investice do přístavby a modernizace stávajících a nevyužívaných hal. „Ale než začneme stavět, musíme mít příslib od Volkswagenu. Nyní vedeme intenzivní jednání a jakmile proběhnou výběrová řízení, tak se chopíme staveb. Preventivně ale staré haly budeme systematicky vylepšovat už nyní,“ dodává k tomu Oeljeklaus.
Výhodou Vrchlabí přitom jsou dosavadní výrobní úspěchy. Během tohoto měsíce závod vyrobí už třímiliontou převodovku. Denně tu vzniká až 2.200 převodovek, z nichž 62 % se montuje do vozů ostatních značek koncernu VW Group. Odběrateli jsou i koncernové závody v Indii nebo Jihoafrické republice. „Ve Vrchlabí navyšujeme počet kusů, přesto zvyšujeme kvalitu a snižujeme náklady. Jsme díky tomu bezkonkurenční,“ vydzvihuje vedoucí výroby komponent Christian Bleil.