Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Automobilový závod ve Vrchlabí
Robot vydává za jízdy hudbu, aby na sebe upozornil. Denně projede stejnou trasu 120krát, celkem 35 km.
Výrobně náročný kužel diferenciálu dorazí hotový od německého dodavatele. Ale až ve Vrchlabí se snýtuje s neobrobeným kolem, na kterém se teprve poté vyfrézují zuby. Pokud by se to udělalo dřív, nebyla by zaručena absolutní středová souosost obou dílů.
Automobilový závod ve Vrchlabí
8 Fotogalerie

Jak vytížit továrnu Škody ve Vrchlabí? Řešením má být výroba elektromotorů nebo hybridních převodovek

Ve Vrchlabí kdysi vznikaly i automobily, dnes se však tento podkrkonošský závod zaměřuje na výrobu převodovek. A hledá další vytížení.

Škoda sice na jednu stranu řeší vysokou vytíženost továrny v Kvasinách, která jede na plné obrátky, zároveň však má další závod, který by mohl být využit lépe. Jedná se o továrnu ve Vrchlabí, která se dnes zaměřuje na produkci převodovek, konkrétně řady DQ 200. Prostor by tu ale byl i na výrobu dalšího produktu. A škodovácké odbory by jej rády získaly.

Konkrétně usilují o získání výroby elektromotorů nebo převodovek pro hybridní automobily, které v příštích letech budou v době expanze elektrifikovaných automobilů klíčovými produkty. Už jen kvůli rozšíření nabídky aut s hybridním a čistě elektrickým pohonem napříč koncernem VW Group, jehož je Škoda Auto součástí.

O takové produkty má zájem i samo vedení mladoboleslavské automobilky, což potvrzuje i člen představenstva zodpovědný za výrobu Michael Oeljeklaus. Konkrétně by automobilka ve Vrchlabí ráda vyráběla elektromotory nebo převodovku DQ 400E. Ta využívá hned tři spojky a najdeme ji třeba v plug-in hybridu Superb iV.

Žádné rozhodnutí ale dosud nepadlo, otázkou totiž bude skutečný odbyt a potřeba těchto komponent. O výrobu těchto komponentů navíc nepochybně budou mít zájem i další továrny koncernu. Škoda však podle vedoucího závodu Vrchlabí Ivana Slimáka má výhodu v nízkých nákladech, řešením v tomto ohledu by dokonce bylo rozdělení těchto dílů mezi Vrchlabí a Mladou Boleslav, kde už dnes vyrábějí vysokonapěťové baterie pro elektrifikované vozy.

Snahou je ale primárně využití Vrchlabí a především postavení se na druhou nohu. Od roku 2012 v podkrkonošském závodě vyráběná převodovka DQ 200 je sice pro koncern klíčová a využívána bude i v následujících letech, další produkt pro rozložení výroby by se ale hodil.

S možným rozšířením výroby ve Vrchlabí se počítá, což dokazují i investice do přístavby a modernizace stávajících a nevyužívaných hal. „Ale než začneme stavět, musíme mít příslib od Volkswagenu. Nyní vedeme intenzivní jednání a jakmile proběhnou výběrová řízení, tak se chopíme staveb. Preventivně ale staré haly budeme systematicky vylepšovat už nyní,“ dodává k tomu Oeljeklaus.

Výhodou Vrchlabí přitom jsou dosavadní výrobní úspěchy. Během tohoto měsíce závod vyrobí už třímiliontou převodovku. Denně tu vzniká až 2.200 převodovek, z nichž 62 % se montuje do vozů ostatních značek koncernu VW Group. Odběrateli jsou i koncernové závody v Indii nebo Jihoafrické republice. „Ve Vrchlabí navyšujeme počet kusů, přesto zvyšujeme kvalitu a snižujeme náklady. Jsme díky tomu bezkonkurenční,“ vydzvihuje vedoucí výroby komponent Christian Bleil.