Jízdní dojmy s Opelem Corsa: Bleskový lvíček
Opel Corsa přijíždí v šesté generaci, která vznikla v rekordním čase a už využívá kompletní techniku koncernu PSA. Jak se povedlo zkřížení francouzských genů s německými?
Corsa je pro Opel nejdůležitějším modelem, za celou historii se prodalo 13,7 milionu kusů a i v současné době boomu SUV je stále nejprodávanějším vozem značky. O tom, že to není žádný skomíráček, svědčí fakt, že dosavadní generace na konci života zaznamenala meziroční růst produkce o 6,5 %. Přestože nástupce byl již téměř hotov s technikou GM, po zahrnutí Opelu pod křídla PSA se začalo od prvotních plánů. Corsa v aktuální podobě tak vznikla za dva roky.
Novinka se od předchůdce liší téměř vším – podvozkovou platformou, motory i designem. Rozhodně však nelze říci, že by z nové corsy koukal Peugeot 208. Naopak na ní najdete všechny typické rysy opelů. Širokou přední masku, která je vytažená maximálně do stran, a v rozích dole umístěné mlhovky, což vůz výrazně opticky rozšiřuje. Na výběr budou tři varianty světlometů: základní halogeny a dva druhy diodových se zahnutou linkou pro denní svícení. Příplatková verze LED Matrix s funkcí vykrývání okolních vozů se v malém voze objevuje vůbec poprvé, nemá ji ani sesterská dvěstěosmička či prémioví zástupci.
Peugeot to není
Na rozdíl od předchůdce postaveného na platformě SCCS, která vznikla jako společná pro punto a corsu v roce 2005, pochází nová původem již od PSA. Nese označení CMP/EMP1 a je shodná s Peugeotem 208 či DS3 Crossback. Vůz se proti předchůdci protáhl o 39 mm (4060 mm), narostl i rozvor o 28 mm (2538 mm) a naopak došlo ke snížení o výrazných 48 mm (1433 mm) a zúžení o milimetr (1745 mm). Mezigeneračně došlo také k odlehčení a základní verze tak váží jen 980 kg, torzní tuhost karoserie je přitom o 15 % vyšší.
Interiér se na první pohled tváří jako klasický opel. Volant zůstává ze současných modelů a důvěrně známé jsou rovněž ovladače klimatizace, které si zachovaly klasická otočná kolečka a tlačítka, což velmi kvitujeme. Centrální displej (dle výbavy má 5“, 7“, nebo 10“) je umístěn těsně pod výdechy, co nejvýše to jde, a zůstává tedy dobře na očích. Celý středový panel je pak lehce natočen směrem k řidiči. Jeho tvarování v oblasti kolen však není zrovna přátelské a zejména spolujezdec nemá místa nazbyt. Řidiče trochu omezuje i hodně vystouplá a dozadu protažená opěrka lokte na dveřích. Madlo alias prohlubeň pro zavírání je navíc umístěna neergonomicky vzadu. Vpředu se tedy cítíte trochu stísněně, s hledáním správné pozice za volantem jsme ale neměli problém.
Proti předchůdci se vpředu sedí o výrazných 28 mm níže, což potěší zejména vyšší a sportovněji založené řidiče. Při nastupování dozadu se musíte protáhnout úzkým prostorem, zde poznáváme Peugeot 208. Místa vzadu však málo není a za sebe se tu posadí i člověk s výškou 1,9 m, nad hlavou už ale rezerva chybí.
Zavazadelník narostl na 309 litrů (+24 litrů) a líbí se nám i důkladné čalounění. Pod podlahu se navíc vejde plnohodnotná rezerva (2000 Kč).
Základní technické údaje Opelu Corsa | 1.2 | 1.2 Turbo | 1.2 Turbo | 1.5 CDTI |
Motor | zážehový, R3 | přeplňovaný zážehový, R3 | turbodiesel, R4 | |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 1199 | 1199 | 1499 |
Výkon (kW při min-1) | 55/5750 | 74/5500 | 96/5500 | 75/3500 |
Točivý moment (Nm při /min-1) | 118/2750 | 205/1750 | 230/1750 | 250/1750 |
Převodovka | 5° man. | 6° man. (8° aut.) | 8° aut. | 6° man. |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4060 x 1745 x 1433, 2538 | |||
Provozní hmotnost (kg) | 1055 | 1165 (1165) | 1233 | 1165 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 309/1015 | |||
Max. rychlost (km/h) | 174 | 194 (192) | 208 | 188 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 13,2 | 9,9 (10,8) | 8,7 | 9,9 |
Kombin. spotř. (WLTP) (l/100 km) | 5,3 | 4,2 (4,3) | 4,5 | 3,2 |
Základní cena (Kč) | 289 990 | 329 990 (392 990) | 439 990 | 379 990 |
Není matrix jako matrix
Pojďme ale zpět za volant. První kilometry absolvujeme už po setmění, a tak hned sbíráme poznatky o adaptivních světlometech Matrix LED. Vykrývání funguje spolehlivě, nikdo na nás nebliká a také dosvit je více než slušný. Nicméně osvětlení silnice je hodně nerovnoměrné a při běžné jízdě po okreskách směřují řidičovy oči do potemnělého pruhu. Dálkovky svítí více až ve větší vzdálenosti od vozu. S vyšší rychlostí je světelný paprsek sice užší, ale homogennější. Corsa tedy rozhodně nesvítí špatně, ale nečekejte úroveň vozů vyšších tříd, zejména ne prémiových.
