Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Wrangler 2.2 CRD – Díky za tohle AUTO!

Martin Machala
Diskuze (23)

Láska je občas divná. Nikdy jsem neměl rád teréňáky, ale do nového Jeepu Wrangler jsem se zamiloval.

Design, interiér


Asi nejlíp to shrnul na naši letištní akci s hybridy jeden z diskutérů, omlouvám se, za boha si nemůžu vzpomenout, kdo z vás to byl. „Já bych to auto hrozně chtěl, i když nevím na co.“ Ani já netuším, k čemu bych wranglera používal. Respektive, proč bych měl jezdit ultimativním off-roadem na rámu a s redukcí. Bydlím sice v lese, ale domů jsem dojel i Lexusem LC 500, takže světlovou výšku 242 mm fakt nepotřebuju. V terénu se navíc vždycky bojím, jízda s různě nakloněným autem je mi hrozně nepříjemná.

Wrangler mě vlastně nemá čím objektivně zaujmout – jeho největší přednosti nejen že nevyužiju, ale ještě navíc se jich obávám. A stejně jsem ve wrangleru jezdil strašně rád.

Je to Jeep! Ale nový…

Jasně že tvary nové generace zůstaly z velké míry zachovány, Wrangler je jediným Jeepem, který se tomu prvními alespoň vzdáleně podobá. Maska chladiče se sedmi svislými otvory, do boku trčící mohutné blatníky a kulaté světlomety. Tohle jsou poznávací znaky americké terénní legendy už od dob původního willysu. Právě kulaté světlomery jsou však asi nejspolehlivějším vodítkem k nejnovějšímu provedení – podobně jako se LEDkami nezapře nové géčko od Mercedesu, stejně moderně kouká do světa i poslední z wranglerů. U Jeepu si vyhráli i s detaily, řekl bych skoro až v italsky hravém duchu. Různě po autě (vně i v interiéru) je rozeseta silueta autíčka odkazují na willys. Milé, třeba Simče se tahle blbůstka hrozně líbila.

Video se připravuje ...

A pak je tu možnost přetvořit wrangler na jakousi plážovou buginu, stačí vzít do ruky přiložené nářadíčko (opravdu je to takové nářadíčko, s miniráčnou se mi na jeep úplně nechtělo), sehnat nějakého kamaráda (třeba na dveře sice Jeep použil hliník, ale v jednom byste si hodně mákli) a můžete se vrhnout do odstrojování. Podle Jeepu by celá operace měla zabrat něco kolem čtvrthodinky, když jsem se ale tak zběžně koukal, kolik nejrůznějších káblíků by bylo potřeba rozpojit, jak velký díl zabírá zadní část střechy a vzpomněl si na svou vrozenou „zručnost“, snahu jsem vzdal. Nepoměrně šikovnější Martin Vaculík ale přislíbil, že pokud se mu dostane wrangler do rukou, o operaci se pokusí. Věřím, že to na rozdíl ode mě zvládne. Problematičtější prý má být zpětné nastrojení vozu, taky se vám může stát, že do wrangleru pak poteče.

Zase tak velká škoda by to však být nemusela, interiér si zachoval velice praktický ráz a s trochou nadsázky na něj můžete i s wapkou (když si v terénu zařádíte hezky na buggynku), ale pozor! Kvalita a celkový dojem z vnitřku nového Jeepu Wrangler mě víc než příjemně překvapila! A to nemluvím ani tak o kůží obšité přístrojovce, tohle bych si klidně odpustil, spíš se mi svým zpracováním velice pozdával třeba středový panel. Klasická a rozměrná tlačítka, vše navíc působí velice bytelně a hodnotně, vtipná je „konektivní“ záslepka pro nejrůznější rozhraní a sloty (jenom USB vstupů je uvnitř čtveřice)… Záslepka svými rozměry odpovídá krytu na klasickou domácí zásuvku. Uvnitř jeepu je zkrátka vše takové pěkně dimenzované.

Jeep Wrangler Jeep Wrangler

Displej uprostřed přístrojovky má rozměr 8,4 palce a obstojné rozlišení i grafiku, v základu Jeep nabízí sedmipalcové řešení. 

Výše zmíněnou kůží obšitou přístrojovku dostanete v rámci paketu Overland za necelých šedesát tisíc, součástí jsou třeba ještě osmnáctipalcová litá kola, kryt rezervního kola (jak jinak než umístěného na pátých dveřích) a kožené čalounění sedaček. Už jsem vám říkal, že je uvnitř všechno takové pěkně dimenzované? Platí to i pro sedačky. Boční vedení u nich nehledejte, jako v křesle se však cítit rozhodně budete.

