Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kawasaki Z900RS je moderní interpretací legendární Z1

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Kawasaki oživuje prostřednictvím své čerstvé novinky Z900RS linie modelu, který byl zakladatelem slávy jejích řadových čtyřválců a zároveň jedním z nejvýkonnějších motocyklů své doby.

Kawasaki se prostřednictvím nového modelu Z900RS vrací na začátek sedmdesátých let. Inspirací a vlastně i přímým vzorem pro tuto novinku se stal model Z1. Ten byl uveden v roce 1972 jako velmi razantní odpověď na dnes již legendární stroj Honda CB750, který na evropský a severoamerický trh vstoupil o tři roky dříve.

Honda CB750 díky svému čtyřválci o výkonu 50 kW (68 k), jízdním výkonům, ovladatelnosti a vysoké míře spolehlivosti při svém vstupu na trh doslova rozdělila svět motocyklů tlustou čárou na to, co bylo před ní a po ní. Řada světových výrobců nebyla schopna udržet vysoké tempo a laťku kvality, které tento model nasadil, ale u Kawasaki se rozhodli, že jej překonají.

Výsledkem se stala Kawasaki Z1, která vznikla podle podobného receptu jako konkurenční Honda, ale téměř ve všem ji překonávala. Design stroje působil díky tvarům nádrže či krytu za sedlem sportovnějším dojmem a celkovou agresivitu stroje podtrhoval jeho čtyřválec o objemu 903 cm3 a výkonu 60 kW (82 k), umožňující dosáhnout rychlosti přes 210 km/h, což byl na první půlku sedmdesátých let pořádný fofr.

Model Z1 se stal snem řady motorkářů po celém světě, ti šťastnější jako například Niki Lauda ji sedlali, zatímco méně šťastní, ji mohli obdivovat na fotkách a taky ve filmu. Například snímek Stunts z roku 1977, u nás uvedený jako Povolání: Kaskadér, řadě příznivců Kawasaki utkvěl v paměti díky úvodním titulkům se Z1 vyjíždějící z ložnice a její jízdě po zadním. Zbytek filmu byl pak nehodný zapamatování.

Kawasaki si je popularity modelu Z1 vědoma a čas od času jeho styl oživí. Například v devadesátých letech prostřednictvím řady čtyřválců Zephyr o objemu od 400 do 1100 cm3. Tyto stroje se vedle vzhledu držely i tradičního řešení rámu a podvozku s dvojicí tlumičů zadního kola.

Novinka pro modelový rok 2018 v podobě Kawasaki Z900RS na to jde trochu jinak a od slavné Z1 si vypůjčila její linie, které spojuje s technikou aktuálního streetfighteru Z900. Na klasika novinka odkazuje tvarem předního světlometu, pouzdra přístrojů, liniemi palivové nádrže, sedla, krytů umístěných pod ním i za ním, tvarem koncového světla a barvami přesně odpovídajícími originálu.

Tím ovšem veškerá podobnost s původní Z1 končí a nová Kawasaki Z900RS sází na moderní trubkový rám, v němž není motor uložen, ale zavěšen a je částečně i nosným prvkem. Zadní kolo není odpruženo dvojicí tlumičů, ale jen jedním a vpředu je použita moderní upside down vidlice.

Srdcem novinky pak není vzduchem ale kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 948 cm3, který je namísto karburátorů vybaven vstřikováním paliva. Tento motor je naladěn na nejvyšší výkon 82 kW (111 k) při 8500 min-1 a točivý moment 98,5 N.m při 6500 min-1. Samozřejmostí je šestistupňová převodovka i ABS a kontrola trakce s dvojicí režimů nastavení.

Motocykl s rozvorem kol 1470 mm, celkovou délkou 2100 mm a sedlem ve výšce 835 mm má pohotovostní hmotnost 215 kg a jeho brzdový systém využívá vpředu kotouče o průměru 267 mm, zatímco vzadu je kotouč o průměru 216 mm. Kontakt s asfaltem zajišťují 17palcová kola obutá do pneumatik o rozměrech 120/70ZR17 vpředu a 180/55ZR17 vzadu.

Kawasaki nabídne Z900RS ve třech barevných provedeních s širokou paletou příslušenství. Ceny této stylové novinky prozatím nejsou k dispozici.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)