Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Je to tady, Tesla otevřela u Berlína svou první továrnu v Evropě

ČTK ČTK 23. 3. 2022 • 20:29
21
67
Zobrazit náhledy (21)
Tesla Gigafactory Berlin Tesla Gigafactory Berlin Tesla Gigafactory Berlin Tesla Gigafactory Berlin Tesla Gigafactory Berlin Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto

Americká společnost Tesla oficiálně otevřela svůj nový závod na elektromobily v braniborské obci Grünheide nedaleko Berlína, je to zároveň její první továrna v Evropě. Tesla ji vybudovala na domácí půdě konkurenčního automobilového koncernu Volkswagen, se kterým soupeří v elektromobilitě.

Při ceremonii, které se zúčastnili mimo jiné německý kancléř Olaf Scholz, ministr hospodářství Robert Habeck a braniborský premiér Dietmar Woidke, předal šéf Tesly Elon Musk první auta novým majitelům. Továrna, která nabídne práci 12.000 lidí, chce vyrábět až 500.000 vozů Model Y ročně.

Továrna začala fungovat necelé dva roky po zahájení výstavby. Musk, jenž v minulosti opakovaně zmiňoval problematickou byrokracii v Německu, původně zamýšlel výrobu zahájit už loni v červnu. Průtahy v získání konečného povolení ale jeho plány zkomplikovaly. Konečný souhlas obdržela Tesla na začátku tohoto měsíce, doposud stavěla na základě předběžných povolení. Na to dnes upozornil i německý ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck, podle kterého to svědčí o odvážné vnitropodnikové kultuře Tesly. "Pokud by povolení nezískali, museli by to rozebrat," řekl.

Video se připravuje ...

Habeck novinářům v areálu továrny řekl, že Tesla si Německo vybrala jako klíčový trh pro elektromobilitu. Hovořil také o tom, že elektromobily jsou důležité pro postupný odklon Německa od fosilních paliv a také od rychlého plánu zbavit se závislosti na ruské ropě. V souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu, kvůli které se Německo stejně jako Evropa rozhodlo omezit závislost na ruských energetických surovinách, označil Habeck otevření továrny na elektromobily za krásný symbol.

"Budoucnost patří elektromobilitě," řekl kancléř Scholz v projevu. Hovořil i o tom, že průmyslovému Německu se podaří transformace na uhlíkově neutrální zemi.

Tématu klimaticky šetrné budoucnosti se věnoval i Musk. "Lidé jsou někdy z budoucnosti sklíčení, přemýšlejí, zda zvládneme přechod na udržitelnou energii a zda není na řešení klimatického problému příliš pozdě. Chci ale všechny ujistit, že mohou chovat naději v budoucnost, měli byste doufat v budoucnost," řekl Musk. "Problémy se vyřeší a tato továrna je velký krok tímto směrem," dodal.

Braniborský premiér Woidke v rozhovoru s rozhlasovou stanicí Deutschlandfunk řekl, že továrna Tesly v Grünheide bude přínosná pro rozvoj celého východního Německa. "Po více než 30 letech, pokud to mohu říct, bylo také na čase," řekl. Podobně se během ceremonie v továrně vyjádřil i Scholz, podle kterého bude mít Tesla užitek pro celý východ země.

Braniborsko náleželo k někdejší Německé demokratické republice (NDR), která před znovusjednocením Německa v říjnu 1990 hospodářsky výrazně zaostávala za tehdejší spolkovou republikou. Znovusjednocení byl náročný proces, který dosud neskončil. Podle aktuální zprávy úřadu zmocněnce pro nové spolkové země, jak se někdejším regionům NDR říká, východ země i se započítáním kdysi rozděleného Berlína nyní dosahuje 79,1 procenta spolkového průměru.

Na začátku tohoto měsíce, kdy Tesla získala konečné povolení, Woidke prohlásil, že továrna je vykročením Braniborska k ekonomické budoucnosti a ke klimaticky neutrální dopravě. "Začala se psát nová kapitola našeho průmyslového a hospodářského rozvoje," řekl tehdy.

Ne všichni ale mají z příchodu Tesly radost. Obavy vyjadřují místní obyvatelé a ekologické spolky, podle kterých americký výrobce aut rozhodně není ekologickým podnikem. Aktivisté poukazují nejenom na rozsáhlé vykácení borového lesa kvůli výstavbě, ale také na možné ohrožení vodních zdrojů. Závod totiž stojí v idylickém a chráněném prostředí nedaleko turisticky atraktivního starého toku Sprévy.

Tesla podle Woidkeho splnila všechny podmínky, aby mohla na území s ochranou vod fungovat. Na stanici Deutschlandfunk dnes také Woidke řekl, že problém nebude ani ve spotřebě vody, ačkoli oblast patří k nejsušším v Německu. V podkladech pro povolení se uvádí roční spotřeba až 1,4 milionu kubických metrů vody, což odpovídá roční spotřebě města s 40.000 obyvateli.

Tesla zprovozněním továrny získala výrobní základnu na jednom z nejkonkurenčnějších automobilových trhů světa - přímo na domácí půdě konkurenčních automobilek Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz.

Související články

Témata
24. 3. 2022 23:39
Jerry - pata kolona
Heled, ty uctyhodny chytry a vysoky (nemeris nahodou metr padesat jako tvuj idol?) putinovsky sasku:

Jerry.Gunman
8. 9. 2020 23:32
"V.V. Putin JE nad veškerou pochybnost diktátor - a upřímně řečeno, ZAPLAŤ BŮH za něj. Protože je to diktátor osvícený - a po mém soudu ho budoucí historikové oprávněně zařadí po bok Petra Velikého"

Kazdy at si udela nazor na nas dva sam, kdyz se od tohoto nedistancujes. :no: :no:
Kdyz neodsoudis ruskou teroristickou invazi (ja vim, ty mas zakazano to takto nazyvat) na Ukrajinu.

Slava Ukrajine!
24. 3. 2022 23:28
Re: No tak sláva :D
Z tveho prispevku jsem pochopil, ze "normalni" zakaznik nechce nizke emise, potazmo spotrebu.
Asi zijeme kazdy nekde uplne jinde. :D
Myslim, ze kazdy (skutecne) normalni zakaznik chce platit za palivo co nejmin, coz znamena co nejnizsi emise co2.
24. 3. 2022 23:22
Re: No tak sláva :D
https://www.idnes.cz/…_sw_internet_vse

Jsi slavnej!
Tady o tobe (a o Jerrym) pisou.
Pata kolona infikovana ruskym dezinformacnim virem.
Sedi to naprosto neuveritelne.
Avatar - Jerry.Gunman
24. 3. 2022 16:26
Re: No tak sláva :D
tak není JEN utopistou :D
Avatar - Barrichello
24. 3. 2022 16:15
Re: No tak sláva :D
Je to utopista, protože bojuje za utopistické nesmysly typu OZE stejně jako stalinovi utopistiští pavědci
Články odjinud