Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy Seat Ateca: Velký krok pro Seat…

Martin Frei
Diskuze (240)
… nemalý pro Kvasiny. Ateca ovládá devatero řemesel a zaplňuje díru v plotě, kterou dosud zákazníci utíkali k asijským značkám.

Zimní Barcelona má lenivě ospalé kouzlo. Lidé beze spěchu vyhlížejí jaro, ve vzduchu chybí veselý řehot racků, i moře jako by šumělo tišeji. Zato o tři kopce dál na sever, na kraji zapadlého městečka El Pont d‘Armentera, je pěkně živo. Na zahradě starého panského sídla postavili technici Seatu dva stany a v nich dokončují přípravy čtyř prototypů pro naše jízdy. Přihlíží několik manažerů z vývoje a nadšení mezi nimi jen jiskří. Na tohle auto v Martorellu dlouho čekali – a teď je tady. Nábožný obřad nijak neruší ani příchod nás, novinářských vetřelců. Však jsme tu jen čtyři: dva Italové, jeden Polák, jeden Čech. Další národy nás vystřídají až odpoledne.

Téměř hotovo

Jde o velmi komorní akci, která dosvědčuje, o jak důležitou premiéru jde. Sériová výroba se v Kvasinách teprve dolaďuje, Seat přesto chce dát najevo, že si po stránce kvality věří. Nestává se často, aby automobilka nechala přísné oko novináře hodnotit slícování, vůle a přesnost sesazení interiéru na "vychytávací“ generaci prototypů. Ateca se ale skutečně nemá za co stydět. Ať šoupeme sedačkami, mlátíme dveřmi a opíráme se o různé plastové výplně sebehulvátštěji, nenacházíme nic horšího než jedno lupající madlo dveří. Klobouk dolů! Španělští manažeři také nezapomínají zdůraznit, jak dobře jim šlape spolupráce s kvalitáři v Kvasinách. A že musejí o pečlivosti něco vědět, vždyť nedaleký závod v Martorellu montuje Audi Q3.

Krásy tak akorát

Ateca působí na denním světle stejně elegantně jako na molu ženevského autosalonu, a když vyjede ven mezi palmy, vynikne její uměřené kouzlo. Není jí ani málo, ani moc, design je rozhodně střídmější než třeba u Renaultu Kadjar. Ve zlatavě měděné barvě, se stříbrnými lištami, diodovými světly a na devatenáctipalcových kolech přesto nemá chybu. Až za rok tyto elegantní proporce převezme Škoda Yeti, bude se jistě líbit.

Uvnitř si potvrzujeme nedávné poznatky ze Ženevy. I tělnatější a vyšší postavy zde najdou absolutně vyhovující prostor, ve všech směrech je ho tak o tři čtyři centimetry víc, než bychom čekali. Proti dnešní Škodě Yeti je to výrazné zlepšení. Povrchy na palubní desce a dveřních výplních už tolik půvabu nevyzařují, tady má třeba Kia Sportage náskok. Při předpokládaném tlaku na příznivou cenu však jde o snesitelný kompromis.

Pohonné jednotky
1.0 TSI 85 kW/M6 4x2 -
1.4 TSI ACT/110 kW M6 4x2 4x4
1.4 TSI ACT/110 kW DSG7 4x2 4x4
1.6 TDI/85 kW M5 4x2 -
2.0 TDI/110 kW M6 4x2 4x4
2.0 TDI/110 kW DSG6 4x2 -
2.0 TDI/140 kW DSG7 - 4x4

O kolečko víc

Druhý exemplář v bílé barvě vypadá o poznání obyčejněji. Což ale vůbec nevadí, jelikož s ním míříme do pořádného bláta. V zadní části parku je připravený okruh simulující nerovnou lesní cestu, jemuž k autentičnosti pomohl vydatný noční liják.

Samozřejmě jde o čtyřkolku, v zájmu snadné ovladatelnosti nám ji přistavili s automatem. Podrobnější specifikaci jsme si s polským kolegou ani nestihli prostudovat, a tak se hned na startu podivujeme nad krásně plynulým rozjezdem. Tohle zatím žádný oplastovaný freetrack, experience ani scout nikdy nedokázal. A ani nedokáže. Nejsilnější TDI v atece má totiž k dispozici velké sedmirychlostní DSG, které bylo dosud vyhrazeno jen Volkswagenu Transporter, Tiguan a pekelnickému Passatu Biturbo TDI. Bohatě dimenzované spojky si nechají líbit delší prokluz, což zklidňuje rozjezdy. A hlavně převodovka i na nižší stupně schroupe celý točivý moment 400 N.m, což umocňuje schopnosti za těžších podmínek.