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti jsou příjemné, corsa se navzdory velkým, 17“ kolům se ctí vypořádala i s horším povrchem, nedocházelo k žádnému odskakování ani přenosu rázů do interiéru. Na hrubém asfaltu bychom však uvítali lepší akustické utlumení. Řízení se zpřesnilo, posilovač se přemístil ze sloupku řízení dolů k převodce, což přineslo více citu a lepší zpětnou vazbu.
Tříválce, diesel i elektrika
Z motorů jsme vyzkoušeli obě přeplňované jednotky 1.2 Turbo (u francouzských značek koncernu PSA 1.2 PureTech). Slabší s výkonem 74 kW se základně dodává v kombinaci s šestistupňovým manuálem, silnější pak výhradně s osmistupňovým automatem. Dynamicky postačí i slabší verze. V kopcích jsme si sice občas museli více podřadit, pro běžné jezdění ale půjde pro většinu zákazníků o ideální volbu. Silnější provedení 96 kW si s automatem od Aisinu (planetový s hydrodynamickým měničem) výborně rozumí, řadí hladce a intuitivně. Svižně navíc reaguje i na pokyny páčkami pod volantem. Kromě tříválcového zvuku, který je stále patrný, nemá tato jednotka žádné slabiny a nabídne suverénní zrychlení. Na výběr jsou i tři jízdní režimy: Eco, Comfort a Sport. Rozdíly mezi nimi nám nepřišly dramatické, mimo řazení se upravuje účinek posilovače řízení, odezva na plyn a v případě sportu se dostaví také umělý zvuk, který se snaží navodit, že jedete minimálně s šestiválcem…
Kromě těchto motorů je v nabídce ještě základní nepřeplňovaná verze dvanáctistovky a čtyřválcový diesel 1.5 CDTI, začátkem příštího roku přijde i elektrická verze o výkonu 100 kW. Základní ceny startují na 289 990 Kč za verzi Corsa. Daleko použitelnější druhá výbava Edition s klimatizací pak začíná na 299 990 Kč.
Objednávky již dealeři přijímají od minulého týdne.
Plusy
- Pokroková výbava
- Pohodlná sedadla
- Solidní dynamika motorů 1.2 Turbo
- Příjemně naladěný podvozek
Minusy
- Stísněnější pocit vpředu
- Horší nastupování dozadu
Tři otázky pro Thomase Wankeho, vývojového inženýra modelu Corsa
Co stojí za výrazným snížením hmotnosti? Uvádíte až 108 kg.
Je to soubor mnoha opatření, konstrukce vozu je zcela nová, využíváme vyšší množství vysokopevnostních materiálů, ale i ty odlehčené. Na samotné karoserii jsme ušetřili 40 kg, na nových motorech až 15 kg. Nová sedadla uspořila 9 kg a i třeba díky hliníkové kapotě se její hmotnost snížila o 2,4 kg.
Podobně se chlubíte i příznivým koeficientem odporu vzduchu cx 0,29. Lze říci, čím se ho podařilo nejvíce snížit?
Pochopitelně i zde je to více věcí, ale výrazný vliv má třeba pečlivé zakrytí celého spodku. Používáme i aktivní klapky před chladičem, což je mezi malými vozy ojedinělé. I na pohled si pak všimnete prodlouženého zadního spoileru, jenž také pomáhá hladšímu obtékání vzduchu. U nové corsy, která je nižší a užší, se nám rovněž podařilo snížit čelní plochu.
Jak toto projevuje na snížení spotřeby?
Největší vliv to má samozřejmě při vyšších rychlostech. Mezigeneračně se odpor vzduchu snížil asi o 10 %, což například při rychlosti 130 km/h znamená snížení spotřeby o 5 %.
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.