Kia chystá expanzi plug-in hybridů. Jaké všechny modely se dočkají tohoto ústrojí?
Kia chce do roku 2025 nabídnout pět plug-in hybridů. Už máme dobrou představu o tom, o jaké modely půjde.
Stále přísnější emisní normy znamenají, že se automobilky do budoucna nevyhnou expanzi různě elektrifikovaných aut. To platí i pro Kiu. Ta je v tomto segmentu hojně zastoupena už dnes (na českém trhu nabízí hybridní, plug-in hybridní i elektrické Niro, elektrický crossover e-Soul nebo mildhybridní Sportage), dalšímu rozšíření nabídky elektrifikovaných modelů se ale nevyhne ani ona.
Už dříve Kia dala najevo, že do roku 2025 chce nabídnout hned 16 elektrifikovaných modelů, konkrétně pět hybridů, pět plug-in hybridů, pět elektrovozů a jeden vůz s vodíkovým pohonem, přičemž nyní prostřednictvím provozního ředitele evropské divize Emilia Herrery přiblížila, kdy se jakých těchto modelů dočkáme.
Už během roku 2020 se dočkáme plug-in hybridních variant kompaktního kombíku Ceed Sportswagon a crossoveru Xceed. Využijí pohonné ústrojí z Nira PHEV, což konkrétně znamená kombinaci zážehové šestnáctistovky s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou a elektromotorem.
Nebude to ale jediná plug-in hybridní novinka pro rok 2020. Kia pracuje na nové generaci SUV Sorento, která dorazí právě v roce 2020. Nabídku přitom doplní jak hybrid, tak plug-in hybrid.
Díky těmto novinkám chce Kia podle Herrery prodat v Evropě během roku 2020 na 50.000 plug-in hybridních automobilů. V roce 2019 jich přitom bylo „jen“ 15.000, přičemž se toto číslo rozprostřelo jen mezi dvojici Optima a Niro.
Mimo to chce Kia na starém kontinentu prodat také 40.000 elektromobilů, dvojnásobek toho co v roce 2019. Pomoci má hlavně e-Niro, kterému se zatím nadmíru daří – evropská divize snadno prodá všechny exempláře dodané z Koreje. Elektrická varianta je přitom druhá nejoblíbenější u tohoto modelu – v prodejích vede hybrid, plug-in hybrid je až poslední.
Herrera tvrdí, že Kia bude mít dostatek baterií, aby takového čísla dosáhla, a to přestože je kvůli zájmu i z řad konkurence těžké domluvit se s dodavateli akumulátorů na navýšení dodávek. „Měli jsme pět možných scénářů, zaplatit pokutu (za vysoké flotilové emise), což je pro korejskou firmu neprůchozí, výrazně snížit prodeje, aby se emise kompenzovaly, domluvit se s Teslou (na využití jejích emisních kreditů jako Fiat), zcela opustit evropské trhy jako Infiniti nebo zajistit dostatek elektrovozů, aby kompenzovaly emise aut se spalovacím motorem,“ říká Herrera s tím, že vedení automobilky rozhodlo vsadit na poslední možnost.
V roce 2021 se tak dočkáme dalších elektrifikovaných vozů, přičemž Kia podobně jako další výrobci počítá se svébytnou platformou pro tento typ aut. Herrera přiznává příchod automobilu na bázi konceptu Imagine a také modelu na vodík, využívající techniku koncernového Hyundaie Nexo, který dorazí někdy na přelomu let 2020 a 2021.
„Neprodáme jich tolik, stejně jako Hyundai neprodává tolik kusů Nexa, je to ale součást naší elektrické strategie,“ říká k uvedení auta s palivovými články provozní ředitel evropské centrály Kie.