Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kdo všechno má karbonovou karoserii: Aston Martin, Koenigsegg, Lexus, McLaren a další supersporty

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Supersportovní automobily v drtivé většině případů přitahují pozornost svými liniemi, výkonem motoru a dynamickými schopnostmi. Neméně důležitá je přitom i hmotnost, kterou pomáhají snižovat uhlíková vlákna, z nichž lze vyrobit téměř celou karoserii.

Hmotnost je pro automobil prakticky stejně důležitá jako výkon motoru a pro sportovní a supersportovní vozy to platí doslova dvojnásob. Automobilky se v jejich případě prakticky neustále snaží co nejlepšího poměru mezi výkonem a hmotností.

 

V posledních letech jim v boji s hmotností pomáhají v hojné míře uhlíková vlákna. Z nich mohou vyrábět jednotlivé komponenty i téměř kompletní karoserií. To velmi dobře demonstrují následující automobily, které však rozhodně nejsou jedinými, které se mohou pochlubit karbonovou karoserií.

 

Aston Martin Valkyrie AMR Pro se jako čistě okruhové provedení modelu Valkyrie a výsledek spolupráce mezi britskou automobilkou a specialisty Red Bull Advanced Technologies a AF Racing představil v rámci 88. ročníku autosalonu v Ženevě v březnu roku 2018.

 

Pro použití na závodních okruzích optimalizovaný model Valkyrie AMR Pro má generovat aerodynamický přítlak větší, než je jeho hmotnost, která je díky karbonové karoserií 1000 kg. Pohonné ústrojí, jehož srdcem je vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru má disponovat výkonem přes 809 kW (1100 k).

 

Okruhový speciál tak má mít k dispozici více než jednoho koně výkonu na jeden kilogram své hmotnosti. Nejen díky tomu se má maximální rychlost pohybovat nad 360 km/h a přetížení při průjezdy zatáčkami má překonávat 3 G.

 

 

 

Hennessey Venom F5 se v médiích poprvé objevil v roce 2014, ale do sériové výroby prozatím nezamířil a na jeho vývoji se má stále pracovat. Podle prozatím posledních informací se máme premiéry produkčního provedení dočkat v roce 2020.

 

Karbonová karoserie modelu Venom F5 se má výrazně podílet na pohotovostní hmotnosti 1338 kg. Před zadní nápravou má být přitom uložen dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 7,4 litru, disponující nejvyšším výkonem 1193 kW (1621 k).

 

Hennessey uvádí, že akceleraci z 0 na 300 km/h má Venom F5 zvládnout za méně než 10 s a méně než 30 s má trvat zrychlení z 0 na 400 km/h se zpomalením zpátky na 0 km/h. Maximální rychlost má být přes 300 mil v hodině, což je 482,8 km/h.

 

Italdesign Zerouno Duerta měl premiéru na autosalonu v Ženevě v březnu roku 2018 a přímo navazoval na stejnojmenné kupé z předchozího roku. V obou případech došlo na použití karoserie vyrobené z uhlíkových vláken v kombinaci s podvozkem využívajícím hliníkové slitiny ve snaze udržet hmotnost na přijatelné úrovni a zároveň vozu zajistit patřičnou tuhost.

 

Italdesign Zerouno Duerta má před zadní nápravou uložen atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 5,2 l, disponující nejvyšším výkonem 449 kW (610 k), a roztáčející prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky kola obou náprav.

 

Supersport z Moncalieri u Turína má nabízet jízdní vlastnosti a výkony závodních vozů a podle oficiálních materiálů má model Zerouno Duerta dosahovat maximální rychlosti 320 km/h, zatímco provedení s pevnou střechou se umí rozjet až na 330 km/h.

 

 

 

Koenigsegg Agera RS reprezentoval švédskou značku jako vrchol modelové řady Agera v letech 2015 až 2018. Nejvíce pozornosti k sobě tento model upoutal před koncem své kariéry, když v roce 2017 získal pět světových rekordů.

 

Prvním z těchto rekordů bylo dosažení nejvyšší maximální rychlosti se sériově vyráběným autem, jež má po zprůměrování hodnotu 444,6 km/h. Následující čtyři rekordy se pak rovněž týkají rychlosti a zrychlení.

 

Koenisgegg Agera RS za svou rychlost vděčí dvojicí turbodmychadel přeplňovanému osmiválci, poskytujícímu z objemu 5,0 l nejvyšší výkon 865 kW (1176 k) a samozřejmě i své karbonové karoserie. Právě díky ní se může pochlubit pohotovostní hmotností 1395 kg.

 

Lexus LFA má kořeny na přelomu dvacátého a jednadvacátého století. Veřejnosti se však první koncept představil v lednu roku 2005 jako LF-A. Cesta k sériovému modelu zabrala dalších téměř pět let a během ní byl představen druhý koncept kupé LF-A a následně studie roadsteru.

 

Premiéra sériového LFA, z jehož označení zmizela pomlčka, se odehrála v říjnu roku 2009 na autosalonu v Tokiu. Produkce série pětiset exemplářů supersportovního kupé s výjimečným desetiválcem v přídi se rozeběhla v prosinci roku 2010 a byla ukončena o dva roky později.

 

Lexus LFA  je poháněn zážehovým vidlicovým desetiválcem o objemu 4,8 l a nejvyšším výkonu 412 kW (560 k). V konstrukci karoserie tohoto kupé tvoří 65 % uhlíkovými vlákny tvrzené plasty a i díky tomu je jeho hmotnost 1480 kg. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne LFA za 3,7 s a je schopné dosáhnout maximální rychlosti 325 km/h.