Motor, jízdní vlastnosti


Žádná amerika

Možná může být lehkým zklamáním, že se pod kapotou evropského provedení neobjevuje žádný americky plnotučnější motor, ale víte co? Po týdnu se vznětovým čtyřválcem 2.2 CRD musím říct (alternativou je dvoulitrový benzin s výkonem 200 kW, osmistupňový automat je standardem vždy), že mi to vlastně ani nevadí. Nejprve pár notiček ke čtyřválcové naftě – blok je vyroben z hliníku, turbodmychadlo disponuje variabilní geometrií lopatek a solenoidové vstřikovače pracují s tlakem 2000 barů.

Asi to bude trochu klišé, ale podstatnější než výkon 147 kW je opravdu vrchol točivého momentu 450 N.m. od dvou tisíc otáček. Možná trochu výš, než je dnes obvyklé, od volantu vám to ale nepřijde, že byste museli na výraznější zátah čekat. Vzhledem k tomu, jakou hmotnost sebou wrangler tahá (v závislosti na výbavě a provedení až 2,6 tuny) a všem těm odporům, je zátah nejvýš přiměřený. Tentokrát je však dynamika naprosto podružná. Dálniční limit udrží jeep spolehlivě, předjíždět se s ním taky dá…

Je to opravdu úplně jiný svět, řídit tenhle teréňák. Další klišé, jenže naprosto přesné. Zatímco všude jinde vám přijde dálniční stotřicítka jako naprosto směšná rychlost, ve wrangleru máte tendenci přidržovat vnější zpětná zrcátka. To samozřejmě trošku přeháním, celkový komfort se však se současnou běžnou automobilovou produkcí naprosto nedá srovnat. Třeba na té dálnici si frčíte stodvacítkou a vůbec vám to nepřijde zvláštní, mimo město si jen tak mimochodem držíte předpisovou devadesátku. Byla to vlastně strašně příjemná změna. Asi jsem už taky tím vším spěchem zdegenerovaný, ve wrangleru jsem ale najednou jel úplně na pohodu, pomaloučku.

Jeep Wrangler Jeep Wrangler

Jasně, je to samozřejmě výše zmíněným mírným diskomfortem – wrangler je i přes všechno polidštění stále dost hlučný, kvůli rámové konstrukci sebou pořád všelijak šije a míra aerodynamického hluku je v dnešní době už dost nevídaná. Je to asi těžko pochopitelné, vždyť jde o objektivní negativa, byť jasně daná konstrukcí, ale mně se všechno tohle natřásání tak strašně líbilo. Wrangler je zkrátka úplně jiný, pořád opravdu terénní, na rozdíl od daleko módnějšího géčka, které se pařížskou prohání naprosto přirozeně. Wrangler ne. Ten by sem snad ani nedokázal odbočit.

Příjemně překvapila spotřeba, nečekal jsem, že s takto ultimativním off-roadem budu jezdit do devíti litrů. Největším problémem je samozřejmě dálnici. Zvlášť, pokud se rozhodnete, že v levém pruhu strávíte víc času. To se pak přes deset dostanete hned.

V terénu? Nejspíš všehoschopný

Když testuju auto, snažím se ho alespoň přiblížit k jeho limitům. Jinak se test píše docela blbě… S wranglerem jsem ale byl bez šance. Jak už jsem napsal, terénu se bojím, kamkoliv bych jeepa podle svých schopností vyvezl, wrangler by se mi jenom vysmál. Hodně, ale opravdu hodně drsný terén si s americkou novinkou v rámci prvních jízdních dojmů vyzkoušel Ondra Lilling a prohodil něco v tom smyslu, že by se občas i traktor zapotil. Představil jsem si Ondru v traktoru…

Jeep Wrangler Jeep Wrangler

Vzhledem k výbavě Sahary si troufám říct, že by šanci neměl ani ten traktor (a to je k dispozici ještě off-roadovější verze Rubicon). Už Sahara však disponuje samozřejmě pohonem všech kol, kterému Jeep říká Command-Trac, nechybí ani dvoustupňová redukce Selec-Trac (mezi pohonem zadních a všech kol můžete přepínat do rychlosti 72 km/h), aktivace redukčního převodu (v poměru (2,72:1) samostatnou páčkou trochu síly potřebuje. Světlá výška činí 242 mm, přední nájezdový úhel 44 stupňů, zadní pak sedmatřicet, wrangler by měl zvládnout brod hluboký 0,7 metru. Všechno asi hezké, já ale terénu nejspíš nikdy nepřijdu na chuť.

