Jízdní dojmy s VW T-Cross: Poprvé řídíme nejmenší SUV
Volkswagen T-Cross nepřináší mezi malé crossovery nic nového. Obvyklé postupy ale piluje s německou důkladností.
Raketově stoupající podíly SUV a crossoverů přivedly výrobce k celkovému zdvojení modelové nabídky – od každého běžného hatchbacku či kombíku musí existovat nějaká nadzvednutá verze. Teď dochází na Volkswagen Polo, jehož novým sourozencem se stává typ T-Cross. Při stejném rozvoru je o deset centimetrů delší a o dvanáct vyšší. Shodný zůstává podvozek s výhradně předním pohonem a vlečenou zadní nápravou. Ve stále širší rodině crossoverů Volkswagenu se novinka řadí pod model T-Roc, který má hodně společného s golfem.
Klame tělem
Minulý týden jsme se T-Crossem poprvé svezli po svérázných silničkách Mallorky, a tak můžeme doplnit pár osobních postřehů. Interiér je zpracovaný stejně kvalitně jako u pola. Působí tedy robustně, i když povrchová úprava některých plastových dílů má poněkud lesklou strukturu.
Klíčovou výhodou je praktické využití prostoru. T-Cross si totiž nehraje na terénního drsňáka ve stylu Nissanu Juke. Podlahu má zvýšenou jen o málo a dobrodružný dojem dohání plastovými lištami. Za vše mluví, že výrobce vůbec neuvádí světlou výšku a neprozradil nám ji ani na přímý dotaz. Pod vysokou střechou tak vzniká prostor kapesního autobusu, srovnatelný spíš s někdejším Renaultem Modus. Poloha sedadel a výška dveří umožňuje snadné nastupování, sezení je vzpřímené a pohodlné, což platí i pro cestující vzadu.
Proto ani nevadí, že před koleny zbývá místa jen průměrně. O to méně využitelná je ovšem posuvná zadní lavice. V přední poloze se na ní už vůbec nedá sedět, takže variabilitě kufru pomáhá jen hypoteticky. Jeho reálný objem se pohybuje kolem čtyř set litrů. To je víc než v polu, ale méně než u starších kombíků, které musely crossoverům ustoupit.
Tiše a ochotně
S polem se shoduje také kultura jízdy. Zejména na základních šestnáctipalcových kolech je pérování konejšivě hladké, šum pneumatik dobře utlumený a v zatáčkách si auto díky širším rozchodům počíná zcela jistě. Verze R-Line na osmnáctkách už za trochu pocitové ostrosti platí uskakováním zádi na hrbolech.
Tříválec 1.0 TSI je pro pohon 1145 kg těžkého vozu akurátní volbou. Zejména v silnější verzi s šestikvaltem, jejíž chod zklidňuje dvouhmotový setrvačník. Slabší provedení se pod plynem projevuje chrčivě a chybějící newtonmetry jsou cítit ve slabší rezervě pro předjíždění. Nejméně nás přesvědčil diesel. Slabé verzi šestnáctistovky s 70 kW a dlouhými přeskoky mezi pěti rychlostními stupni chybí kultura i temperament. Svezli jsme se ovšem předsériovou verzí, kvůli homologaci dorazí nafta až později.
Základní technické údaje | |||
Motor | 1.0 TSI | 1.6 TDI | |
Výkon (kW při min-1) | 70/5000-5500 | 85/5000-5500 | 70/4000 |
Toč. moment (Nm při min-1) | 175/2000-3500 | 200/2000-3500 | 250/1500-2500 |
Převodovka | MAN 5 | MAN 6 (DSG 7) | MAN 5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 | 193 | - |
Zrychlení na 100 km/h (s) | 11,5 | 10,2 | - |
Spotřeba v cyklu NEDC (l/100 km) | 5,9/5,4/5,0 | 5,7/4,6/4,9 | - |
Provozní hmotnost (kg) | 1245 | 1250 (1270) | 1370 |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4108 x 1782 x 1584, 2551 | ||
Objem kufru (l) | 455-1281 |
Zná svou cenu
S důrazem na komfort a kvalitním zpracováním má T-Cross ve stále plnější třídě rozhodně co říci a ostudu nedělá ani větším modelům Volkswagenu. To také odráží sebevědomá cena, která startuje na 457.900 Kč. Prodejci už přijímají objednávky, první auta k nim dorazí v polovině dubna.
Plusy
- Pohodlí pro čtyři dospělé
- Klidná a tichá jízda
Minusy
- Jen průměrný kufr
- Vyšší cena
Základní ceny | Life | Style |
1.0 TSI/70 kW | 457 900 Kč | - |
1.0 TSI/85 kW | - | 499 900 Kč |
1.0 TSI/85 kW DSG | 498 900 Kč | 540 900 Kč |