 

 

 

McLaren Senna začátkem roku 2018 rozšířil řady modelů, které britská značka nabízí v rámci své Ultimate Series. Nekompromisní hypersport nese jméno Senna po legendárním závodníkovi Formule 1, jehož schopnostmi se inspiroval a i přes homologaci pro běžný silniční provoz se nejlépe cítí na závodních okruzích.

 

Základem je zde lehounká karbonová konstrukce, vylepšená Monocage III je vůbec nejlehčím monokokem, jaký kdy McLaren použil u sériového auta. Před zadní nápravou uložený osmiválec o objemu 4,0 l s přeplňování dvojicí turbodmychadel a nejvyšším výkonem 588 kW (800 k) si musí poradit s jen 1.198 kilogramů těžkým vozem (suchá hmotnost), což ve výsledku znamená výkonovou hmotnost 668 koní na tunu.

 

McLaren Senna zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy a na dvoustovce je za 6,8 sekundy. Maximální rychlost je u tohoto vozu 340 km/h. To možná z absolutního hlediska není tolik, McLaren ale zdůrazňuje, že Senna není o schopnostech v přímce, ale v zatáčkách. Je totiž schopen generovat až 800 kilogramů přítlačné síly.

 

McLaren Speedtail navazuje svými výkony i koncepcí interiéru na slavný McLaren F1, mistrovské dílo konstruktéra Gordona Murraye a designéra Petera Stevense. Futuristicky působící automobil nemá být čistokrevným supersportem, ale materiály automobilky jej označují jako Hyper-GT, které má být nejdokonalejším a nejluxusnějším vozem v historii značky McLaren.

 

Základem modelu Speedtail je unikátní karbonová struktura, karbonové díly jsou použity i na samotné karoserii, což spolu s dalšími prvky (třeba i z titanu) znamená suchou hmotnost 1.430 kilogramů, což je s ohledem na zástavbu hybridního pohonu nízká váha.

 

Pohon má na starosti hybridní systém, kombinující vidlicový osmiválec s elektromotorem, pohánějící zadní kola. Výkon má oficiálně dosahovat 787 kW (1070 k). McLaren uvádí, že Speedtail zvládne akceleraci z 0 na 300 km/h za 13,0 s a je schopen jet rychlostí až 403 km/h.

 

 

 

Singer Dynamics and Lightweighting Study byl veřejnosti prezentován na Festivalu rychlosti v Goodwoodu roku 2018 a pokračuje v rozvíjení vlastního designérského i konstrukčního stylu vozů značky Singer na základech klasického Porsche 911 se vzduchem chlazeným motorem, kdy spojuje jeho linie s moderní technikou a materiály.

 

Karoserie je tvořena z uhlíkových vláken a spolu s dalšími komponenty z tohoto materiálu spolu s díly z hliníku a hořčíku stojí za hmotností vozu kolem 990 kg. Za zadní nápravou je zde přitom uložen vzduchem chlazený atmosférický šestiválec, laděný týmem Williams Advanced Engineering, který disponuje výkonem kolem 368 kW (500 k).

 

 

W Motors Fenyr Supersport představuje druhý model značky W Motors, založené v roce 2012 v Libanonu a od roku následujícího sídlící v Dubaji. Poprvé byl tento model prezentován již v roce 2015, ale až v loňském roce byla uvedena jeho finální verze.

 

Za konstrukcí modelu Fenyr Supersport, využívající ve velké míře kompozity, stojí italská odnož známé skupiny Magna Steyr. Právě kompozitní materiály mají hlavní podíl na relativně příznivé hmotnosti vozu 1350 kg.

 

Druhou známou participující firmou je RUF, slavný německý úpravce vozů Porsche. Ten stojí za pohonnou jednotkou, ležatým šestiválcem o objemu 3,8 litru a výkonu 596 kW (810 k). Společnost W motors uvádí, že Fenyr Supersport ve své finální podobě akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,8 s, z 0 na 200 km/h za 9,4 s a jeho maximální rychlost je 400 km/h.

 

 

 

Zenvo TSR-S představila dánská společnost Zenvo Automotive A/S na autosalonu v Ženevě v březnu roku 2018 jako vrchol své nabídky a automobil, který je vlastně závodním vozem schváleným pro provoz na běžných silnicích.

 

Srdcem modelu TSR-S je přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 5,8 l, který disponuje nejvyšším výkonem 878 kW (1194 k) a roztáčí zadní kola prostřednictvím sedmistupňové převodovky. Karbonová karoserie zde stojí za suchou hmotností 1495 kg. Zenvo uvádí akceleraci z 0 na 100 km/h za 2,8 s, z 0 na 200 km/h za 6,8 s a elektronicky omezenou maximální rychlost na 325 km/h.

 

Foto: Aston Martin Lagonda, Hennessey Performance, Italdesign Automobili Speciali, Koenigsegg Automotive AB, Lexus, McLaren Automotive, Singer Vehicle Design, W Motors, Zenvo Automotive A/S, Auto.cz  

 

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

27. 8. 2019 01:13
A co BMW i3 ?
BMW i3 má taky karbonovou karoserii a díky tomu je na elektromobil poměrně lehké. Jede taky jak blázen, takže zde klidně mohlo být zařazeno ;-)