Průchodnost terénem samozřejmě nepřesahuje zvyklosti středních SUV, trakce a jemnost ovládání ale zasluhují uznání. Nechybí terénní režim stabilizace ani asistent sjíždění svahů. Zaujalo nás také, že ani na půlmetrových boulích v karoserii nic nevrže, přestože má panoramatickou a otevírací skleněnou střechu, která neprospívá tuhosti.

Je ale škoda, že robustní sedmikvalt zůstane vyhrazen nejsilnější verzi 2.0 TDI/140 kW. Slabší dvoulitr se 10 kW bude mít čtyřkolku jen s manuálem a 1.6 TDI výhradně pohon předních kol.

Porovnání rozměrů
Světlá výška modelů Seat (mm)
Leon ST 145
Leon Experience 174
Ateca 4x2 176
Ateca 4x4 189
Objem kufru konkurenčních SUV (l)
Nissan Qashqai 401
Mitsubishi ASX 442
Kia Sportage 465
Renault Kadjar 472
Seat Ateca 485

Zatáček se nebojí

Nejsilnější motorizaci nám technici Seatu připravili i pro silniční okruh. Tady ateca překvapuje pohotovými reakcemi ve stylu leonu. Z pohybů karoserie

ani pocitu z řízení vůbec nemáme pocit, že řídíme vyšší auto. Vlnitou silničku mezi skalami kopíruje lehce a hravě, tlumení nerovností je na 19palcová

kola vynikající. Žádné ze současných menších a středních MPV v tom atecu výrazně nepřekonává. I do úzkých zatáček se děvenka vrhá bezstarostně. Spíš než těžký diesel s automatem před nápravou nás brzdí technik Seatu na zadním sedadle. Lento, lento, amigos! Tohle auto potřebujeme i zítra.

V obloucích se potvrzuje ještě jedna přednost platformy MQB, společná atece, leonu i dalším sourozencům: výborný výhled řidiče. Sloupky jsou štíhlé, boční okna hluboká a zrcátka posunutá vzad. Po dlouhé době SUV, ze kterého je vážně vidět líp než z hatchbacku.

Maximální dynamiku nemáme možnost vyzkoušet, ale dieselový tandem na první dotyk reaguje o poznání živěji než náš dlouhodobý Touran 110 kW

DSG6 s předním pohonem.

Porovnání základních rozměrů Délka (mm) Šířka (mm) Výška (mm) Rozvor (mm) Kufr (l)
Seat Ateca 4363 1841 1601 2638 485
Seat Leon ST 4543 1816 1436 2631 587
Rozdíl -180 25 165 7 -102

Silná karta

Jak vidíte, seznámení to bylo velmi stručné a předběžné. Mimo jiné jsme nedostali příležitost svézt se s napjatě očekávaným tříválcem 1.0 TSI. Dojem máme přesto skvělý. Seat Ateca je prostorné, pohodlné, obratné a hezké auto, které značce v nadcházejících měsících rozhodně zjedná velkou pozornost. Škoda Yeti, která musí ještě celý rok vydržet ve stávající podobě, to teď bude mít o hodně těžší. Nesmíme ale zapomenout na jednu vážnější výhradu, tou je děravá skladba specifikací. Jednak na rozdíl od Leonu Experience v atece nebude dostupná kombinace 1.6 TDI 4x4. A kdo zatouží po dieselové čtyřkolce s automatem, bude muset připlatit za nejdražší verzi 2.0 TDI/140 kW. První zájemci se dočkají v červenci.

Plusy

  • Prostorná kabina, pohodlná sedadla
  • Velmi dobrý výhled
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Snadná ovladatelnost
  • Velmi schopná nejsilnější motorizace 2.0 TDI/140 kW DSG7
  • Objemný zavazadlový prostor

Minusy

  • Motor 1.6 TDI nemá pohon všech kol
  • Kombinace TDI, 4x4 a DSG jen v nejdražší variantě
  • Plasty v kabině na pohled

Tři otázky pro Matthiase Rabeho, ředitele technického vývoje Seatu

Mohl byste krátce představit vývojové středisko Seatu v Barceloně?