Závěr


Závěr

Těžko říct, jestli opravdu existuje někdo, kdo terénní schopnosti Jeepu Wrangler bezezbytku a naplno využije. A i když já jsem ten poslední, který by dokázal tento off-road alespoň přiblížit jeho terénním limitům, z auta jsem byl naprosto unešený. Něco tak celkově odlišného v dnešní stále víc unifikované automobilové produkci aby jeden pohledal. Naprostý tradicionalista, který si z moderní doby bere jen to nejnutnější a stále zůstává svůj. Jízda ve wrangleru je neskutečný zážitek, hluk, natřásání a plouživější dynamiku tady berete jako charakteristické a charakterní vlastnosti, které vám dělají radost. Opravdu to nejde vyjádřit přesněji, než v úvodu zmíněné hodnocení jednoho našeho diskutéra. „Já bych to auto hrozně chtěl, i když nevím na co.“

I já bych nový Jeep Wrangler hrozně moc chtěl. V testované specifikaci však stojí minimálně 1.454.900 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.192.900 Kč (2.2 CRD/147 kW AWD Sport)
Základ s testovaným motorem 1.454.900 Kč (2.2 CRD/147 kW AWD Sahara Unlimited)
Testovaný vůz bez příplatků 1.454.900 Kč (2.2 CRD/147 kW AWD Sahara Unlimited)
Testovaný vůz s výbavou 1.614.400 Kč (2.2 CRD/147 kW AWD Sahara Overland Unlimited)

Plusy

  • Tradiční a nezaměnitelný charakter
  • Absolutní schopnosti v terénu
  • Překvapivě velmi kvalitní interiér
  • Rozumná spotřeba

Minusy

  • V porovnání s prakticky jakýmkoliv moderním autem trošičku nekomfortní
Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (23)

Doporučujeme

Jeep Wrangler 2.2 CRD
Cena základní sestavy 1 454 900 Kč
Výbava základní sestavy Dvouzónová automatická klimatizace, parkovací kamera, tempomat, LED světlomety, LED mlhovky, přední parkovací senzory, bezklíčkový vstup, prémiový audio systém, Apple Carplay, Android Auto, osmnáctipalcová litá kola. Kč
Cena testované sestavy 1 614 400 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket Overland (+56.600 Kč), paket technologie – sledování mrtvého úhlu, bezklíčkový vstup (+14.200 Kč), alarm (+7700 Kč), třídílná hard-top střecha (+51.400 Kč), celoroční koberečky (+2600 Kč), vyhřívané přední sedačky (+6500 Kč), metalický lak (+20.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 6.5 / 7.9
Emise CO2: 208
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 81
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2119 / 0
Rozměr pneu: 255/70 R18
Jeep Wrangler 2.2 CRD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4882
b) šířka (mm): 1894
c) výška (mm): 1838
d) rozvor (mm): 3008
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
Avatar - Beefcake
18. 4. 2019 19:15
Vyborne
Vyborne napisane. Presne takto by som to opisal a presne pre to by som to auto bral. A ked da to tak vezme, je za ferovu cenu "od".
Avatar - Barrichello
18. 4. 2019 10:16
Re: To je ten Wrangler, co jsem zničil?
všechno jde, když se chce :-) Znáš to....
Avatar - Barrichello
18. 4. 2019 09:21
Díky za Pentastar
ne za 2,2 chrochták :-) I ten objem zmenšili z původního 2,8 CRD. Už neví coby :-) Takže Wrangler jedině s Pentastrem 3,6 a srdečné gratulce můžete poslat do Mercedesu a Cerberusu, kteří tento motor vyvinuli resp. dotáhli do sériové podoby :-) Fiat jen přeprodává to co vyvinul někdo jinej :-)
Avatar - Barrichello
18. 4. 2019 09:19
Re: To je ten Wrangler, co jsem zničil?
V6 benzín tu ofiko koupit šel, dokud to s tímhle faceliftem nezařízli. Nu co, šedej dovoz si vydělá. Simix, Auto Outlet, Impexta atd už ho nabízí sem koukal :-)
Avatar - Ada je zase tady
18. 4. 2019 00:59
Re: je pěkný proto, že má diesel
a nemá vpředu hmyzí ksicht jako Kokodák