Velmi rád, je to naše chlouba. Centrum jsme otevřeli v roce 1975 a stále ho rozšiřujeme. Dnes zaměstnáváme přes tisíc inženýrů a dokážeme vyvinout kompletně celé auto od prvotních designových skic přes počítačové simulace pevnosti či aerodynamiky až po ergonomii a výrobní postupy.

V příštích čtyřech letech chceme do dalšího rozvoje centra investovat 90 miliard Kč.

Ateca bude mít hodně společného s novou Škodou Yeti. Na čem konkrétně jste s českými inženýry pracovali?

Společně jsme navrhovali skelet karoserie, který budou oba vozy sdílet. Všechny viditelné prvky související s designem máme ale odlišné. Jak

v exteriéru, tak v interiéru.

Sdílejí oba vozy stejné základy i s větší Škodou Kodiaq a Volkswagenem Tiguan?

Ano i ne. Platforma MQB obsahuje širokou škálu modulů včetně klimatizace nebo elektroniky, které sdílet můžeme. Tiguan a kodiaq ale mají robustnější podlahu, která dovoluje prodloužení rozvoru a sedmimístnou konfiguraci. Proto například začínají až s motorem 1.4 TSI. Seat Ateca je lehčí, základní verze váží jen 1250 kg. Proto ji může pohánět zážehový tříválec.

Víte, že…

… ruku v ruce s vyšší světlostí verzí 4x4 jdou i tlumiče s delším zdvihem? Při jízdě po polní cestě dovolí kolům lépe kopírovat terén. To například neumí současná Škoda Yeti.

… všechny dieselové čtyřkolky mají katalyzátor SCR-AdBlue? Je to zřejmě důvod, proč ateca nedostane verzi 1.6 TDI 4x4. Zatímco nižší a lehčí Leon Experience s ní ještě splní emise Euro 6 bez AdBlue, karoserie SUV příliš zvyšuje jízdní odpory. Bez AdBlue zkoušku neproleze a jeho montáž by přišla neadekvátně draho.

… ateca uveze dvě tuny „na kouli“? Varianta 2.0 TDI/110 kW M6 4x4 má povolenou hmotnost přívěsu 2000 kg, 2.0 TDI/140 kW DSG7 4x4 pak 2100 kg. Tažné zařízení může být vysouvané elektricky.

… všechny předokolky mají vlečenou zadní nápravu? Vychází to tedy stejně jako u leonu a octavie: bez pohonu 4x4 si se zkrutnou příčkou musí vystačit i 110kW verze motorů 1.4 TSI a 2.0 TDI.

… varianty s předním pohonem dostanou o 13 mm nižší světlost? Uživatele středního věku potěší zvýšeným posazem, přitom částečně omezí nehezký efekt maličkých kol ve velkých blatnících.

Video se připravuje ...
Martin Frei
Diskuze (240)
Avatar - Sumi2000
27. 3. 2016 17:59
Re: Jste si tím úplně jistí?
Taky mám šíbr 7 let a v pohodě!!!
Avatar - Covenant
27. 3. 2016 08:48
Re: Plasty, odhlučnění..
Ne ne prostě na Kia Ceed škodovka a seat nemají jak píše Emel >:-[]

Doporučuju se podívat se na tohle video od 4 minuty....je tam i ta zmiňovaná kvalita interiéru nového Ceedu [odkaz]

26. 3. 2016 15:40
Re: Jste si tím úplně jistí?
Hmmm jakou s tím máš vlastní zkušenost? Já mám v autě panoramatickou střechu už 5tým rokem a ani nevrže a karoserie se nekroutí, tj fakt nevim o jakých problémech tu mluvíš?
Avatar - Emel
26. 3. 2016 09:56
Re: Plasty, odhlučnění..
Ne, tak přece bys nechtěl srovnávat SEAT s Kiou Ceed nebo dokonce Grand C-Maxem ;-)
26. 3. 2016 06:20
Re: Plasty, odhlučnění..
A na základě čeho určuješ hujdu? S čím ji poměřuješ?

Budu příjemně překvapený, když to nebude jen o preferencích k vlastní garáži nebo plakátu nad postelí... ;-)